گروه بورس کالا- در معاملات روز گذشته بورس کالا، قیمت بیلت نسبت به آخرین معامله این کالا رشد کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بیلت6063-6 ایرالکو با قیمت پایه 18هزارو 466 ریال با حجم 20 تن معامله شد که با رشد 52/5درصدی روبه‌رو بود، همچنین بیلت 6063-7 این شرکت با قیمت پایه 18هزارو266ریال با حجم 100 تن معامله شد که با رشد 89/2درصدی نسبت به آخرین معامله روبه‌رو بود. با این حال برخی از عرضه‌های بیلت ایرالکو در بورس کالا همانند بیلت 6063-12، 6063-5 و 6063-8 خریدار نداشته و فروش نرفتند. فعالان اقتصادی علت اصلی رشد قیمت محصولات آلومینیومی در بازار داخلی را، قیمت جهانی بازار آلومینیوم می‌دانند و معتقدند به دلیل وجود قیمت جهانی و نبود تعرفه، همیشه زیان برای تولیدکنندگان وجود دارد.
فعالان اقتصادی حجم تولید آلومینیوم را در حد خوبی ارزیابی می‌کنند و معتقدند با توجه به اینکه قیمت بازارهای جهانی ۵۰‌درصد کاهش داشته است؛ علت اینکه نرخ این کالا در بورس رشد می‌کند، هزینه واردات است.
به گفته آنها از آنجا که کالای وارداتی هزینه دارد، این موضوع سبب می‌شود تا در جریان عرضه محصولات داخلی در بورس با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم. اما برخی از فعالان اقتصادی این شیوه را تنها توجیهی برای گران شدن کالاها از سوی عرضه‌کنندگان ارزیابی کرده و معتقدند این شیوه در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی را در بازار به وجود بیاورد.
افزایش قیمت در بازار غیررسمی
رشد قیمت آلومینیوم در بورس کالا بر قیمت آلومینیوم در بازار نیز اثر گذاشت و سبب شد تا قیمت محصولات آلومینیومی نسبت به روز گذشته باز هم رشد کند. به گفته فعالان اقتصادی این افزایش قیمت به خاطر تقاضای زیاد در بازار رخ داده است و همچنین گفته می‌شود، محموله‌های آلومینیومی در دست تاجران است به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند تا محصولات آلومینیومی را در حجم اندک و با قیمت بهتر به فروش برسانند و این موضوع سبب شده است که قیمت آلومینیوم با شروع این هفته رشد داشته باشد.اما برخی از فعالان اقتصادی این افزایش قیمت را مقطعی اعلام می‌کنند و علت اصلی افزایش قیمت‌ها را وضعیت اقتصادی، عدم نقدینگی و تاخیر تحویل محصولات آلومینیومی در بازار می‌دانند.