جنگ  انتخاباتی روی موبایل

با استفاده از ابزار شرکتSquare حالا ستادهای تبلیغاتی توانسته‌اند به راحتی به طرفداران کاندیداها مراجعه کنند و مبالغ کوچک را از آنان دریافت کنند. اوباما از این طریق فقط در ماه آگوست ۱/۱ میلیون دلار اعانه تبلیغاتی جمع‌آوری کرد. ستادهای رامنی و اوباما با سرمایه‌گذاری عظیم روی ساخت اپلیکیشن و تبلیغات روی موبایل جنگ انتخاباتی را به این عرصه کشانده‌اند

دنیای اقتصاد- تحقیقات مرکز تحقیقاتیPEW نشان می‌دهد که ۶۶ درصد ساکنان ایالات متحده که بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند، دارای دستگاه تلفن همراه هوشمند هستند و این میزان ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد دارای تلفن هوشمند که درآمد ۷۵ هزاردلار در سال و بیشتر دارند نیز به ۶۸ درصد افزایش پیدا کرده است. کمپین‌های سیاسی کاندیداها شبیه هر سازمان یا تجارت دیگر به دنبال طرفدار بیشتر هستند و به این آمارها توجه می‌کنند. در انتخابات امسال هم اوباما و هم رامنی در کمپین‌های تبلیغاتی خود استراتژی‌های دیجیتالی خود را تغییر داده‌اند و به موبایل به عنوان یک ابزار پرپتانسیل می‌نگرند.

Mobile Politics یک اپلیکیشن و وب‌سایتی است که به کاندیداها و طرفدارانشان اجازه می‌دهد که با یکدیگر در ارتباط باشند. از این دست برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای این انتخابات کم تولید نشده است. پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ میلیون رای دهنده آمریکایی به اطلاعات سیاسی مورد نیاز برای این انتخابات از طریق تلفن همراه خود دسترسی داشته باشند که این میزان ۲۰۰ درصد نسبت به انتخابات دوره قبل در سال ۲۰۰۸ رشد نشان می‌دهد.

تمرکز روی اپلیکیشن‌های موبایل

هر دو کمپین انتخاباتی به شکل موفقی روی اپلیکیشن‌های موبایل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این طریق نظرسنجی‌ها و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار طرفدارانشان قرار می‌دهند. در این میان به نظر می‌رسد که اوباما در زمینه جمع‌آوری اعانه برای انتخابات از این طریق موفق‌تر بوده است. در آگوست ۲۰۱۲، ۹۸ درصد از مبلغ کمپین که بالغ بر ۱/۱ میلیون دلار می‌شد از مبالغ زیر ۲۵۰ دلار به دست آمده بود که در مقایسه با ۳۱ درصد رامنی یک موفقیت به حساب می‌آمد. خصوصا از آن جهت که اغلب مبالغ کم عمدتا منشا پرداخت از طریق موبایل را دارند.

اس ام اس که سال‌ها است در کمپین‌های تبلیغاتی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند نشان داده که هنوز هم یک ابزار موثر است. در انتهای آگوست کمپین اوباما در زمینه اس ام اس درخواست اعانه به موفقیت چشمگیری دست یافت و عملا در یک هفته رامنی را شکست داد. پیش از این نیز اس ام اس در مواقع خاص برای دریافت اعانه بسیار موفق عمل کرده بود. در سال ۲۰۱۰ صلیب سرخ بیش از ۲۰ میلیون دلار از طریق اس ام اس تنها طی یک هفته برای کمک به زلزله‌زدگان هائیتی جمع آوری کرده بود که این در واقع ۱۹ درصد کل کمک‌هایی را شامل می‌شد که برای این رویداد جمع‌آوری شده بود. اوایل امسال کمپین اوباما از طریق اس ام اس برنامه شمارش دارندگان کارت اعتباری‌ها را به آزمایش گذاشت که نتیجه آن ۲۰ برابر بیشتر از دوره قبل بود که مردم برای پرداخت اعانه باید به سایت اینترنتی مراجعه می‌کردند. حالا این نتایج نشان می‌دهد بسیاری از مردم تمایل دارند که کمک‌های کوچک خود را از طریق راه‌های ساده‌ای چون

اس ام اس انجام دهند. رامنی در این زمینه کاملا دنباله روی اوباما به شمار می‌رود. در ماه ژانویه امسال وقتی کمپین اوباما خبر از استفاده از سیستم پرداخت موبایل Square داد کمپین رامنی نیز در ادامه آن روز خبر مشابهی را منتشر کرد.

