تعرفه واردات ماشین‌آلات راهسازی افزایش یابد

فارس - افت قیمت سهام هپکو در بورس به دلیل واردات ماشین آلات دست دوم و فروش نرفتن محصولات منجر شد تا سهامدار عمده و ۶۱ درصدی آن با ارسال نامه سرگشاده‌ای از وزیر بازرگانی سه درخواست داشته باشد.

قیمت هر سهم شرکت هپکو طی دو سال اخیر از ۱۶۰ به ۸۰ تومان کاهش یافته و سهامدار عمده این شرکت بورسی با ارسال نامه سرگشاده‌‌ای به وزیر بازرگانی سه درخواست را مطرح کرده است.

علی اصغر عطاریان مالک ۶۱ درصد از سهام هپکو است. وی با انتقاد از سیاست‌های حاکم بر واردات این محصولات عنوان کرد‌‌: کشور ما توانایی تولید سالانه ۵ هزار دستگاه از انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی را با کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش مناسب را دارد. وارد نشدن این نوع محصولات نه تنها هیچ‌گونه زیانی به کشور نخواهد زد بلکه موجب رشد و تقویت تولیدات داخلی نیز خواهد شد. بنابراین تعرفه ناچیز ۲۰ درصد واردات ماشین‌آلات راهسازی موجب شده تا خیل عظیمی از محصولات خارجی با کیفیت نامطلوب و فاقد خدمات پس از فروش به بازار کشور راه یابد و عرصه ارائه محصولات داخلی را در کشور تنگ کند.

وی ادامه داد‌‌:‌ تاکنون تعداد قابل توجهی از انواع ماشین آلات نو و مستعمل خارجی وارد کشور شده در صورتی که در داخل ایران با توانمندی‌هایی که در عرصه تولید وجود دارد، ما توانایی تولید همین میزان از محصولات را داریم. اما واردات بی‌رویه این محصولات باعث شده تا شرکت‌های تولید‌کننده از جمله شرکت هپکو تولید خود را به زیر ۲ هزار دستگاه کاهش و دو شیفت کاری را به یک شیفت ۲ ساعته کاری تبدیل کند. سهامدار عمده هپکو در بخش دیگری از این نامه افزوده است: برنامه دولت عدالت محور بر پایه خصوصی‌سازی و حمایت از بخش خصوصی است. اما آیا نباید پس از واگذاری آنان را حمایت کرد؟ تولید کننده داخلی با سرمایه‌گذاری میلیاردی روی بخش خدمات پس از فروش تمام تلاش خود را به منظور رفع مشکلات مشتریان کرده است.

اما محصولات خارجی دست دوم و کهنه بدون هیچ گونه استاندارد و خدماتی وارد کشور می‌شوند و ارایه نشدن تسهیلات به پیمانکار موجب گرایش آنها به خرید ماشین آلات دست دوم شده است.

بنابراین پیشنهاد این است که اگر دولت تعرفه واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی را افزایش دهد می‌توان با ارایه تسهیلات به پیمانکاران آنها را تشویق به استفاده از محصولات مرغوب داخلی کرد و تولید کننده داخلی را از خطر ورشکستگی نجات داد و از بیکار شدن حدود ۱۵ هزار نفر جلوگیری کرد.

در درخواست این سهامدار از وزیر بازرگانی آمده است: ضمن بازدیدی از کارخانه تولیدی هپکو از نزدیک با دستاوردها و قابلیت‌های این مجموعه بزرگ آشنا شوید تا ما را در ادامه این مسیر یاری کنید. ورود ماشین آلات دست دوم به مملکت بزرگترین ضربه به این صنعت است درخواست می‌شود به منظور حمایت از تولید داخل، واردات ماشین آلات دست دومی را که در داخل کشور تولید می‌شود مانند سایر کشورهایی که صاحب این تکنولوژی هستند، ممنوع کنید و تعرفه ماشین آلات راهسازی را همانند خودرو و محصولات کشاورزی به ۱۰۰ درصد برسانید تا این صنعت نیز بتواند شکوفا شود.