گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل افرانت گفت: با رشد انفجاری خدمات الکترونیکی در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه IT بر روی سکوی پرتاب قرار گرفته‌اند.

فریدون قاسم‌زاده در نخستین گفت‌وگوی خبری خود پس از عرضه اولیه سهام افرانت، علل استقبال بازار از سهام این شرکت را تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه حجم مبادلات الکترونیکی از طریق اینترنت در ایران در سال ۸۵ تنها ۱۰ میلیارد تومان بوده، افزود: با فراگیر شدن اینترنت و افزایش تعداد کاربران به ۳۲ میلیون نفر، خدمات الکترونیکی به ویژه در حوزه‌های تجارت، بانکداری، بورس، آموزش و دولت الکترونیکی رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است به طوری که براساس آمار منتشره حجم معاملات آنلاین سهام در بورس، در سال‌جاری به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که در صورت تداوم تا پایان سال به قریب سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به گفته وی آمار فروش آنلاین خودرو نیز به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: با نگاهی به ارقام مزبور دستیابی معاملات آنلاین به رقم ۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۵ میلیارد دلار) در سال جاری یعنی ۵۰۰ برابر حجم همین معاملات در سال ۸۵ به خوبی قابل پیش‌بینی است.قاسم‌زاده علت اصلی استقبال بازار از سهام افرانت را ناشی از آگاهی عمومی ایجاد شده نسبت به روند فوق و اقدامات این شرکت نسبت به اطلاع‌رسانی در این مورد از طریق مصاحبه‌های قبل از عرضه اولیه و نیز اطلاعات ارائه شده در جلسه معارفه، همچنین آشنا شدن فعالان بازار سرمایه با پتانسیل‌های بالای شرکت در حوزه پهنای باند برای تامین تقاضای بازار بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و نیز پروژه دیتاسنتر پیشرفته افرانت ذکر و یادآوری کرد: استقبال بالا از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه ارائه خدمات در فضای مجازی فعال بوده و از دانش و سیستم‌های نوین مدیریتی، قوام سازمانی، انضباط مالی و ثبات مدیریتی برخوردار هستند، در زمان ورود آنها به بورس قابل پیش‌بینی است.

مدیرعامل افرانت درباره برنامه آینده شرکت گفت: به دنبال راه‌اندازی فاز یک دیتاسنتر افرانت با ظرفیت یک‌هزار سرور در سال ۱۳۸۸ و استقبال شرکت‌ها از خدمات آن، فاز دوم پروژه با هدف افزایش ظرفیت به سه هزار سرور فیزیکی و نیز راه‌اندازی مرکز رایانش ابری (Gloud Computing) با ظرفیت ۲۵ هزار سرور مجازی آغاز شده که مرحله اول آن در سال‌جاری و مرحله دوم آن در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تعداد سرورهای (HOST) موجود در ایران را قریب ۸۰ هزار و تعداد کل سرورهای جهان را حدود ۸۰۰ میلیون ذکر کرد که این آمار نشان‌دهنده پتانسیل بالای کشور برای این خدمات و آمادگی افرانت برای تامین بخشی از این تقاضا است.

وی افزود: با راه‌اندازی دیتاسنتر کلاد افرانت، کارآفرینانی که قصد دارند کسب و کار خود را در فضای مجازی راه‌‌اندازی کنند احتیاج به تامین سرمایه بالا نداشته و با استفاده از امکانات دیتاسنتر به جای خرید کامپیوتر، نرم‌افزار و استخدام متخصصان کامپیوتر با پرداخت هزینه ماهانه پایین امکان راه‌اندازی کسب و کار خود و توسعه آن متناسب با رشد درآمدی شرکت را خواهند داشت.

قاسم‌زاده یادآوری کرد: ایجاد دیتاسنترهای «کلاد» در اشل تجاری ظرف سه سال گذشته در غرب آغاز و مورد استقبال وسیع شرکت‌ها قرار گرفته و این استقبال محدود به شرکت‌‌های کوچک دارای محدودیت مالی نبوده و شرکت‌های بزرگی مانند «مایکروسافت»، «فیس‌بوک» و «یاهو» از خدمات این قبیل دیتاسنترها استفاده می‌کنند. مدیرعامل افرانت افزود: در کنار ارائه خدمات به سازمان‌ها و شرکت‌های متوسط و بزرگ دیتاسنتر افرانت آمادگی ارائه خدمات به شرکت‌های تازه تاسیس را نیز دارد تا با تبدیل هزینه‌های سرمایه‌ای به جاری امکان ورود کارآفرینان بیشتری به بازار کسب و کار فراهم شود.