سیستم Square به تیم‌های جمع‌آوری اعانه اجازه می‌دهد که با پذیرش کارت‌های اعتباری از طریق یک رابط سخت‌افزاری که به موبایل متصل می‌شود، مبالغ کم را جمع‌آوری کنند. این کار سهولت پرداخت اعانه خصوصا در رویدادها و تجمعات تبلیغاتی را به همراه داشته است. اوباما این سیستم را در اختیار کلیه اعضای ستاد تبلیغاتی خود و نیروهای داوطلب تایید شده قرار داده است و رامنی نیز ۵ هزار دستگاه Square را در اختیار ستاد خود گذاشته است. Square حالا به ابزار موثری برای هر دو کمپین تبدیل شده است، اعضای ستادها حالا می‌توانند به‌سادگی اطلاعات پرداخت‌کنندگان مانند ایمیل و نام آنها را نیز دریافت کنند.

جنگ نرم‌افزارها

در حالی که کمپین اوباما تمرکز خود را روی جمع‌آوری اعانه از طریق موبایل قرار داده بود کمپین رامنی نیز اپلیکیشن‌هایی را برای طرفداران خود معرفی کرد. With Mitt یک اپلیکیشن تحت آی‌فون است که به طرفداران رامنی اجازه می‌دهد به سادگی بنرهای تبلیغاتی درست کنند یا عکس‌ها و فیلم‌های خود از گردهمایی‌های این کاندیدا را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. ظاهرا اما عجله زیادی برای تهیه و عرضه این اپلیکیشن صورت گرفت، به طوری که در آن America به اشتباه Amercia نوشته شده بود. این گاف خیلی زود البته اصلاح شد. Mitt's VP اپلیکیشن دیگری است که توسط طرفداران رامنی عرضه شد و به سرعت محبوب شد، به طوری که تنها طی ۴۸ ساعت ۲۰۰ هزاربار دانلود شد. زک موفات مدیر بخش دیجیتال ستاد رامنی معتقد است که این اپلیکیشن یک موفقیت ویژه برای ستاد رامنی است. این ستاد همچنین دو اپلیکیشن دیگر نیز عرضه کرد. کمپین اوباما اما مسیرهای دیگری را هم رفته است. آنها اساسا یک شبکه اجتماعی را تحت عنوان داشبورد (dashboard.barackobama.com) عرضه کردند از طریق طرفداران این کاندیدا با یکدیگر مرتبط شده و می‌توانند اطلاعات مرتبط با فعالیت انتخاباتی در هر محل را با یکدیگر رد و بدل کنند. از سوی دیگر، هر دو کمپین روی تبلیغات روی موبایل هم سرمایه‌گذاری‌های وسیعی انجام داده‌اند. هر چند در زمینه موبایل اوباما توانسته اعانه بیشتری جمع کند اما موفقیت‌های رامنی به واسطه تبلیغات روی موبایل بیشتر بوده است. کمپین اوباما اخیرا برخی تبلیغات خود را روی بازی‌های موبایلی شرکت EA مانند Battelship و Tetrisو Scrabble انجام داده است، اما کمپین رامنی تبلیغاتی را روی فیس‌بوک و سیستم موبایل اپل (iAds) و گوگل خریداری کرده است. هر دو کاندیدا از گوگل برای تبلیغات استفاده می‌کنند، اما رامنی اخیرا گزارش داده که روی کاربران آندرویدی تمرکز کرده است. به گفته موفات مدیر دیجیتال ستاد رامنی آنها تبلیغات گسترده‌ای روی نرم‌افزار موبایل فیس‌بوک انجام داده‌اند که یکی از گسترده‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی در جهان است. به گفته وی فیس‌بوک بهتر از بسیاری از دیگر فضاهای تبلیغاتی روی اینترنت موثرتر است. هنوز مشخص نیست که برنده انتخابات آمریکا کدام کاندیدا است، اما آنچه مشخص است این است که موبایل نقش ویژه‌ای در انتخابات و رویدادهایی شبیه این یافته است.

موبایل امروزه قابل دسترس‌ترین ابزار هم برای پرداخت اعانه‌های انتخاباتی و هم برای جلب رای‌دهندگان بیشتر است. کمپین اوباما در این انتخابات فعلا برتری‌هایی را در توسعه ابزارهای تحت موبایل و آنلاین کسب کرده است.