گروه بورس کالا- در پی اظهارات برخی فعالان بازار قیر در خصوص ضرورت پذیرش نفت کوره و وکیوم باتوم در بورس کالا و مشکلاتی که اخیرا در توزیع و قیمت‌گذاری این دو کالا به خصوص نفت کوره ایجاد شده، روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امکان پذیرش این دو کالا در بورس را منتفی دانست.فرید عامری با اشاره به اینکه نفت کوره جزو چهار فرآورده اصلی نفت‌خام است و مانند بنزین، گازوئیل و نفت‌ سفید هر سال قیمت آن به صورت یارانه‌ای و ثابت در قانون بودجه مشخص می‌شود، گفت: بنابراین هنوز امکان عرضه آن در بورس وجود ندارد. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: در این راستا تا زمانی که قیمت فرآورده‌های اصلی نفتی کنترل‌شده باشد، امکان عرضه آنها در بورس وجود ندارد. وی با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع فرآورده‌های نفتی، نفتا و قیر از طریق بورس ارائه می‌شود، توضیح داد: راجع به سایر فرآورده‌ها به دلیل این‌که قیمت کنترل شده دارند، نمی‌توانیم آنها را در بورس عرضه کنیم.

وی درباره عرضه خوراک قیر مانند وکیوم باتوم به بورس توضیح داد: با توجه به این‌که مردم نمی‌توانند به طور مستقیم از این ماده اولیه استفاده کنند، باید ابتدا به شرکت قیرساز تحویل شود که آنها موظفند پس از تبدیل به قیر آن را به بورس عرضه کنند. به گفته او، همچنین از ابتدای امسال تاکنون دو بار نفتا در بورس عرضه شده که به دلیل نبود متقاضی، معامله چندانی صورت نگرفته، ولی از آنجا که در هر شرایطی باید تولید ادامه پیدا کند، این محصول را در بازارهای جهانی ارائه می‌کنیم.

عامری با تاکید بر این‌که هم‌اکنون تولید قیر در کشور با همه ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود، تصریح کرد: بنابراین هرگونه بحث کمبود قیر مرتبط با تولید را تکذیب کرده و تاکید می‌کنیم که در این زمینه هیچ مشکلی از نظر تامین قیر در اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد.

وی همچنین یادآوری کرد: به منظور رفع هرگونه اشکال در تهیه قیر از طریق وزارت نفت، تنخواه مناسبی به وزارت راه در شهرداری‌ها داده شده است که می‌توانند به اندازه کافی قیر خریداری کرده و به شرکت‌های طرف قرارداد خود دهند.