قطعه فرش‌ 4میلیون دلاری

این فرش به ابعاد ۳/۲ در ۷/۱ متر در دوران صفویه بافته شده است

گروه بازرگانی - یک قطعه قالیچه ایرانی در حراج کریستی در لندن با قیمت ۴میلیون و ۴۵هزار دلار فروخته شد، به گفته کارشناسان بنیاد کریستی، پیش از این هیچ قالیچه‌ای با این قیمت خرید و فروش نشده است. کارشناسان کریستی قیمت ۵/۱میلیون دلار را برای این قطعه فرش ایرانی که در قرن شانزدهم در اصفهان بافته شده پیش‌بینی کرده بودند؛ اما یک خریدار که خواسته «ناشناس» بماند در رقابت با دیگر خریداران صاحب این فرش عتیقه شده است.

الیزابت پارکر، رییس بخش فرش و گلیم بنیاد کریستی می‌گوید: فقط دو قطعه فرش دیگر شبیه این قطعه فرش وجود دارد. در این فرش ۱۷ رنگ به کار رفته که در نوع خود کم‌نظیر و اثری چشمگیر است. این فرش با ابعاد ۷/۱×۳/۲ متر از ابریشم خالص بافته شده و نقشه آن نیز به لحاظ هنری قابل توجه است. دوریس دیوک، سرمایه‌دار انگلیسی، مالک اصلی این فرش بوده که آن را در سال ۱۹۹۰ خریداری کرده، اما پیش از مرگ به بنیاد New Port Restoration Foundation بخشیده بود.

این بنیاد نیز آن را در حراج کریستی به فروش رساند.

در میان حراج آثار عتیقه و هنری که توسط کریستی و دیگر موسسات مشابه آن برگزار می‌شود، همواره آثار ایرانی جایگاهی والا دارند.

آثاری که به ثمن بخس طی دوران‌های مختلف از کشورمان خارج شده و در موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی در اروپا و آمریکا و ... نگهداری می‌شود تا هراز گاهی از سکوت به درآیند و چشم‌ها را به خود خیره کنند.