گروه خودرو - شاید تنها شباهتی که باعث شد ستون حق انتخاب امروز را به پژو روآ و پراید صبا اختصاص ‌دهیم، قیمت زیر ۱۰میلیون تومانی این دو محصول است چراکه جز این مورد،‌ تقریبا هیچ شباهت دیگری اعم از فنی و قیمتی میان روآ و پراید به چشم نمی‌آید.

روآ، که ایران‌خودرو طی دو مرحله بهینه‌سازی موتور پیکان، آن را متولد کرد،‌ از موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی بهره برده و به واسطه آن ۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، در حالی که پراید صبا موتوری ۱۲۰۰ سی‌سی با توان تولید ۵/۶۲ اسب‌بخار قدرت را دارا است.

هر دو محصول ۸ سوپاپ دارند و استاندارد آلایندگی آنها یورو ۲ است. پشت فرمان روآ می‌توان حداکثر تا ۱۷۵کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد اما پراید تنها تجربه رانندگی با حداکثر سرعت ۱۶۰کیلومتر در ساعت را در اختیار شما می‌گذارد البته با این محصول سایپا، می‌توان بیش از ۱۶۰کیلومتر در ساعت نیز گاز داد اما به لحاظ سبکی و عدم‌وجود تجهیزات ایمنی وسیع، بهتر است به همان ۱۶۰کیلومتر رضایت بدهید، هر چند روآ نیز در این زمینه تفاوت چندانی با پراید ندارد. شتاب صفر تا صد این دو خودرو تقریبا با یکدیگر یکسان است به نحوی که روآ‌ در عرض ۱۴ ثانیه به شتاب صد کیلومتر می‌رسد و پراید نیز یک ثانیه کمتر از روآ در این زمینه وقت شما را می‌گیرد.

پراید هم‌اکنون بازاری بسیار فراگیرتر و داغ‌تر از روآ دارد و شاید یکی از دلایل عمده آن مصرف سوخت اندک این خودرو باشد. پراید در هر ۱۰۰کیلومتر سیکل ترکیبی ۸/۶لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی که روآ مصرف سوختی برابر با ۶/۸لیتر در همین سیکل ترکیبی را دارد.

در این دو محصول زیر ده میلیون تومان بازار خودرو ایران، خبری از تجهیزات ایمنی نظیر ایربگ و سیستم ترمز ضدقفل (ABS) نیست. البته روآ به امکانات داخلی مانند سیستم هشداردهنده چراغ جلو و همچنین چراغ مه‌شکن عقب مجهز است. در حال حاضر پراید صبا بنزینی قیمتی برابر با ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار دارد و پژو روآ نیز که چندان استقبال گرمی از آن صورت نمی‌گیرد، با قیمت ۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان در مدل بنزین‌سوز به فروش می‌رسد.نکته جالب اینکه نرخ کارخانه‌ای این خودرو، حدود یک میلیون تومان گران‌تر از قیمت بازار است.