دنیای اقتصاد- بخشنامه صادرشده از سوی بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر برای یکسان‌سازی قیمت سکه‌های ضرب شده، با استدلال یکی بودن وزن و عیار سکه‌های ضرب شده به‌جای اینکه باعث تک نرخی شدن قیمت سکه در بازار شود، به اختلال در معاملات منجر شده‌است. امتناع صرافان از خرید سکه سال‌های گذشته

گروه بازارپول- بازار معاملات سکه‌های بهار آزادی این روزها در پی کسب تعادلی بین عرضه و تقاضا است.

تفاوت قیمت فاحش بین سکه‌های ضرب شده روز با سکه‌های ضرب در سال‌های ۸۴ و قبل از آن، همچنان موجب نارضایتی فروشندگان سکه است. به طور کلی تفاوت قیمت خرید و فروش سکه‌های ضرب شده سال ۸۵ به عنوان سکه روز به هنگام معامله تا پیش از رشد شدید قیمت جهانی طلا نهایتا ۲هزار تومان بوده است.

با رشد شدید قیمت جهانی طلا و فرارفتن از مرز ۸۰۰دلار که افزایش نرخ انواع سکه را در بازار داخل در پی داشت، اختلاف قیمت خرید و فروش سکه‌های کهنه و نو نیز زیاد شد. تلاطم شدید قیمت جهانی و عدم کنترل در بازار داخلی نیز تفاوت کاملا محسوسی را در ارائه قیمت‌های ارائه شده در مناطق ویژه فروش سکه در تهران از جمله سبزه میدان، کریم‌خان، خیابان فردوسی و چهارراه استانبول موجب شد.

بخشنامه صادرشده از سوی بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر برای یکسان‌سازی قیمت سکه‌های ضرب شده، با استدلال یکی بودن وزن و عیار سکه‌های ضرب شده در سال‌های مختلف نیز موجب شده است تا مردم به هنگام فروش سکه‌های خود به صرافی‌ها و جواهرفروشی‌ها به اختلاف قیمت ۸هزار تومانی خرید و فروش سکه بهار آزادی اعتراض کنند. به ویژه اگر این اختلاف تقریبا ۸هزار تومانی مربوط به سکه بهار آزادی سال ۸۵ باشد، پیشنهاد قیمت عرضه ۱۸۲هزار تومانی و پیشنهاد خرید ۱۷۴هزار تومانی این سکه، طی دو روز گذشته صرافان را به کلی از خرید سکه از مردم منصرف کرده است.

اگرچه این وضیعت به نوعی راهی به سوی واقعی‌تر کردن قیمت‌ها و برقراری یک قیمت منطقی‌تر در بازار است، باید منتظر تبعات تصمیمات بخشنامه‌ای در حوزه قیمت‌ها بود.

متاسفانه در جایی که ضرب تاریخ بر روی سکه‌ها فرصتی برای ارزش‌گذاری آنها و رانت‌جویی فراهم آورده است، چگونه می‌توان به راحتی برای دارایی مردم و خریدهای انجام شده در این مسیر تعیین تکلیف کرد.

در این خصوص برخی نیز پیشنهاد داده‌اند که یا سال ضرب را از روی سکه‌ها حذف کنند یا اینکه بانک کارگشایی سکه‌هایی با ضرب سال ۸۴ به پایین توزیع و عرضه کند که البته به نظر نمی‌رسد و تضمینی وجود ندارد که خود منشا تعریف و ارزش‌گذاری جدیدی در این بازار آشفته نباشد.

خرید سکه از تابلوی صرافان حذف شد

خبرگزاری فارس هم دیروز گزارش داد: صرافان سکه‌فروش برای کم‌اثر کردن اطلاعیه بانک مرکزی و اتحادیه طلا همچنان از خرید سکه خودداری می‌کنند.

