مونا مشهدی رجبی
نمایشگاه خودروی نیویورک در روز دهم ماه آوریل کار خود را آغاز کرد. در این روز بیش از ۵۰ مدل خودروی تازه که قرار است در سال ۲۰۱۰ میلادی به طورانبوه وارد بازار جهان شوند، به معرض نمایش گذاشته شد.

اما مساله با اهمیت در این نمایشگاه درخشش خودروهای هیبریدی و کم مصرف بود که بعد از روی کار آمدن رییس‌جمهوری تازه در آمریکا سرمایه گذاری روی آنها با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.
اهمیت خودروهای هیبریدی به عنوان جدیدترین تکنولوژی صنعت خودرو موجب شد تا در نمایشکاه نیویورک برترین‌ها معرفی شوند. طبق گزارش‌های موجود در نمایشگاه سال 2009 میلادی ده خودروی هیبریدی در نمایشگاه وجود داشتند که در میان دیگر خودروها از کیفیت بالاتری برخوردار بودند. در این بخش برترین خودروهای هیبریدی نمایشگاه نیویوک را معرفی می‌کنیم:
۱ - خودروی E۲۵۰ تولیدی شرکت مرسدس بنز: این خودرو به عنوان برترین خودروی هیبریدی نمایشگاه معرفی شده است. این خودرو، موتوری چهار سیلندر دارد که قدرت موتور بنزینی آن ۲۰۴اسب بخاراست. این خودرو برترین خودروی سبز نمایشگاه شناخته شد و بیشترین تعداد سفارش ساخت را دریافت کرد.
2 - خودروی شورولت ولت: خودروی ولت که طی یک سال گذشته بارها در مورد آن اخباری شنیده شده هم اکنون در نمایشگاه نیویورک به معرض دید عموم گذاشته شده است. این خودرو که دومین خودروی سبز نمایشگاه معرفی شده در انتهای سال 2010 میلادی به بازار عرضه می‌شود. ولت توانایی حرکت با سرعت 40 مایل در ساعت با موتور الکتریکی خود را دارد و هیچ آلایندگی ایجاد نمی‌کند. دست اندرکاران شرکت شورولت اعلام کردند قابلیت استفاده از موتور بنزینی را هم به این خودرو اضافه خواهند کرد تا بتواند در صورت نیاز با سرعت بالاتر حرکت کند.
سرعتی که این خودرو با موتور بنزینی می‌تواند بگیرد بیش از ۱۷۰ مایل در ساعت است.
3 - هوندا FCX کلاریتی: این خودروی سبز که به تازگی معرفی شده تولید آن در کارخانه شرکت هوندا در جنوب کالیفرنیا صورت گرفته، این خودرو برای حرکت، هیدروژن را با هوای موجود در جو ترکیب می‌کند و از این ترکیب انرژی الکتریکی لازم برای حرکت را به وجود می‌آورد. این خودرو سبزترین خودرویی است که می‌تواند ساخته شود. آلایندگی این خودرو نیز صفر است.
۴ - خودروی FISKER S: این خودروی سبز کوچک یک خودروی هیبریدی - الکتریکی است که قیمت متوسط آن برابر با ۸۷ هزار دلار امریکا اعلام شده است. این خودرو بیشتر برای طرفداران خودروهای ورزشی جذابیت دارد. FISKER S خودروی ورزشی کوچکی است که آلودگی بسیار کمتری نسبت به دیگر خودروها ایجاد می‌کند.
5 - خودروی هیبریدی مرسدس بنز ML450 : این خودروی هیبریدی به دلیل قابلیت استفاده از موتور بنزینی به اندازه دیگر خودروها کم آلاینده نیست. این خودرو ی هیبریدی می‌تواند با قدرتی معادل دیگر خودروهای بنز حرکت کند و سرعتی به اندازه دیگر خودروها داشته باشد. ولی برای حرکت با سرعت بالا مستلزم استفاده از موتور بنزینی است. موتور الکتریکی این خودرو توان حرکتی بالایی در مقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی دارد ولی در مقایسه با تولیدات مرسدس بنز سرعت و قدرت کمی دارد.
۶ - تویوتا ﭘیروس: مدل جدید خودروی ﭘیروس تولید شده توسط تویوتا نسبت به مدل‌های قبلی آن آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و بسیاری این خودرو را یکی از سبزترین خودروهای نمایشگاه سال ۲۰۰۹ می‌نامند. این خودرو می‌تواند با استفاده از هر گالن بنزین ۵۰ مایل حرکت کند.
7 - خودروی هیبریدی بی ام و ایکس 6: این خودروی هیبریدی در انتهای سال 2009 میلادی به بازار مصرف عرضه خواهد شد. این خودروی لوکس 5/2 تنی با استفاده از موتور کم مصرف خود می‌تواند برای طی هر 25 مایل تنها از یک گالن بنزین استفاده کند.
۸ - خودروی PUMA تولیدی جنرال موتورز: این خودرو پروتوتای نیز نامیده می‌شود. این خودروی بسیار کوچک که با همکاری شرکت segways با جنرال موتورز امریکا ساخته شده است نسل تازه ای از خودروهای کوچک و سبز را به جهانیان معرفی می‌کند. انتظار می‌رود تولید انبوه این خودرو برای جنرال موتورز درامد و سوداوری کلانی داشته باشد.
9 - خودروی کرایسلر EVC2000 : این خودرو یکی از بهترین گزینه‌ها در مقایسه با خودروی ولت است و می‌تواند با یک باتری بیشتر از 40 مایل در ساعت حرکت کند. این خودرو با استفاده از موتور بنزینی خود با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کند. شرکت کرایسلر برای تولید انبوه این خودرو نیازمند کمک مالی دولت است.
۱۰ - خودروی هیبریدی ford fusion: این خودرو نیز می‌تواند با هر گالن بنزین ۴۰ مایل مسافت را طی کند و نسبت به دیگر خودروهای سبز و هیبریدی قیمت کمتری دارد. این خودرو نسبتا کوچک است و می‌تواند برای سفرهای داخل شهر استفاده شود.

BMW X6

FISKER S

Chevrolt Volt

Chrycler EVC۲۰۰

Honda FCX

GM Puma

Mersedes Benz ML450

Toyota Prius