چطـور خانـه بسازیـم؟

بخش دوم

در شماره گذشته تا مرحله دریافت جواز پروانه ساخت پیش رفتیم. تا اینجا هزینه ما برای دریافت پروانه ساخت چهار واحد ۵۷ متری در یک زمین ۱۰۰ متری در یکی از محله‌های معمولی تهران بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان شد. حال که جواز شروع به ساخت و نقشه‌هایمان را داریم کار را شروع می‌کنیم. رضا رسولی، کارشناس ساخت‌وساز مسکن در این باره به خبرنگار ما گفت: اولین مرحله، تخریب ساختمان کلنگی است. ساختمان‌های قدیمی معمولا دو طبقه هستند. تخریب ساختمان ۱۰۰ متر مربعی کلنگی ما حدود دو میلیون تومان هزینه دارد. هر چه تعداد کارگرهایی که عملیات تخریب را انجام می‌دهند بیشتر باشد کار زودتر انجام می‌شود. برای مثال اگر برای ساختمان ۱۰۰ متری‌مان دو کارگر داشته باشیم تخریب بیش از سه هفته زمان می‌برد و اگر ۶ کارگر داشته باشیم حدود یک هفته زمان می‌برد.

تخریب یکی از مراحل بسیار مهم در ساختمان‌سازی است. عملیات تخریب باید با نظارت معمار یا یک فرد باتجربه انجام شود زیرا اگر اصول آن رعایت نشود ممکن است ساختمان‌های بغل‌دستی آسیب ببینند یا کارگران دچار حادثه شوند. یکی از توصیه‌های مهم این است که قبل از تخریب و با اخذ جواز، بیمه مسوولیت مدنی از یکی از دفاتر بیمه دریافت و کلوزهای مناسب با اجرای کار در آن منظور شود.

البته در اغلب موارد مصالح باقیمانده از تخریب یک ساختمان نظیر آهن آلات و در و پنجره به عنوان ضایعات فروخته و از برخی آجرهای سالم مانده نیز در پی ریزی بنای جدید استفاده می‌شود که تا حدی هزینه ها را کاهش می‌دهد.

پس از تخریب بنا نوبت به گودبرداری می‌رسد که به وسیله ماشین‌آلات انجام می‌شود. هزینه این مرحله برای زمین ۱۰۰ متری ما بین ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان می‌شود که بسته به اینکه آسانسور داشته باشیم یا نه متغیر است. اگر ساختمان ما آسانسور داشته باشد، پارکینگ در طبقه همکف خواهد بود بنابراین بین ۱/۲ تا ۱/۵ متر گودبرداری خواهیم داشت. اگر آسانسور نداشته باشیم پارکینگ ساختمان به زیرزمین خواهد رفت و بنابراین باید ۲ متر گودبرداری کنیم. نصب آسانسور برای زمین‌های بالای ۲۵۰ متر و ساختمان‌های ۵ طبقه و بیشتر الزامی است. آسانسور ۷ متر از مساحت زیربنای ما را کم خواهد کرد. البته اگر لابی آسانسور برای ساختمان‌های ۴ طبقه مسکونی حذف و پاگرد پله به عنوان لابی استفاده شود آسانسور ۴ متر فضا خواهد برد. هزینه خرید و نصب آسانسور بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان متغیر است.

پس از گودبرداری باید فوندانسیون یا در اصطلاح پی ساختمان را بنا کنیم. این مرحله در واقع پیاده سازی نقشه سازه ساختمان ماست. مصالح اصلی پی ساختمان میلگرد و بتن است که بتن آن حتما باید شرکتی باشد. برای ایجاد ۶۸ متر فوندانسیون نزدیک به چهار تن میلگرد و حدود ۴۰ مترمکعب بتن نیاز داریم. قیمت میلگرد ما بین ۴ تا ۴/۵ میلیون تومان و قیمت بتن نیز رقمی بین ۲/۵ تا ۳ میلیون تومان می‌شود. میلگرد و بتن ما باید به تایید شهرداری برسد که برای آزمایش هر کدام از آنها نیز ۸۰ هزار تومان توسط شهرداری دریافت می‌شود.

پس از آن نوبت اجرای نقشه سازه یا بالا بردن اسکلت ساختمان فرا می‌رسد. برای زمین ۱۰۰ متری ما با ۶۸ متر زیر بنا هزینه تیرآهن و لوازم دیگر آن (لچکی، زیرسری و ...) حدود ۳۵ میلیون تومان می‌شود؛ البته اگر تیرآهن ما از جنس مرغوب ایرانی باشد و از تیرآهن‌‌های ارزان‌تری که به نام اروپایی در بازار موجود است استفاده نکنیم. برای جوش دادن تیرآهن‌ها نیاز به یک جوشکار ساختمان داریم. جوشکاران ساختمان دستمزد خود را براساس میزان آهنی که در یک ساختمان مصرف می‌شود محاسبه می‌کنند که برای هر کیلوگرم با توجه به فصل سال بین ۲۳۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان متغیر است. بنابراین برای جوش دادن و بنا کردن اسکلت ساختمان مد نظرمان باید بین ۶ تا ۸ میلیون تومان به جوشکار دستمزد بدهیم. پس از اینکه اسکلت ساختمانمان بالا رفت باید جوش‌هایی که انجام شده است تست شود که هزینه‌اش ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. نتیجه مثبت تست جوش همراه با تائیدیه مهندس ناظر را باید به شهرداری تحویل دهیم.

