روش جدید محاسبه اقساط وام بانک مسکن
عکس: آکو سالمی
فاطمه بهادری- شرایط نحوه بازپرداخت اقساط وام مسکن بانک مسکن تغییر کرده و براساس آن تسهیلات گیرندگانی که قصد دارند اقساط وام خود را به صورت پلکانی بازپرداخت کنند، می‌توانند از دو روش پلکانی سالانه و پنج ساله استفاده کنند.

در روش پرداخت اقساط به صورت پلکانی سالانه، هر ساله پنج درصد به مبلغ اقساط افزوده می‌شود و سقف زمانی برای بازپرداخت اقساط 12سال است. اگر متقاضی قصد بازپرداخت اقساط در مدت بیشتری را داشته باشد، باید از روش پلکانی پنج ساله یا ساده استفاده کند.
در روش پلکانی پنج ساله، نرخ سود در پنج سال اول ثابت است اما در پنج سال دوم ۱۵درصد به مبلغ اقساط و در پنج سال سوم نیز ۱۵درصد دیگر به مبلغ اقساط افزوده می‌شود.
در شرایط جدید صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن اگر مدت سپرده‌گذاری بیش از یکسال باشد، تسهیلات گیرنده نیز می‌تواند در مدت زمان بیشتری اقساط را بازپرداخت کند.
در روش قبلی اقساط پلکانی بانک مسکن، اقساط تا سال پنجم، هر ساله افزایش می‌یافت و از سال پنجم به بعد به صورت ثابت بود.
در روش ثابت نحوه بازپرداخت اقساط تفاوتی نداشته است.
مزیت روش جدید
پس از ابلاغ فرمول جدید محاسبه اقساط توسط بانک مرکزی، بانک مسکن نیز اقساط وام مسکن را با روش جدید محاسبه می‌کند.
مزیت اصلی این روش محاسبه این است که اگر تسهیلات گیرنده بخواهد زودتر از موعد مقرر، اقساطش را بازپرداخت کند، بانک نرخ سود و اقساط وی را به نسبت مدت کسر می‌کند.
به عنوان نمونه متقاضی پرداخت تسهیلات در مدت 15سال اگر بخواهد در مدت زمانی 10 سال این اقساط را بازپرداخت کند، اقساط وی 10ساله محاسبه و تسویه خواهد شد.
در حالی که در روش قبلی ابتدا سود در اقساط محاسبه و کسر می‌شد و حتی اگر متقاضی قصد داشت زودتر از موعد با بانک تسویه کند، باید اقساط کامل را بدون در نظر گرفتن زمان تسویه، پرداخت می‌کرد. براساس روش جدید بازپرداخت اقساط وام مسکن به دو روش ساده و پلکانی، متقاضی وام ۱۸میلیونی مسکن، اگر بخواهد اقساطش را در ۱۲ سال و به روش ساده و در ۱۰ سال پرداخت کند، باید سالانه ۲۴۹هزار تومان بپردازد. کل سود دریافتی در مدت ۱۰سال ۱۱میلیون و ۷۵۴هزار تومان خواهد بود.
اما اگر متقاضی بخواهد اقساطش را در 12، 15 و 18سال بازپرداخت کند، به ترتیب 226هزار و 700، 205هزار و 700 و 192هزار و 800تومان در هر ماه قسط بپردازد.
کل سود دریافتی در مدت‌های یاد شده نیز به ترتیب ۱۴میلیون و ۴۹۲هزار، ۱۸میلیون و ۸۲۵هزار و ۲۳میلیون و ۴۰۹هزار تومان خواهد بود.
اما اگر متقاضی قصد دارد اقساط را به روش پلکانی بپردازد، می‌تواند از دو روش پلکانی سالانه و پلکانی پنج ساله استفاده کند.
در روش پلکانی سالانه، حداکثر مدت بازپرداخت ۱۲ سال است و متقاضیان که قصد دارند اقساطشان را در مدت بیش از ۱۲ سال بازپرداخت کنند، می‌توانند از دو روش ساده و پلکانی پنج ساله استفاده کنند.
اما متقاضیان روش پلکانی سالانه باید در سال اول ماهانه 207هزار تومان قسط بپردازند. اقساط سال دوم در این روش 217هزار و 300تومان، در سال سوم 228هزار و یکصد تومان و در سال چهارم 239هزار و 500تومان. تسهیلات گیرندگان در سال پنجم، ششم و هفتم نیز باید به ترتیب ماهانه 251هزار و 400، 263هزار و 900 و 277هزار تومان قسط بپردازند.
