حداکثر قیمت مسکن ‌مبله در آمریکا مترمربعی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

میانگین قیمت مسکن در تهران متر مربعی ۲ میلیون تومان

گروه مسکن: تهران نه تنها در بین کل شهرهای ایران که در مقایسه با کشورهای دارای سوابق بحران مسکن، رتبه اول گرانی ملک‌مسکونی را در اختیار دارد به طوری که در حال حاضر میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت ایران ازمیانگین قیمت آپارتمان در آمریکا، گرانتر است. این در حالی است که قیمت املاک آمریکا به مراتب بیشتر از سایر کشورها برآورد می‌شود.

سایت «الف» با بررسی قیمت مسکن در پنج کشوری که طی سال‌های اخیر تحولات بازار مسکن آنها در صدر اخبار بین‌المللی بوده، به تاثیر رفتار خریداران مسکن بر قیمت‌‌ها پرداخته و نوشته است: «در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی، قیمت مسکن، براساس سال ساخت تعیین می‌شود و متقاضیان در صورت کمترین نوسان مثبت، خرید مسکن را متوقف می‌کنند و به همین دلیل، بهای مسکن در بیشتر نقاط جهان رشد منفی را تجربه می‌کند.»

در این گزارش، میانگین قیمت مسکن در آمریکا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و عربستان مورد بررسی قرار گرفته که مقایسه این قیمت‌ها با وضعیت ملک در ایران نشان می‌دهد: سطح قیمت مسکن در ایران از همه این پنج کشور با فاصله زیادی، بالاتر است.

در گزارش سایت «الف» آمده است: در شهر سن‌فرانسیسکو گران‌ترین شهر آمریکا، قیمت هر فوت‌مربع بهترین مسکن مبله‌شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، ۴۲۰ دلار و ۹۹ سنت است که این رقم برای یک مترمربع - هر ۹ فوت مربع، حدود یک متر مربع است- برابر با ۳۷۸۰ دلار است. این قیمت چنانچه با قیمت دلار مرجع در ایران محاسبه شود، مترمربعی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین هر متر مربع ملک مسکونی در آمریکا حدود یک‌هزار دلار است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به آخرین آمار رسمی‌مربوط به میانگین قیمت مسکن در تهران، قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در این کلانشهر حدود ۲ میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت ملک مسکونی در آمریکا، ۳۵ درصد بیشتر است.

متن کامل گزارش «الف» درباره قیمت مسکن در کشورها به این شرح است:

قیمت هر متر مربع مسکن که ضروری‌ترین کالای هر سبد خانوار می‌باشد، در کشورمان به طور عجیب و غریب و با برخی دلال بازی و سفته بازی های بیهوده، نرخی بی نظیر در جهان می‌باشد. به همین بهانه قصد داریم به بررسی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در برخی شهرها و کشورهای جهان بپردازیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابتدا به ترتیب میانگین قیمت هر متر مربع مسکن را در ۹ شهر آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهیم:

در ایالت اندین پلیس آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، ۲۰۷ دلار و ۲۶ سنت برابر با ۲میلیون‌و ۴۰۰هزار تومان به ازای هر متر مربع است. در ایالت دیترویت آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات برابر با ۱۸۸ دلار و ۹۷ سنت است که می‌شود ۲میلیون تومان به ازای هر متر مربع. در ایالت فورت وین آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله و نوساز، برابر با ۲۰۱ دلار و ۱۶ سنت است که می‌شود ۲میلیون و۳۰۰هزار تومان به ازای هر متر مربع. در شهر تولدو آمریکا نیز میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن ۲۰۴ دلار و ۲۱ سنت است که می‌شود ۲میلیون و ۳۵۵هزار تومان به ازای هر متر مربع.

در شهر نیوجرسی، میانگین هر فوت مربع مسکن نوساز و مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، ۲۹۹ دلار برابر با ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع.

در شهر واشنگتن نیز، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز و مبله شده، ۳۸۱ دلار برابر با ۳۴۳۰ دلار در هر متر مربع است که می‌شود ۴میلیون و ۳۹۹ هزار تومان به ازای هر متر مربع.

اما در شهر سن فرانسیسکو گران‌ترین شهر آمریکا، قیمت هر فوت مربع بهترین مسکن مبله و با تمامی‌لوازم و تجهیزات، ۴۲۰ دلار و ۹۹ سنت برابر با ۳۷۸۰ دلار است که می‌شود ۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان به ازای هر متر مربع.

اما میانگین هر فوت مربع قیمت مسکن در کشور آلمان بنابر تازه ترین لیست ارائه شده، ۹۸ دلار آمریکا برابر ۸۸۲ دلار در هر متر مربع است که می‌شود یک میلیون و ۱۳۱هزار تومان به ازای هر متر مربع.

نکته جالب اینکه میانگین قیمت مسکن در هر فوت مربع شهر مادرید پایتخت اسپانیا با کاهش ۲۹ درصدی روبه‌رو بوده و به تنها ۲۶ دلار رسیده که می‌شود ۲۳۴ دلار در هر متر مربع برابر با تنها ۳۰۰هزار تومان به ازای هر متر مربع.

اکنون به قیمت مسکن در شهرهای مختلف عربستان سعودی می‌پردازیم: در شهر جده، میانگین قیمت بهترین مسکن مبله، نوساز و با تمامی ‌لوازم و تجهیزات، هر متر مربع ۶۵۳ دلار برابر با ۸۰۵ هزار و ۷۰ تومان.

در شهر ریاض نیز میانگین قیمت هر متر مربع مسکن مبله، نوساز، نزدیک به مرکز شهر ۷۶۲ دلار برابر با ۹۳۴ هزار و ۲۱۲ تومان است. همچنین قیمت یک آپارتمان ۱۵۰ متری نوساز آماده فروش در مرکز پاریس با تمامی‌امکانات و تجهیزات مبله شده، برابر با ۶۰ هزار دلار یعنی حدود ۷۴ میلیون تومان است و نکته قابل‌توجه اینکه در کشور فرانسه، قیمت مسکن سال‌ها است که هیچ تغییری را تجربه نکرده است.