وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه با حمایت از گسترش نظام بانکداری اسلامی در این کشور گفت: این نظام می تواند در برابر بحران‌های مالی به خوبی مقاومت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، کریستین لاگارد وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام کرد: تشدید بحران مالی جهان موجب شده تا معاملات اسلامی در نظام بانکداری این کشور رشد چشمگیری داشته باشد‌.

وی تصریح کرد: نظام مالی اسلامی تاکید زیادی بر اصول اخلاقی دارد و این نظام می‌تواند در برابر بحران های مالی بین‌المللی به خوبی مقاومت کند‌.

وی افزود: بازارهای مالی فرانسه پتانسیل زیادی برای گسترش معاملات اسلامی دارد و دولت از این فرصت طلایی استفاده خواهد کرد‌. فرانسه قصد دارد مانند انگلیس معاملات اسلامی را در بانک‌ها و بازارهای مالی خود رواج دهد‌. انگلیس از سال ۲۰۰۴ تاکنون اقدام به این کار کرده است .

اولیویر باستری، استاد دانشگاه پاریس در این رابطه گفت: تصمیم دولت فرانسه برای از بین بردن محدودیت‌های موجود برای عقد قراردادهای اسلامی در سیستم بانکداری فرانسه‌، نشانگر تلاش پاریس برای جذب سرمایه‌گذاران مسلمان است تا مسلمانان نیز بتوانند در چارچوب عقود اسلامی در بانک‌های فرانسه سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر بیش از ۵میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند.

وی افزود: سیستم بانکداری اسلامی می‌تواند در شرایط کنونی نقش مهمی در نظام بانکی جهان ایفا کند.

بحران مالی جهان نشان داد: سیستم بانکی سرمایه‌داری دارای ضعف‌های زیادی است و سیستم بانکداری اسلامی می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم بانکی کاپیتالیستی باشد‌.

هاروی دوشاریت، وزیر خارجه سابق فرانسه نیز ضمن حمایت از اقدام دولت فرانسه‌، گفت‌: اجرای سیستم بانکداری اسلامی در فرانسه به نفع اقتصاد این کشور خواهد بود، چرا که موجب جذب سرمایه‌های مسلمانان مقیم فرانسه خواهد شد‌.

بسیاری از مسلمانان به علت اینکه سیستم بانکی فرانسه ربوی است، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی این کشور ندارند.