*مهدی حاجی‌وند

پس از سال‌ها در کنار هم و با هم بودن، دولت تصمیم گرفته تا از «هما» جدا شود. در سال ۱۳۶۰ هواپیمایی ملی ایران به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد و از آن زمان هما در کنار و زیر سایه دولت است؛ اما تازگی‌ها دولت تصمیم گرفته از هما جدا شود آن هم از طریق قانونی و بر اساس مصوبه هیات‌ واگذاری. پیش‌تر بر اساس آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی سازی قرار بود بلوک ۵۵ درصد به‌علاوه یک سهمی هواپیمایی ج.ا.ایران معادل ۲۱۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۷۵ سهم (پس از کسر ۵ درصد سهام ترجیحی معادل ۱۹ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۹۲۴ سهم در صورت وجود تقاضا) در شهریورماه ۹۰ روانه میز فروش فرابورس شود که به دلیل نبود متقاضی این واگذاری انجام نشد.

بر اساس این گزارش، قرار بود عرضه غول هواپیمایی ایران از روز ۲۹ شهریور امسال پس از دریافت کلیه درخواست‌های متقاضیان در فرابورس و فقط توسط خریدارانی که قبلا تاییدیه سازمان خصوصی سازی را دریافت کردند، انجام شود. کلیه متقاضیان خرید پس از انتشار آگهی تا ۱۵ شهریور‌ماه مهلت داشتند تا با توجه به قیمت پایه هر سهم و شرایط فروش، نسبت به ارسال درخواست خرید سهام اقدام کنند اما به‌دلیل نبود تقاضا، عرضه این سهام صورت نگرفت.

در اطلاعیه پیشین واگذاری هما، ارزش پایه هر سهم غول هواپیمایی ایران ۸۱ هزار و ۹۰۰ ریال و ارزش پایه کل سهام ۱۷ هزار و ۵۹۹ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۹۸۹ ریال تعیین شده بود؛ اما فروش نرفتن سهام این شرکت باعث شد تا هیات‌ واگذاری در جلسه ۱۴ آبان امسال قیمت پایه سهام هما را کاهش دهد. سازمان خصوصی‌سازی با کاهش قیمت پایه هر سهم این شرکت به ۷۳ هزار و ۷۱۱ ریال و کم کردن ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری به ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۴۶۱ ریال امیدوار است تا با عرضه سهام این شرکت در ۲۶ دی‌ماه جاری، در فرابورس هما را از دولت جدا کند.متقاضیان خرید هما می‌بایست ۴۳۲ میلیارد و ۳ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۱۳ ریال را به عنوان سپرده شرکت در مزایده به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند و خریدار این شرکت باید حداکثر ۲۰ روز کاری پس از قطعی شدن معامله، ۲۰ درصد مبلغ پیشنهادی را به حساب دولت واریز کند و بقیه را در مدت ۸ سال به صورت قسطی بپردازد.برای عرضه این شرکت شرایطی هم بیان شده از جمله این که:

- کلیه متقاضیان خرید شرکت هواپیمایی ج.ا.ایران تا روز شنبه مورخ ۱۱/۱۰/۱۳۹۰ مهلت دارند با توجه به قیمت پایه سهام و سایر شرایط نسبت به ارسال درخواست خرید سهام همراه با اسناد و مدارک مثبته در خصوص توان مالی و فنی خود(شامل نام شرکت، موضوع فعالیت، سرمایه ثبت شده، محل و تاریخ ثبت، آخرین ترازنامه و صورت حساب سود و زیان، ترکیب سهامداران همراه با میزان درصد سهام، اعضای هیات‌مدیره به‌همراه سوابق خدمتی آنان، میزان سرمایه‌گذاری شرکت در دیگر شرکت‌ها یا پروژه‌ها به تفکیک) به سازمان خصوصی سازی اقدام نمایند.

- تعداد سهام جذب شده ترجیحی توسط کارکنان شرکت(در صورت تعلق گرفتن) از سهام قابل واگذاری و قیمت پیشنهادی برنده مزایده به نسبت تعداد سهام جذب شده کسر و مانده سهام مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد.

- در ارزشگذاری سهام شرکت هواپیمایی هما، ارزش برند به مبلغ ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال شامل مبلغ ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال بابت ارزش نام و علامت تجاری و مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد ریال بابت ارزش مجوزها، امتیازات خدمات فرودگاهی، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص منظور شده است.

- در ارزشگذاری سهام شرکت بابت ارزش سرمایه‌گذاری دولت که به مبلغ ۲,۸۱۴,۶۶۲ میلیون ریال شامل مبلغ ۱,۹۹۶,۴۳۷ میلیون ریال ارزش مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌های ایران‌ایر تور و گروه هتل‌های هما و مبلغ ۸۱۸,۲۲۵ میلیون ریال پرداخت‌های دولت از محل صندوق ذخیره ارزی جهت خرید هواپیما بوده است با توجه به خارج نمودن مبلغ ۲,۰۲۰,۱۷۸ میلیون ریال بابت ارزش دفتری سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما و همچنین کسر مابه‌التفاوت ارزش تجدید ارزیابی و ارزش دفتری ویژه در دو شرکت مذکور به مبلغ ۲۳,۷۴۱ میلیون ریال، خالص آن به مبلغ ۷۹۴,۴۸۴ میلیون ریال منظور شده است.

- خریدار متعهد است بدهی شرکت به خزانه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال را پرداخت نماید.

- خریدار مکلف است قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تغییر نام و علامت تجاری (LOGO) شرکت، موافقت سازمان هواپیمایی کشوری یا مراجع ذی صلاح را اخذ نماید.

و عرضه سهام شرکت هواپیمایی هما پس از دریافت کلیه درخواست‌های متقاضیان ظرف مهلت مقرر از تاریخ ۲۶/۱۰/۱۳۹۰ در فرابورس (فقط توسط متقاضیانی که قبلا تاییدیه مرحله نخست را اخذ نموده باشند) شروع خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سرمایه هما ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد و ۱۸۵ میلیون ریال می‌باشد و در حال حاضر دولت سهامدار ۷۰ درصدی این شرکت بزرگ هواپیمایی است و سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت هم در آن ۳۰ درصد سهام دارد.

زیان‌ده بودن شرکت هواپیمایی هما از یک سو و بالا بودن قیمت پایه سهام آن از سوی دیگر از جمله دلایل نبود تقاضای خرید سهام این شرکت در شهریور ماه گذشته بیان می‌شود و این بار سازمان خصوصی سازی با کاهش قیمت پایه و عرضه دوباره سهام این شرکت، تصمیم به جدایی «هما» از «دولت» پس از سال‌ها در کنار هم بودن گرفته است.

mahdihajivand@yahoo.com