منتقدان برکت جشنواره‌اند - ۳۰ بهمن ۸۶

شاید سینمایی‌ها، مطبوعات و مخاطبان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر در اشتباه بودند که «مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی» قاطعانه اعلام می‌کند: «سهل‌گیرانه‌ترین ممیزی در سینمای ایران اعمال می‌شود.» شاید خطای دید تماشاگران بود که یک روز فیلم را همان‌طور که بنا بود پس از اخذ مجوز اکران شود، می‌دیدند و روز دیگر با حذف قسمت‌هایی در فیلم شاهد نمایشش می‌شدند و حتی گاهی بلیت در دست، انتظار دیدن فیلم را می‌کشیدند و روز قبل از نمایش خبر توقیفش را می‌شنیدند.

دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به فارس می‌گوید: هیچ‌گونه ممیزی از سوی بنیاد سینمایی فارابی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نسبت به هیچ فیلمی اعمال نشد، چون وظیفه ما ممیزی نیست و شورای تخصصی اداره نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه ای این وظیفه را بر عهده دارد.

من تعجب می‌کنم چرا کسانی تصور می‌کنند در کشور ما ممیزی با شدت بیشتری نسبت به دیگر کشورها اعمال می‌شود، در صورتی که شورای تخصصی اداره نظارت و ارزشیابی شاید یکی از سهل‌گیرانه‌ترین طرق ممیزی را که عمدتا مبتنی بر عرف جامعه است، اعمال می‌کند.

او تاکید کرده یک ممیز فیلم در هر کجای دنیا، دو وظیفه اصلی دارد؛ یک، حفظ حقوق معنوی هنرمند و دو، حفظ حقوق معنوی بیننده. ممیز میان این دو ایستاده و کارش مثل مسوولان سازمان ملی استاندارد در کشور ما است. چرا که ممیزان و متخصصان سازمان استاندارد هم از باب حفظ حقوق مصرف کننده و به قصد ترویج تولید داخلی، تمام کالاهایی را که قرار است مورد استفاده مصرف‌کننده قرار گیرد، ممیزی می‌کنند.

شاه‌حسینی در حالی که ۶ داور از بخش‌های مختلف جشنواره به نشانه داوران تخصصی و قدرتمند جشنواره، به نشانه اعتراض، حاضر به حضور در هیات داوران نشدند. داوران تخصصی و قدرتمند جشنواره، هیچ دخالتی را از جانب هیچکس نپذیرفتند.

هیات داوران جشنواره فیلم فجر، در همه لایه‌ها (از داوران بخش‌های مستند، داستانی، فیلم بلند و کوتاه تا سینمای بین‌الملل و مسابقه سینمای ایران) یکی از قوی‌ترین و تخصصی‌ترین هیات‌های ادوار مختلف جشنواره بوده‌اند و من این مساله را ضمن احترام به همه هیات‌های داوری پیشین، عرض می‌کنم. امسال از معدود سال‌هایی بود که ما چهار کارگردان متخصص و زبده، از چهار نسل فیلمسازی کشور را در مسابقه سینمای ایران داشتیم، همچنین یکی از زبده‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران و یکی از تواناترین منتقدین را در اختیار داشتیم و تیم خیلی خوبی را در هیات داوران گرد هم آورده بودیم که نتایج داوری آن‌ها در مراسم اختتامیه مورد رضایت مخاطبان قرار گرفت.»

شاه‌حسینی ادامه داد: «اتفاقا داوری جشنواره امسال نشان داد که اگر در داوری بحث‌های تخصصی مبتنی بر مباحث تخصصی و اصول زیبا شناختی سینمایی صورت بگیرد، به نوعی حق به حق‌دار خواهد رسید. البته در سال‌های قبل هم تا حد زیادی چنین تلاشی صورت گرفته بود.»

اما شاه‌حسینی که در صحبت‌های طولانی‌اش با فارس تمام انتقادها به جشنواره را مردود دانسته، می‌گوید: «وجود منتقدان برکت جشنواره فیلم فجر است.» امسال با توجه به حجم فیلم‌های رسیده، انتخاب و داوری فیلم‌ها، حساس‌تر شده بود چرا که از بین ۱۰۵ اثر داوطلب حضور در بخش مسابقه سینمای ایران، باید ۲۴ اثر برگزیده شوند و تعدادی هم به بخش فیلم اولی‌ها و سایر قسمت های غیر رقابتی بروند. حال از بین این‌ها، مگر چند فیلم نامزد سیمرغ می‌شوند؟ نهایتا مگر چند سیمرغ به آثار برگزیده‌، تعلق می‌گیرد؟ فقط ۱۶ سیمرغ!»