یک زندگی: فیلم‌های مهم

زندگی سگی:

چارلی چاپلین این فیلم را در ۱۴ آوریل ۱۹۱۸ تهیه کرد. سناریست و کارگردان این فیلم نیز خود چارلی چاپلین بود. زندگی سگی در واقع نخستین فیلم از آغاز دومین دوره فعالیت سینمایی چاپلین است. در این فیلم شاهد زندگی مردی تنها و درمانده‌ای هستیم. انزوای چارلی در این فیلم واقعا دردناک است. ادنا پورویانس، سیدنی چاپلین، تام ویلسن، آلبرت استین، هنری برگمن سایر بازیکنان این فیلم ۳۵ میلی متری سیاه و سفید و سی دقیقه‌ای هستند.

پیش فنگ:

قهرمان بزرگ سینما در بیستم اکتبر ۱۹۱۸ فیلم پیش فنگ را با همکاری همان هنرپیشگان فیلم زندگی سگی ساخت. این فیلم در استودیو چاپلین (فرست نشنال) تهیه شده بود. به نظر بسیاری از تماشاگران سینما، این فیلم را بهترین شاهکار چاپلین قبل از فیلم جویندگان طلا می‌دانند و این فیلم کمدی هنوز تنها فیلم جدی الهام گرفته شده و از حوادث جنگ (۱۹۱۴-۱۹۱۸) به شمار می‌آید.

پسر بچه:

پسر بچه اولین فیلم طویل چارلی چاپلین است و اگر ماجرای دیوانه وار چارلی و لولوت را که مک سنت در سال ۱۹۱۴ تهیه کرد، مستثنی سازیم، باید بگوییم این فیلم اولین فیلم بلند اوست. در پسر بچه دیگر جهان پیش و پا افتاده یک مامور پلیس یا رباخوار که به صورت کاریکاتور ارائه شده به چشم نمی خورد، بلکه یک فیلم جدی تر از دنیا، چاپلین و آمیخته‌ای از درام واقعی چاپلین است. پسر بچه با فیلم زندگی سگی ارتباطی مستقیم دارد؛ الا این که در این فیلم چاپلین به جای یک سگ یک پسر بچه واقعی را به بازی می‌گیرد.

جویندگان طلا:

جویندگان طلا در ژانویه ۱۹۲۵ توسط چارلی ساخته شد. جویندگان طلا را برخی شاهکار چاپلین دانسته‌اند؛ اما به دشواری می‌توان گفت سایر فیلم‌های چاپلین بدتر از جویندگان طلا هستند. در این فیلم چارلی چاپلین در جستجوی عشق است و همسفرش در پی طلا، اما سرانجام طلا پیدا می‌شود و چارلی با عشق وعده دیدار دارد کسی به درون می‌آید و آن چارپایی است... چارلی نومید و مایوس همه چیز را رها می‌کند. این فیلم ۷۲ دقیقه می‌باشد.

سیرک:

سیرک در اکتبر ۱۹۲۵ ساخته شد. این فیلم در استودیو یونایتد ارتیستز تهیه شد. در میان فیلم‌های بزرگ چارلی سیرک از همه موزون تر و جا افتاده تر است. در این فیلم چارلی چاپلین در نقش دلقک ظاهر می‌شود و با دقت و ظرافت به بازی می‌پردازد. در این فیلم زن چابک سواری که پدر وحشی اش (مدیر سیرک) به قصد کشت او را کتک زده به چارلی پناه می‌آورد.

روشنایی شهر:

از زیباترین فیلم‌های چارلی است. این فیلم در ژوئن ۱۹۲۸ ساخته شده و چارلی چاپلین بازیگر، سناریست و کارگردان و آهنگ‌ساز این فیلم است. در طی این فیلم چارلی می‌کوشد نابینایی دختر جوانی را شفا ببخشد، ولی تلاش‌های وی بدون نتیجه می‌ماند. چارلی در این فیلم گرچه مثل معمول لباس پوشیده است، در اینجا بیش از گذشته، خوش لباس شده است. ولگرد فیلم پسر بچه و زندگی سگی در این فیلم به کارمند دون پایه بیکاری تبدیل شده. شلوار کمتر گشاد است و نیم تنه او کمتر تنگ، یقه شکسته دارد، اما کروات جای خود را به گره پاپین آزاد و بی قیدی داده است. سبیل‌های ماهوت پاک کنی کمی نوک تیزتر شده، اما صورت بی‌شتاب و بی‌قید سردتر و خشن تر و اندیشناک‌تر است. چارلی که از بالای نردبام اجتماعی به پایین کشیده شده با نوعی بی‌اعتنایی از کنار حوادث می‌گذرد.

عصر جدید‌:

به هنگام ساختن عصر جدید نه سال است که با سینمای ناطق قهر کرده و چون سلف گران قدرش رنه کلر فرانسوی سعی دارد تا با حداقل استفاده از کلام و به یاری موسیقی‌، ادعا نامه خود را درباره تفاله انسان خرد شده در جوامع پیشرفته امروز بسازد.چاپلین در روند تکامل سیاسی و اجتماعی ذهنیات خود، شخصیت ولگرد را واقعی‌تر، انسانی‌تر و با بار اجتماعی سنگین‌تری در سینما عرضه کرد. بحران اقتصادی در آمریکا، مسافرت‌هایش به دور دنیا، ملاقات‌هایش با شخصیت‌های سیاسی و ادبی چون گاندی، چیانکای چک، چرچیل و برنارد شاو، بازدیدش از زندان‌ها و کارخانه ماشین سازی فورد در دیترویت و آگاهی‌هایش از نظام ماشینیسم تماما در عصر جدید تجلی کردند. اگر چاپلین در زندگی واقعی‌اش به علل شرایط خاص دوران از ابراز اندیشه‌هایش خودداری می‌کرد، آنها را در دهان شخصیت همذات خود گذاشت و ولگرد به نوبه خود در این فیلم مخالفت خود را با تمامی نظام سرمایه سالاری نشان داد.

دیکتاتور بزرگ:

نخستین فیلم کاملا ناطق چاپلین بود که در اوضاع نابه‌سامان جهانی در دهه چهل، اثری ضدنازی بود. این فیلم در مورد دیکتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی آدنوید هینکل، دیکتاتور کشور خیالی تامانیا است که دست به قتل عام یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌کند. برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه سیاسی آن را جدی و برخی آن را به قدر کافی جدی نگرفتند. با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا کرد و چاپلین را همچنان به عنوان یک ستاره در اوج نگاه داشت.