ECU  پژو 206 روی خودروهای پژو پارس

ایسنا - چندی است که صاحبان پژو پارس نسبت به بروز مشکلات فنی موتوری این خودروها گله‌مندند. برخی از آنها مدعی هستند که موتور خودرو بعضی مواقع در هنگام ترمزگیری، ناخودآگاه خاموش می‌شود. دارندگان مدل‌های دوگانه‌سوز نیز از عملکرد نامناسب موتور در هنگام تغییر کاربری سوخت بنزین به گاز و یا برعکس خبر می‌دهند. در این باره مشاور عالی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، مشکلات فوق را ناشی از ECU خودرو دانسته و می‌گوید: ECU پژو پارس بنزینی و گازسوز با یکدیگر متفاوت است و در صورت جایگزین کردن ECU مخصوص هر خودرو موتور با مشکل مواجه می‌شود.

جعفر زرین چنگ با اشاره به این مطلب می‌افزاید که ECU خودروهای بنزینی بر اساس شرایط خودرو، وضعیت آب‌وهوا و باری که بر روی موتور قرار می‌گیرد طراحی می‌شود که با دوگانه‌سوز شدن خودرو یا باید از یک ECU مجزای دیگر و یا از ECU دوبل استفاده کرد که این ECU دوبل به طور هوشمند بر اساس وضعیت موتور در مواقع لازم سوخت خودرو را به گاز یا بنزین تغییر می‌دهد.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، دلیل بروز مشکل در خودروهای پژو پارس‌ دوگانه‌سوز این است که این خودروها کماکان از یک ECU که بر اساس بنزین طراحی شده استفاده می‌کنند و وقتی گاز به مدار می‌آید، مشکلات آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران‌خودرو برای خودروهای دوگانه‌سوز پژو پارس‌ ایران خودرو از یک ECU استفاده می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر تمام ECUهایی که در راه سیستم سوخت‌رسانی خودرو قرار می‌گیرند از خارج وارد می‌شوند و تولید داخلی برای این قطعه نداریم. البته هم‌اکنون در شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو برخی قطعات ECU دوبل طراحی داخلی است که به تدریج به تولید انبوه نیز خواهد رسید.

او همچنین درباره صحت و سقم این که گفته می‌شود از ECU پژو ۲۰۶ تیپ۵ در پژو پارس استفاده می‌شود، گفت: هر موتوری یک برنامه‌ریزی خاص دارد که ECU خاصی نیز برای آن طراحی می‌شود. ممکن است که در این خصوص به دلیل کمبودی که برای ECU در کشور وجود دارد، ECU پژو ۲۰۶ تیپ۵ روی پژو پارس نصب شود، ولی به طور قطع این خودرو با چنین ECU عملکرد خوبی نخواهد داشت.

زرین چنگ درباره تکنولوژی کیت‌هایی که ایران‌خودرو برای خودروهایی مثل پژو پارس استفاده می‌کند، توضیح داد: کیت‌های سیستم سوخت‌رسانی به طور عمده ساخت شرکت‌هایی مثل ساژم، زیمنس و یا بوش هستند که از آخرین تکنولوژی‌های کیت (نسل چهارم) بهره می‌برند. شرکت تحقیقات موتور نیز درصدد ساخت مجموعه الکترونیک موتور بوده و برای این منظور شرکتی به نام شرکت قطعات سازنده الکترونیک خودرو تشکیل داده است.

همچنین کیت‌ها مجموعه‌ای از چندین سنسور سیستم کنترل ECU و عمل‌گرها تشکیل می‌شود که در مجموع سیستم مدیریت الکترونیکی موتور (EMS) نامیده می‌شود. نمونه عمل‌گرها شمع‌ها و انژکتورها هستند.

این موضوع در حالی است که چندی پیش مشتریان پژو پارس ایران‌خودرو عنوان کردند که هنگامی که خودرویشان به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، به طور ناگهانی خاموش شده و خطر ساز می‌شود.