مدیرعامل شرکت افرانت در ادامه با اشاره به اینکه همسو با روند جهانی فرهنگ انتقال تدریجی اطلاعات از روی کامپیوترهای شخصی و سازمانی به سرورهای مجهز در دیتاسنترها طی چند سال اخیر در کشور ایجاد شده گفت: با دستورالعمل‌های صادره از سوی شورای امنیت ملی و پدافند غیرعامل مبنی بر انتقال سرورهای ایرانی به داخل، روند استفاده از دیتاسنترهای داخلی شدت گرفته به طوری که در حال حاضر تنها در شرکت افرانت آمار سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از این خدمات استفاده می‌کنند به حدود ۲۰۰ سازمان رسیده است.وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌ها و به ویژه سازمان‌های دولتی چگونه اطمینان می‌کنند اطلاعات خود را در دیتاسنترها نگهداری کنند گفت: کسب گواهینامه امنیت اطلاعات (ISMS) از سوی دیتاسنترها اطمینان قابل قبولی را در مشتریان در خصوص امنیت اطلاعات ایشان ایجاد می‌کند و به همین دلیل افرانت با تلاش زیاد در سال گذشته موفق شد به عنوان اولین دیتاسنتر تجاری در خاورمیانه این گواهینامه بین‌المللی معتبر را کسب نماید.

قاسم زاده در مورد احتمال اضافه‌شدن شرکت‌های رقیب برای ارائه خدمات دیتاسنتر نیز گفت: با توجه به اینکه ایجاد و نگهداری دیتاسنتر در حوزه خدمات دانش‌بنیان قرار داشته و علاوه بر نیاز به دانش تخصصی بالا مستلزم سرمایه‌گذاری هنگفتی است، شرکت‌‌های زیادی توانایی و تمایل به ورود به این حوزه استراتژیک را ندارند و از طرف دیگر فاصله رو به افزایش عرضه و تقاضای خدمات دیتاسنتر در کشور به حدی است که حتی در صورت ایجاد تعداد بیشتری دیتاسنتر در کشور این فاصله به زودی پر نخواهدشد. وی افزود: از سوی دیگر به دنبال افزایش تحریم‌های بین‌المللی در طی دو سال اخیر ایجاد دیتاسنتر برای شرکت‌هایی که تازه تصمیم به این کار گرفته‌اند به دلیل آمریکایی بودن عمده تجهیزات مورد مصرف در دیتاسنترها بسیار دشوار و پرهزینه شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد دانش‌بنیان بودن شرکت افرانت و تاثیر آن بر تداوم روند موقعیت این شرکت گفت: دانش‌بنیان بودن یک شرکت یعنی اتکا به سرمایه‌های معنوی به جای سرمایه‌های مادی، از بزرگ‌ترین محاسن این قبیل شرکت‌هاست و به طور معمول نوسانات ارزی، بحران‌های بین‌المللی و تحریم‌ها کمترین تاثیر را در مقایسه با سایر صنایع بر این شرکت ها دارند.

مدیرعامل افرانت درباره دلایل رشد دوبرابری قیمت سهام افرانت ظرف حدود دو هفته گفت: این نوع افزایش در شرکت‌های دانش‌بنیان عادی است. ضمن اینکه در طول چند ماه گذشته شرکت‌های زیادی در بورس و به ویژه فرابورس طی دو ماه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد را نیز تجربه کرده‌اند و این نوع رشد تنها منحصر به افرانت نبوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش نرخ، معامله متوسط روزانه ۴۱۱ هزار سهم معادل ۲۱ درصد سهام شناور آزاد افرانت در فرابورس این سهم را از لحاظ نقدشوندگی جزو بهترین شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس قرار داده است.

وی درباره احتمال افزایش سرمایه شرکت گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف افرانت برای ورود به بورس تامین منابع لازم برای پیشبرد برنامه‌های توسعه شرکت به ویژه در زمینه دیتاسنتر بوده است، این شرکت به عنوان یکی از منابع تامین مالی، افزایش سرمایه را نیز در نظر دارد که با توجه به شرایط آینده در این مورد تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

مدیرعامل افرانت در پاسخ به این سوال که با توجه به مطالب منتشره در سایت‌های خبری آیا اقدامی برای فروش بلوکی سهام افرانت انجام شده اظهار داشت: وجود چنین تمایلی از سوی شرکت‌های بزرگ‌تر از قبیل اپراتورها و بانک‌ها که دیتاسنتر افرانت زنجیره تامین آنها را کامل می‌کند امری طبیعی است که در صورتی که چنین مباحثی به مرحله قطعی برسد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.