فروش ارز مسافری در شعب ارزی بانک ملی، ملت و صادرات

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: بانک مرکزی در تازه ترین اطلاعیه خود صرافی‌های داخلی را رسما از فروش ارز مسافری برحذر داشت و این وظیفه را بر عهده شعب ارزی ۳ بانک ملی، ملت و صادرات به علاوه باجه‌های ارزی فرودگاهی قرار داده است. با ادامه این سیاست قیمت دلار آزاد دیروز باز هم کاهش یافت و تا ۱۱۶۷ تومان ارزان شد. سکه نیز در سراشیبی قیمت تا ۴۷۲ هزا رتومان ارزان شد. در همین حال صحبت‌های معاون جدید ارزی بانک مرکزی نشان از تمایل بانک مرکزی به فعالیت صرافی‌ها طبق روال گذشته دارد. بانک مرکزی از مهر ماه ۸۹ تا کنون با بخشنامه‌های مختلف، راه‌های کنترل نرخ ارز و کاهش شکاف قیمت رسمی و غیر رسمی ارز و همچنین امکان رهگیری معاملات ارز را در صرافی‌ها آزموده است. حتی در یکی از این بخشنامه‌ها خرید و فروش ارز آزاد توسط صرافان را ممنوع کرد. تا جایی که صرافان قیمت دلار دولتی را بر تابلوهای خود نصب می‌کردند؛ اما دلار آزاد را به مشتریان قابل اعتماد خود به صورت آزاد می‌فروختند.از آغاز این هفته با رویکرد بانک مرکزی درخروج ارز مسافری از میان صرافی‌ها، عملا طبق گفته سید کمال سید علی، معاون ارزی بانک مرکزی، صرافان مجازند که به خرید و فروش ارز آزاد بپردازند. در این میان ارز تجاری به صورت حواله درهم امارات توسط برخی صرافان دارای مجوز در بازار هم انجام می‌شد. ظاهرا حواله درهم دولتی نیز در اختیار صرافان قرار نخواهد گرفت.

بانک‌ها ارز متقاضیان را تامین می‌کنند

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید براینکه محدودیتی در عرضه ارز به متقاضیان واقعی وجود ندارد، گفت:‌ از این پس سیستم بانکی مسوول تامین ارز در داخل و بیرون فرودگاه‌ها و درون شهرها است. سید کمال سیدعلی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بارها در مقاطع زمانی مختلف بخشنامه‌های ارزی را به بانک‌های عامل و صرافی‌ها مبنی بر محدودیت عرضه ارز یا سیاست‌های مشابه ابلاغ کرده و به دنبال این بخشنامه‌ها هم بازار ارز نوساناتی را تجربه کرد، چرا و با چه هدفی بانک مرکزی این سیاست‌های محدودیت ارزی را اعمال می‌کند، پاسخ داد: محدودیت ارزی نداریم؛ محدودیت ارزی مختص زمانی است که بانک مرکزی ارز را به متقاضی مربوطه ارائه ندهد. وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده تمامی نیازهای واقعی واردکنندگان، دانشجویان، مسافران، بیماران و موارد مشابه را پوشش می‌دهد؛ بنابراین به این مسائل محدودیت نمی‌گویند. سیدعلی در ادامه ضمن اشاره به اینکه محدودیت ارزی به باز یا بسته بودن حساب سرمایه کشور مربوط می‌شود، اظهار کرد: بانک مرکزی هیچ نوع محدودیتی را برای فروش ارز به متقاضیان واقعی ارز اعمال نخواهد کرد. وی در ادامه گفت: صرافی‌ها باید از مردم ارز بخرند و به مردم ارز بفروشند. بر اساس این گزارش، یک مقام مسوول در بازار ارز نیز در توضیح این اظهارات با بیان اینکه بانک مرکزی قصد دارد سیاست‌هایی را اجرا کند که مولفه‌های ارزی قبل از مهر ۸۹ را دوباره اجرایی کند، افزود: یکی از این مولفه‌ها این بود که بانک‌ها عرضه ارز را به دست بگیرند و صرافی‌ها نیز مانند گذشته در بازار آزاد فعالیت کنند. وی تاکید کرد: ارز مسافرتی قسمت کوچکی از مبادلات ارزی است؛ چراکه بیشتر ارز حواله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که طبق بخشنامه بانک مرکزی این موارد را بانک‌ها از هفته گذشته به عهده گرفته‌اند. به گفته این مقام مسوول، در چند ماه گذشته نیاز ارز خروجی کشور از طریق فروش ارز آزاد توسط نماینده بانک‌ها در دبی تامین می‌شد.

فروش ارز مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت و صادرات

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیرو بخشنامه شماره ۱۰۱۰/۶۰ مورخ ۶/۴/۱۳۹۰ به اطلاع می‌رساند، فروش ارز مسافرتی علاوه بر شعب بانک‌ها و صرافی‌های مستقر در مبادی خروجی کشور (فرودگاه‌های بین‌المللی و...) از طریق کلیه شعب ارزی بانک‌های ملی ایران، ملت و صادرات ایران در سراسر کشور نیز امکان‌پذیر می‌باشد. از این رو، فروش ارز مسافرتی توسط سایر صرافی‌ها و بانک‌های کشور مجاز نیست.

قیمت‌ها در بازار دیروز

روز گذشته به دنبال کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و همچنین کاهش قیمت سکه بانکی، نرخ سکه در بازار آزاد با ۳۰۰۰ تومان کاهش به ۴۷۲ هزارتومان رسید. بانک مرکزی قیمت سکه را با ۵۷۲۰ تومان کاهش تا ۴۷۳ هزارو ۲۰۰ تومان رساند. قیمت سایر سکه‌ها در بازار آزاد تغییری نداشت. در بازار ارز قیمت دلار آمریکا با ۵ تومان افت تا ۱۱۶۷ تومان پایین آمد؛ در حالی که بانک مرکزی تنها ۱ ریال از قیمت دلار مرجع کاست و نرخ آن را ۱۰۵۷۴ ریال تعیین کرد. در همین حا ل یورو ۲ تومان گران شد. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار به مرور در حال کاهش است. دیروز قیمت آن بدون احتساب اجرت ساخت به ۴۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. بهای طلا نیز در اولین روز کاری هفته فعالیت بازار‌های جهانی به زیر ۱۷۳۰ دلار کاهش یافت؛ اما تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران تا ۱۷۳۶ دلار تعدیل شد. فروش عمده طلا در بازار‌های جهانی و رفع موقتی نگرانی از بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا موجب افزایش شاخص‌های بورس در بازار‌های جهانی و کاهش تقاضا برای طلا شده است.