شهر جدید پرند


شهر جدید پرند در جنوب غربی تهران و درکیلومتر۳۰ آزادراه تهران - ساوه قرار گرفته است . مساحت تقریبی آن شامل ۱۷۰۰۰ هکتار که شامل دو بخش مسکونی در شمال و شهرک صنعتی در جنوب و بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی ، جمعیت شهر ۰۰۰ /۷۰۰ نفر پیش بینی شده است. هوای صاف، آسمان آبی، آزاد راههای ارتباطی مناسب، پروژه های بزرگ همجوار، شیب مناسب، چشم اندازهای زیبا، دسترسی آسان به آزاد راه های تهران - ساوه ، تهران - قم و کیفیت بالای ساخت و ساز، همه و همه دست به دست هم داده تا یکی از بزرگترین شهرهای جدید کشور، به دور از دغدغه های زندگی ماشینی، آلودگی و ترافیک شهری کلان شهرها، مکانی آرام و ایمن را برای زندگی ساکنان فراهم کند. همچنین برخورداری از مزیتهایی نظیر نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، احداث نمایشگاه بین المللی پرند در آینده نزدیک، مجموعه ورزشی - تفریحی کارتینگ و بزرگترین پروژه تفریحی - ورزشی و گردشگری - اقامتی خاورمیانه بنام سرزمین ایرانیان واقع در جنوب پرند ، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور ، ناحیه صنعتی با ۴۰۰ کارخانه فعال ، به این شهر شخصیت متمایزی بخشیده و موقعیت جغرافیایی خاصی برای آینده آن تدارک دیده است. در طراحی شهرپرند سعی شده، جاذبه های طبیعی و منطقه ای بخوبی در کنار هم، شهری جدید خلق نمایند. شهری که می تواند ساختار منطقه را تغییر داده و بعنوان میزبانی قوی خوش آمد گوی مسافران ورودی به کلان شهر تهران قلمداد گردد . با توجه به این ویژگیهای منحصر بفرد است که شهر جدید پرند را می توان به عنوان یکی از بهترین شهرهای ساخته شده در دهه های اخیر قلمداد نمود.


مجموعه ورزشی - تفریحی کارتینگ پرند


کارتینگ شهر پرند در زمینی به وسعت 20 هکتار در ابتدای ورودی شهر و جنوب دانشگاه آزاد اسلامی قرارگرفته است . مجموعه مذکور دارای پیست اتومبیلرانی به طول 1712 متر که هم اکنون به طور کامل اجراء گردیده و ساختمان مرکزی با 3300 متر مربع مساحت با طراحی سبک معماری مدرن و امکاناتی نظیرپارک بازی کودکان،سینمای خانوادگی، بازی پینت بال، رستوران و... به موازات آزادراه تهران_ساوه با در حال ساخت می باشد. پیست کارتینگ پرند پس از افتتاح کامل قابلیت برگزاری مسابقات بین‌المللی و جهانی را نیز دارد .
طولانی ترین پیست بین المللی کارتینگ جهان در شهر جدید پرند با عنوان کارتینگ بین المللی پرند به بهره برداری آزمایشی رسید. این پیست دارای لیسانس A فدراسیون جهانی اتومبیلرانی با طول ۱۷۱۲ متر می‌باشد ودر اولین مرحله مسابقات کارتینگ قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان انتخابی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات جهانی ۲۰۱۱ امارات با حضور رانندگان حرفه ای کشور در محل پیست بین المللی پرند برگزار گردید .


حمل و نقل ریلی (مترو) شهر پرند


یکی از مهمترین وسایط حمل ونقل ریلی شهر پرند اجرای پروژه قطار برقی پرند ـ تهران به طول 53 کیلومتر می باشد که در ادامه خط یک متروی تهران از ایستگاه شاهد (حرم امام خمینی (ره) ) آغاز و در امتداد آزادراه تهران _قم و فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر پرند منتهی می شود . این پروژه‌ که با تکنولوژی روز و توسط مهندسین ایرانی طراحی و عملیات اجرایی آن به صورت سه قطعه تقسیم شده و هم اکنون درحال ساخت می باشد. ضمن اینکه تا خردادماه سال 91 ریل‌گذاری 18 کیلومتر از خطوط متروی تهران پرند به اتمام خواهد رسید.
در حال حاضر با توجه به مزیتهای شهر جدید پرند که همجواری آن با راه آهن تهران جنوب استفاده از این مسیر برای جابه جایی مسافر از پرند به شهر تهران و بالعکس به وسیله ریل باس که روزانه در چند نوبت انجام می شود ،خطوط تاکسی و اتوبوس از مبدا پرند به مقصد متروی صادقیه و تاکسی ون و اتوبوس از مبدا پرند به متروی شاهد ناوگان حمل ونقل جاده ای این شهر را تشکیل می‌دهد .


قلعه سنگی، بیش از هزار سال استوار و باشکوه


قلعه سنگی پرند از یادگارهای بسیار شاخص و ارزشمند معماری اسلامی ایرانی است و امروزه دیوار های عظیم سنگی آن در شهر جدید پرند تنها بنای کهن و باشکوهی است که در این منطقه خودنمایی می کند و هر تازه واردی را به سوی خود فرا می خواند. ساخت این بنا به عنوان قلعه حکومتی عظیم از سنگهای نامنظم شاید بیش از دویست سال به طول انجامیده و سالیان متمادی برای انجام امور محرمانه حکومتهای آن دوران مورد استفاده قرار گرفته است،گفتنی است تاکنون تاریخ دقیقی از زمان احداث این قلعه عظیم توسط پ‍ژوهشگران مشخص نگردیده ولی با توجه به معماری، آثار و شواهد تاریخی بدست آمده از عملیات پژوهشی و باستان شناسی به احتمال زیاد زمان احداث آن به دوران آل بویه باز می گردد . در راستای برنامه‌های فرهنگی کشور و سیاست‌های کلی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفاظت ، مرمت و احیای ابنیه ارزشمند تاریخی ، قلعه سنگی پرند که از شاهکارهای معماری اسلامی، به عنوان بزرگترین پروژه پژوهشی و مرمتی میراث فرهنگی استان تهران با مدیریت شرکت عمران شهر جدید پرند به عنوان کارفرما ،و نظارت عالیه کیفی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، بدون وقفه از اول مهر ماه سال 1382 شروع به کار نموده و هم اکنون مراحل اجرایی پژوهشی و مرمتی را پشت سر می‌گذارد.