چندی پیش بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر طی اطلاعیه‌ای صرافان را ملزم به خرید سکه بدون توجه به تاریخ ضرب آن کردند تا از آن پس فروشندگان عادی با مراجعه به بازار سکه دیگر با لفظ «تاریخ این سکه پایین است» مواجه نشوند و سکه خود را با قیمت روز به فروش برسانند. این گزارش می‌افزاید: درست از زمان ابلاغ این اطلاعیه به صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی و اتحادیه طلا که ظاهرا تعداد آنها ۹۰ واحد است، سکه فروشان نسبت به این اطلاعیه موضع‌ گرفته و حتی به این هشدار و اطلاعیه بی‌توجهی کردند. این بی‌توجهی زمانی به اوج خود رسید که دارندگان سکه‌های تاریخ پایین پس از مطلع شدن از تصمیمات اتحادیه طلا و بانک مرکزی به بازار سکه‌فروشان مراجعه کردند، اما باز هم با امتناع صرافان از خرید این سکه‌ها به قیمت روز مواجه شدند.

حذف خرید از تابلوی سکه‌فروشان بهترین راه براساس این گزارش، اگرچه در روزهای ابتدایی سکه فروشان قیمت خرید سکه را بر تابلوی معاملات خود در پشت شیشه خود درج کرده و از خرید سکه امتناع می‌کردند، اما صرافان از روز شنبه در تازه‌ترین اقدام خود به دلیل مراجعه زیاد، سمت چپ تابلوی درج قیمت خرید سکه را حذف کردند.

حمیدرضا محمدیان یکی از فروشندگان قدیمی در خیابان فردوسی در خصوص حذف خرید سکه از تابلوی معاملات خود می‌گوید: خرید سکه بدون توجه به تاریخ ضرب آن تنها به ضرر صرافان خواهد بود؛ بنابراین ما خیالمان را راحت می‌کنیم و سمت درج قیمت خرید سکه را حذف می‌کنیم. وی ادامه داد: خرید سکه با تاریخ ۸۵ و ۸۶ نیز به ضرر صرافان تمام می‌شود، حال چه برسد به اینکه بخواهید سکه تاریخ پایین را با قیمت روز خریداری کنید.

وی ادامه داد: خرید سکه به قیمت روز به ضرر صرافان تمام می‌شود؛ اگر ما این کار را بکنیم چه کسی باید ضرر و زیان صرافان سکه را متقبل شود پس این مشکل را نباید با زیان رساندن به صرافان حل کرد.

رحیمی‌پور که برای فروش سکه به بازار مراجعه کرده است، می‌گوید: برای فروش یک ربع سکه به بیش از ۱۰ صرافی مراجعه کرده‌ام؛ اما هر کدام از آنها یا از خرید سکه خودداری می‌کنند یا اینکه ۳‌هزار تومان تا ۴‌هزار تومان زیر قیمت روز سکه را خرید می‌کنند.

وی افزود: امیدوارم نهادهای ذی‌ربط هرچه سریع‌تر به بازار سکه‌فروشان توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چرا که در نهایت ضرر‌کننده واقعی فروشندگان عادی هستند.

اتحادیه طلا:

تنها شکایت کتبی قبول است؟!

خبرنگار فارس در تماس با اتحادیه طلا و جواهر متوجه شد که تماس‌های بسیار زیادی از سوی مردم با بازرسی اتحادیه طلا برقرار شده است؛ اما به نظر می‌رسد که هر بار مسوولان اتحادیه به این اعتراضات عنوان کرده‌اند که حتما باید اعتراض شما نسبت به بی‌توجهی صرافان به اطلاعیه‌های بانک مرکزی و اتحادیه طلا کتبی باشد.

یکی از معترضان نیز به خبرنگار ما گفت: باید اذعان کنیم که احتمالا اتحادیه طلا و جواهر نمی‌داند که گرفتاری مردم بیشتر از این است که یک معترض بخواهد به خاطر ۴‌هزار تومان گزارش کتبی آماده کند و آن را به اتحادیه طلا تحویل دهد. ربع سکه بهار آزادی شب گذشته ۴۷‌هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۹۴‌هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۸۳‌هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۹۸‌هزار تومان معامله شد.