هوای تهران دوباره «ناسالم» شد

استانداری تهران از احتمال تشکیل کمیته اضطرار در روز دوشنبه و تعطیلی پایتخت خبر داد

دنیای اقتصاد- شاخص آلودگی هوای تهران دیروز در شرایط «ناسالم» قرار گرفت، اما به حد اضطرار نرسید؛ به همین دلیل هم به جای کمیته اضطرار، کارگروه فوق‌العاده کاهش آلودگی هوا در محل استانداری تشکیل شد. اینها توضیحات معاون استاندار درباره هوای آلوده‌ای است که از یکی دو روز گذشته بر فراز پایتخت گسترده شده و کاملا قابل رویت است. آلودگی که شکل مه به خود گرفته و تا سطح خیابان‌ها پایین آمده است. دلیل این موضوع البته می‌تواند پدیده وارونگی یا اینورژن هم باشد که درهوای سرد و شهرهایی مثل تهران که آلودگی زیاد است، رخ می‌دهد. معاون استاندار تهران می‌گوید که پدیده پایداری هوا وجود دارد، ولی به دلیل تعطیلات چند روز گذشته آلودگی افزایش نیافته است. این در حالی است که به گفته وی وضعیت هوای تهران از روز دوشنبه تا پایان هفته جاری به همین شکل خواهد بود و به رغم آنکه معاون استاندار می‌گوید که وضعیت اضطراری نیست اما مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید که در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۴۰ هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد و بیمارن قلبی، ریوی، خردسالان و سالخوردگان بایستی از قرار گرفتن در این شرایط خودداری کنند. یوسف رشیدی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: گروههای دیگر هم برای جلوگیری از انباشت بیشتر آلاینده‌ها بهتر است تنها در صورت داشتن کار ضروری از منزل خارج شوند و حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند.

یوسف رشیدی در عین حال می‌گوید که در جلسه اخیر کارگروه فوق العاده، تصمیم خاصی برای کاهش آلودگی هوای تهران گرفته نشد؛ اما معاون عمران استاندار تهران محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص مصوبات کمیته کاهش آلودگی هوای تهران گفت: یکی از مصوبات این کمیته این بود که ما به صورت روزانه از طریق صدا و سیما درخواست کنیم که مردم در فصل سرما از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند.

محمودی تصریح کرد:‌ در این جلسه مصوب شد که مکاتبه‌ای با تمام ادارات دولتی انجام شود تا ادارات از سرویس‌های سالم و دارای معاینه فنی برای پرسنل اداره خود استفاده کنند. معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد:‌ ما به تمام خردسالان و افراد مسن و جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و عروقی توصیه می‌کنیم که در این زمان‌ها که پایداری هوا وجود دارد از تردد در مراکز شهری خودداری کنند.

احتمال تعطیلی پایتخت

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: براساس اخبار هواشناسی امروز(یکشنبه) بارش داریم؛ ولی از روز دوشنبه تا پایان هفته پدیده پایداری هوا را در تهران تجربه خواهیم کرد. معاون استاندار تهران همچنین گفت: اگر روز دوشنبه به این نتیجه برسیم که میزان آلودگی هوا برای شهروندان مضر است احتمال تشکیل کمیته اضطرار و تعطیلی پایتخت وجود دارد.