اقساط سال هشتم نیز ۲۹۰هزار و ۸۰۰، در سال نهم ۳۰۵هزار و ۳۰۰ و در سال دهم ۳۲۰هزار و ۵۰۰تومان است.
کل سود پرداختی در مدت 10 سال نیز 13میلیون و 80هزار تومان است.
اما اگر متقاضیان بخواهند از روش پلکانی سالانه، اقساط وام خود را در مدت ۱۲سال بازپرداخت کنند باید در این مدت ۱۶میلیون و ۵۹۵هزار تومان سود پرداخت کنند.
اقساط ماهانه این روش در سال اول 182هزار و 200تومان است.
همچنین متقاضی باید در سال دوم، ۱۹۱هزار و ۳۰۰، در سال سوم ۲۰۰هزار و ۸۰۰ و در سال چهارم ۲۱۰هزار و ۷۰۰ تومان قسط ماهانه بپردازد.
اقساط سال‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم نیز به ترتیب 221هزار و 200تومان، 232هزار و 200تومان، 243هزار و 800تومان و 255هزار و 900تومان است.
اقساط ماهانه سال نهم نیز ۲۶۸هزار و ۷۰۰تومان و سال دهم ۲۸۲هزار و یکصد تومان خواهد بود. متقاضی باید در سال یازدهم ۲۹۶هزار و یکصد و در سال دوازدهم ۳۱۰هزار و ۹۰۰تومان قسط ماهانه بپردازد.
بر اساس روش پلکانی پنج ساله، متقاضی بازپرداخت اقساط در مدت 10 سال باید در پنج سال اول 236هزار و 610 و در پنج سال دوم 271هزار و 400تومان اقساط ماهانه بپردازد. کل سود دریافتی در این مدت 12میلیون و 319هزار تومان خواهد بود.
اما اگر متقاضی بخواهد از این روش در مدت ۱۲ سال استفاده کند. پنج سال اول باید ماهانه ۲۱۰هزار و ۲۰۰تومان، در پنج سال دوم ۲۴۱هزار و ۶۰۰تومان و در پنج سال سوم ۲۷۷هزار و ۶۰۰تومان بپردازد. کل سود دریافتی نیز ۱۵میلیون و ۶۱۲هزار تومان است.
اما مبلغ اقساط در مدت 15 سال به ترتیب 186هزار و 800، 214هزار و 600 و 246هزار و 700 تومان در هر پنج سال خواهد بود.
کل سود دریافتی نیز ۲۰میلیون و ۶۸۹هزار تومان است، اما اقساط ماهانه در مدت ۱۸سال به صورت سه دوره پنج ساله و یک دوره سه ساله خواهد بود.
مبلغ اقساط در پنج سال اول 171هزار، در پنج سال دوم 196هزار و 500، در پنج سال سوم 225هزار و 800تومان و در سه سال آخر 259هزار و 500تومان است.
کل سود دریافتی نیز در مدت یاد شده ۲۶میلیون و ۷۰۹هزار تومان است.
خرید و فروش وام مسکن در رکود
با راکد شدن بازار مسکن در حال حاضر خرید و فروش وام مسکن نیز به رکود رفته است به طوری که فروشندگان وام مسکن اظهار می‌کنند: متقاضیان کمتری در شرایط فعلی بازار از این وام استقبال می‌کنند. به گزارش ایسنا، در حال حاضر قیمت خرید وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در تهران دومیلیون و سیصد‌هزار تومان و فروش آن بین دومیلیون و۸۰۰هزار تومان تا سه‌میلیون تومان است. همچنین در کرج قیمت خرید وام ۱۸میلیون تومان تا دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت فروش آن نیز سه‌میلیون تا سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.
برخی فروشندگان وام مسکن در خصوص تاثیر ابلاغ و عملیاتی شدن فرمول جدید محاسبه اقساط از سوی بانک مرکزی در میزان اقساط وام 18میلیون تومانی مسکن که ظاهرا در این روش میزان اقساط بازپرداخت وام 18میلیونی تومانی افزایش می‌یابد، عنوان می‌کنند که هنوز این امر بر روی بازار این وام تاثیر نگذاشته است، اما راکد شدن بازار مسکن در حال حاضر باعث رکود در بازار وام مسکن شده است. باید منتظر ماند و دید این شیوه چه تاثیری بر روی این بازار خواهد داشت.