گروه خودرو- روزهای سرد بازار خودرو کشور هنوز هم ادامه داشته و سایه رکود همچنان روی آن سنگینی می‌کند. آن‌طور که برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، به‌رغم گذشت... حدود یک ماه از زمستان، نمودار تقاضا در بازار، نه‌تنها رشد قابل توجهی نداشته، بلکه قیمت‌ها نیز روند نزولی شدیدی را طی دو سه ماه اخیر طی کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا و حتی افزایش نرخ خودروها در زمستان حکایت داشت. هرچند آمارها نشان از کاهش عرضه برخی خودروها توسط شرکت‌های خودروساز داخلی طی مدت اخیر دارد، اما حتی اگر این آمار‌ها نیز به واقعیت نزدیک باشد، شرایط فعلی بازار از عدم کارایی این حربه خودروسازها در جلوگیری از سقوط قیمت‌ها حکایت می‌کند. به گفته کارشناسان ریشه رکود فعلی بازار خودرو کشور را باید در موارد کلی جست‌وجو کرد. به هر حال کاهش قدرت خرید مشتریان، تاثیر هرچند اندک بحران مالی دنیا و انتظار ایرانی‌ها برای اثرگذاری مستقیم این بحران در کاهش قیمت خودروهای تولید داخل و مسیر رو به اشباع بازار خودرو کشور، مواردی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت و تاثیرشان بر رکود فعلی خرید و فروش خودرو را نادیده گرفت.

در حال حاضر هرچند بنا بر اظهارنظر بیشتر کارشناسان، بحران مالی دنیا هنوز به ایران نرسیده، اما یکی از نشانه‌ها و پیش‌زمینه‌های آن را می‌توان امروز در بازار خودرو کشور به خوبی مشاهده کرد. بازاری که طی چند سال گذشته، بیشتر مواقع با رونق خرید و فروش روبه‌رو و حتی خودروسازان داخلی نیز به لحاظ حجم بالای تقاضای خودرو، تحویل محصولات خودرو به چند ماه بعد از تاریخ پیش‌فروش موکول کرده‌اند. حال چه شده که مشتریان به بازار پشت کرده و در روزهای سقوط آن نیز، تمایل چندانی به خرید و فروش خودرو ندارند، پرسشی است که پاسخ دقیق، روشن و واحدی برای آن در دست نیست. هرچند چشم امید خودروسازها و نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت برای بازگشت رونق به بازار، به اسفندماه دوخته شده، اما باید این انتظار را داشت که اسفند ۸۷ به طور حتم با اسفند سال‌های گذشته متفاوت باشد.

چرا که نمودار حال حاضر افت‌وخیز بازار خودرو و روند رو به نزول آن جای امیدواری چندانی را باقی نگذاشته است به نحوی که طی هفته جاری نیز ثبات و نزول قیمت‌ها ادامه یافت و به گفته برخی فعالان بازار، خرید و فروش خودرو در حالت سرد و راکد خود باقی ماند.

سقوط زانتیا

همان طور که سال گذشته در چنین روزهایی، قیمت زانتیا در بازار سر به صعود گذاشت و حتی به مرز ۳۲میلیون تومان نیز رسید، امسال این خودرو مسیری عکس را پیش گرفته و هم اکنون هفته به هفته رو به ارزانی می‌رود. زانتیا که جزو خودروهای محبوب بازار ایران به حساب آمده و مشتریان آن را محصولی با کیفیت و مناسب می‌دانند. در‌حال‌حاضر با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این موضوع از کاهش ۳۰۰هزار تومانی نرخ زانتیا طی هفته جاری و در مقایسه با هفته گذشته حکایت دارد. این در شرایطی است که سایپایی‌ها از سال ۸۹ به عنوان سال خروج زانتیا یادگار شرکت سیتروئن از خط تولید خود یاد می‌کنند.

ماکسیمای ۳۸میلیونی

هر چند برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت، قیمت این روزهای ماکسیما را در بازار ۳۸میلیون تومان می‌دانند اما ظاهرا به دلیل عدم عرضه این محصول ژاپنی‌ الاصل، عملا خرید ماکسیمای ۳۸میلیونی در بازار ناممکن است. به نحوی که مشتریان این محصول مونتاژ پارس خودرو باید ماکسیما را با نرخ کارخانه‌ای آن یعنی ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان از نمایندگی‌های مجاز شرکت خریداری ‌کنند این در شرایطی است که مصوبات ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت نیز به نوعی مشتریان را برای خرید ماکسیما مردد کرده است. چرا که این خودرو علاوه بر آنکه به دلیل حجم موتور بالا، سهمیه سوخت ندارد، به ازاء خرید آن نیز باید، یا سه خودرو فرسوده را از رده خارج کرد یا معادل آن چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان به ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت پرداخت. ماکسیما هم مانند زانتیا، سال‌های آخر میهمانی در خط تولید خودروسازان ایرانی را سپری کرده‌ و قرار است محصولی دیگر از نیسان ژاپن جای آن

را پر کند.

افت قیمت LX

نگاهی به نمودار قیمت خانواده سمند از کاهش قیمت اعضا آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. به نحوی که سمند معمولی بنزین‌سوز با کاهش نرخی ۱۰۰هزار تومانی، در‌حال‌حاضر قیمتی برابر با ۱۳میلیون و۵۰۰هزار تومان را دارا است و مدل دوگانه‌سوز آن نیز ۳۰۰هزار تومان گران‌تر در بازار به فروش می‌رسد. از سوی دیگر LX که کارشناسان و مشتریان، آن را بهترین مدل سمند می‌دانند، نیز در هفته جاری ۲۰۰هزار تومان ارزان و هم‌اکنون با قیمت ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این درحالی است که سورن مدل پیشرفته سمند در‌حال‌حاضر با حفظ ثبات، قیمتی معادل ۱۷میلیون تومان را در بازار دارا است. سمند البته مدلی دیگر با نام سریر را نیز دارد که محصول سفارشی و کم‌تیراژ به حساب آمده و به همین دلیل اطلاع چندانی از قیمت آن در بازار نیست.

ثبات قیمت پژو

این هفته ارزانی سراغ محصولات پژو در کشور نرفت و نرخ این گروه از خودروهای داخلی در بازار ثابت ماند به نحوی که ‌هم‌اکنون پژو ۴۰۵بنزینی با قیمت ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز نرخی برابر با ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان را دارا است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز درحال حاضر با قیمت ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیپ ۶ آن نیز نرخی معادل ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد. این درشرایطی است که مدل صندوق‌دار V۹ پژو ۲۰۶ هم‌اکنون با قیمت ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و V۸ هم ۱۸میلیون تومان قیمت دارد.

ارزانی ۲۰۰هزار تومانی پراید

قیمت پراید محصول پرتیراژ سایپا تنها ۳۰۰هزار تومان دیگر، تا رسیدن به نرخ کارخانه‌ای فاصله دارد. این محصول که به‌رغم پرتقاضا بودن، از روند ارزانی‌بازار بی‌نصیب نماند و حدود ۲۰۰هزار تومان طی دو سه هفته اخیر ارزان شد، هم‌اکنون در مدل بنزینی با قیمت ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز نرخی برابر با ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان را دارا است این در شرایطی است که دیگر خودرو زیر ۱۰میلیون تومان بازار کشور یعنی پژو روآ طی هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کرد. این محصول هم‌اکنون با قیمت ۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن قیمتی برابر با ۸میلیون و ۷۰۰هزار

تومان دارد.