ایسنا-ایران‌خودرو فروش نقدی و فوری خرداد خود را تنها برای سه خودرو با قیمت‌های قابل توجه آغاز کرد.

فروش نقدی ایران خودرو در خرداد برای سه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ سفارشی، سمند LX سال سفارشی و پژو روآ بنزینی و گازسوز است که برای تحویل‌های ۲۰ تا ۴۵ روزه در نظر گرفته‌ شده‌اند. این شرکت برای فروش نقدی خرداد، سمند LX سال بنزینی سفارشی عرضه می‌کند که رنگ آن آبی کبود بوده و دارای قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ البته با ۴۵ روز انتظار. این در حالی است که هم‌اکنون سمند LX معمولی (غیر سفارشی) در بازار معادل ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته نه با رنگ فوق، ولی تحویل آن بدون انتظار است.

خودرو دیگر ایران خودرو، برای فروش نقدی پژو۲۰۶ سفارشی با رنگ قهوه‌ای لیزری است که قیمت آن به نمایندگی‌ها برای تحویل ۴۵ روزه ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معمولی در بازار آزاد حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که کمی نزدیک به قیمت عرضه مدل سفارشی است.

اما از نکات دیگر قابل توجه فروش خرداد ماه، فروش‌های مختلف و متنوع برای پژو روآ است. در تحویل فوری ۲۰ روزه، قیمت این خودرو برای رنگ‌های نوک مدادی، مشکی، نقره‌آبی، نقره‌ای و بژ برای مدل بنزینی بین هشت میلیون و ۳۴۰ تا هشت میلیون و ۴۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت روآ دوگانه‌سوز نیز برای رنگ‌های نوک مدادی و نقره‌آبی چیزی حدود ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان است.

این در حالی است که هم اکنون پژو روآ بنزینی و گازسوز در بازار آزاد به ترتیب حدود هشت میلیون و ۲۰۰ و ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین خودروهای عرضه شده حتی بالاتر از قیمت بازار هستند.

پژو روآ بنزینی برای تحویل ۲۰ روزه با پیش‌پرداخت‌هایی بین ۵ تا ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان طی دو فقره چک به مبالغ یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان نیز قابل تحویل است. همچنین پژو روآ گازسوز با پیش پرداخت‌هایی بین ۵ میلیون و ۸۴۰ تا ۵ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و طی دو چک با مبالغ یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان قابل تحویل است. اقساط دو چک در تاریخ‌های ۱۵ شهریور و ۱۵ آذر مقرر شده است. یک کارشناس خودرو در این میان معتقد است که خودروسازان با عرضه کم خودرو به صورت فوری قصد تشنه نگه داشتن تب تقاضای بازار را دارند تا محصولاتشان با افت قیمت مواجه نشود و همچنان این محصولات پر تقاضا باشند. جدای از این مسائل، ظرفیت فروش نیز محدود است؛ به طوری که در فروش‌های نقدی که اخیرا اعلام شده معمولا پس از گذشت چند روز نمایندگی‌های فروش آنها تنها چند مدل خاص برای عرضه خواهند داشت و با توجه به عرضه نه چندان زیاد خودرو برای فروش نقدی، ظرفیت پذیرش به سرعت در همان روزهای اول فروش پر می‌شود.

اما فروش نقدی خردادماه ایران‌خودرو درحالی است که براساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان، فروش خودرو به این شکل ممکن است فقط به افزایش قیمت که گریبان‌گیر صنعت خودرو است، دامن بزند. آنها حتی پیشنهاد می‌دهند که ایران خودرو می‌تواند در کنار خودروهای سفارشی، خودروهای معمولی نیز عرضه کند تا دست مشتری در انتخاب خودرو مورد نظر باز باشد؛ هر چند که اگر فردی اقدام به نصب امکانات فوق در بیرون از کارخانه کند، این کار را باید با قیمت بیشتری انجام دهد. البته نباید در این میان مشکلات خودروسازان را در تامین قطعه، افزایش قیمت مواد اولیه و به خصوص قطعات وارداتی دور از چشم داشت؛ چرا که در حال حاضر نیز حتی بانک‌ها به ایران خودرو طبق گفته مدیرعامل آن وام نمی‌دهند و این شرکت باید از محل فروش خودرو درآمدزایی کند.

فروش نقدی خرداد ایران‌خودرو از روز گذشته آغاز و تا پایان ماه جاری - ۳۱ خرداد - ادامه خواهد داشت.