پس از این مرحله باید طبقات ساختمان را به وسیله سقف از هم جدا کنیم. برای این امر نیاز به تیرچه، فوم( یونولیت)، بتن و یک بنّای خبره سقف‌زن نیاز داریم. هزینه مصالح سقف برای هر متر مربع حدود ۲۰ هزار تومان و دستمزد بنا نیز برای هر مترمربع ۵ هزار تومان است. برای ۶۸ متر زیربنا و ۴ طبقه مسکونی( ۵ سقف) حدود ۳۳۰ متر سقف نیاز داریم که هزینه آن نزدیک ۸ میلیون تومان می‌شود. پس از آن باید تست فوم، تست بتن و تاییدیه مهندس ناظر به شهرداری تحویل داده شود. هزینه تست فوم، ۸۰ هزار و هزینه تست بتن ۱۲۰ هزار تومان می‌شود.

پس از اینکه سقف‌های ما زده شد باید دیوارها را بسازیم. دیوارهای جانبی و بیرونی آپارتمان‌های ما باید فوم‌دار باشد و برای دیوارهای بین اتاق‌ها تنها از سفال استفاده می‌کنیم. آجر سفالی، سیمان و اجرت بنّا هزینه‌های ما در این مرحله خواهد بود که در مجموع بین ۶ تا ۷ میلیون تومان می‌شود. اجرت بنّا برای هر متر مربع دیوارچینی ۲۵۰۰ تومان است.

اکنون سقف و دیوارهای ما آماده شده است و باید نقشه تاسیسات ساختمان را به اجرا درآوریم. کانال‌های کولر آبی یکی از این تاسیسات است. خرید کانال‌های کولر همراه با اجرت نصب آن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. دستمزد هر مترمربع کانال کولر بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است. مصالح مورد استفاده برای لوله‌کشی آب سرد و گرم و فاضلاب‌ها بین ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان و اجرت لوله‌کش برای هر واحد آپارتمان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. در مجموع لوله‌کشی‌ها حدود ۴ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. در حال حاضر به جای استفاده از آب‌گرم‌کن و موتورخانه از پکیج برای سیستم گرمایشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. قیمت پکیج همراه با رادیاتور برای ۴ واحد آپارتمان ما حدود دو میلیون تومان می‌شود. پس از این مرحله نیاز به بنایی داریم چون باید برای پکیج و هواکش فاضلاب‌ها دودکش‌های سیمانی بسازیم. هزینه این مرحله نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

یکی دیگر از تاسیسات ما لوله‌کشی گاز ساختمان است که با نظارت نظام مهندسی اجرا می‌شود. در اینجا باید ۱۷۰ هزار تومان پرداخت کنیم تا یک مهندس ناظر پس از معرفی از اداره گاز توسط نظام مهندسی برای پروژه ما تعیین شود. این مهندس ناظر بر نحوه کنترل گازکشی شرکت طرف قرارداد و لوله و اتصالات خریداری شده نظارت می‌کند. شرکت اجرای جوشکار برای ۴ واحد آپارتمان ما که هر کدام ۵۷ متر است بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. هزینه خرید لوله و اتصالات ما نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.

پس از اینکه گازکشی ساختمان ما از طرف مهندس ناظر تایید شد می‌توانیم پوشش کار را انجام دهیم. اولین مرحله سیمان‌کشی و کف‌سازی دستشویی، حمام و آشپزخانه است. دستمزد بنا و کارگر برای هر متر مربع کف‌سازی سه هزار تومان و مصالحی که بکار می‌بریم نیز برای هر متر مربع ۱۰ هزار تومان می‌شود؛ یعنی در مجموع حدود ۱۳ هزار تومان برای هر متربع. هزینه کلی این بخش بستگی به نقشه معماری ما خواهد داشت. اگر آپارتمان‌های ۵۷ متری ما ۱۵ مترمربع را به آشپزخانه و سرویس‌ها اختصاص داده باشد این هزینه برای هر واحد حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

سیمان‌کشی و کف‌سازی برای پشت بام هم انجام می‌شود که برای پشت‌بام ۶۸ متری ما بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت. این مبلغ شامل کروم بندی لبه پشت‌‌بام نیز می‌شود.

پس از این باید سرویس‌ها، آشپزخانه و پشت‌بام ایزوگام شود. ایزوگام باید تا ۳۰ سانتیمتر بالاتر از سطح بالا بیاید تا از نفوذ آب جلوگیری شود. قیمت هر رول ۱۰ یاردی (۹ متر و ۱۰ سانتیمتر) ایزوگام بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و اجرت نصب آن برای هر متر مربع ۱۰ هزار تومان است. هزینه ایزوگام برای ساختمان ما بین ۱/۵ تا ۲ میلیون تومان می‌شود.

تا اینجا کار ساختمان ما با ۴ آپارتمان ۵۷ متری و بدون آسانسور بالا رفت. هزینه ما در این مرحله حدود ۸۰ میلیون تومان شد که اگر از مصالح ارزان‌تر(مثلا بکارگیری تیرآهن‌های اروپایی) استفاده می‌کردیم این هزینه به ۷۰ میلیون تومان هم می‌رسید. اگر ۸۰ میلیون تومان و ۷۰ میلیون تومان را بر متراژ زیربنایمان (۲۲۸ = ۵۷ × ۴) تقسیم کنیم هزینه‌ای که در این بخش برای هر متر مربع داشته‌ایم به ترتیب حدود ۳۵۰ هزار تومان و ۳۱۰ هزار تومان به دست می‌آید.

در شماره بعدی به بررسی هزینه های نازک کاری ساختمان می‌پردازیم.