گروه راهنما- از 2سال پیش قیمت مسکن در اصفهان به طور چشمگیری رشد کرد؛ به طوری که در بعضی از مناطق اصفهان که امکان ساخت‌وساز در آنها وجود داشت، قیمت زمین به 5 تا 6برابر قیمت قبلی افزایش یافت. این به دلیل هجوم انبوه‌سازان از تهران به سمت اصفهان به دلیل مشکلات دریافت تراکم برای ساخت آپارتمان در تهران بود.

اصفهان به عنوان یکی دیگر از شهرهای پرجمعیت ایران با حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر جمیعت در مرکز ایران واقع شده است؛ همچنین قدمت این شهر موجب شده تا شهر وجهه‌ای توریستی نیز بیابد. قدمت شهر و وجود آثار باستانی متعدد به عاملی برای افزایش قیمت مسکن در بعضی از نقاط اصفهان تبدیل شده است.
به دلیل محدودیت نوسازی در نزدیکی این آثار باستانی، قیمت زمین‌های حاشیه آثار باستانی به شدت نسبت به سایر نقاط اصفهان ثابت و در بعضی از نقاط کاهش داشته است. برای مثال می‌توان به مناطق نزدیک به خیابان آتشگاه اشاره کرد که به علت نزدیکی به بنای منارجنبان و آتشگاه قدیمی زرتشتیان در چند سال اخیر رشد قیمت چشمگیری نسبت به سایر نقاط اصفهان نداشته است.
اصفهان را شاید بتوان بعد از تهران به عنوان دومین شهر گران‌قیمت از نظر مسکن معرفی کرد. به دلیل افزایش مهاجرت‌ها به این شهر در چند سال گذشته و در مقابل نبود امکان انبوه‌سازی در خود شهر به علت وجود آثار باستانی متعدد، قیمت مسکن در اصفهان به شدت در حال افزایش است.
از کم‌رونق‌ترین شهرهای کشور برای برج‌سازی می‌توان به اصفهان اشاره کرد. ویلاها و املاک گران‌قیمت اصفهان در خیابان‌هایی نظیر عباس‌آباد، ابوذر و میرفندرسکی متمرکز شده‌اند. این مناطق به دلیل مقاومت ساکنین در برابر نوسازی، همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. اکثر ساخت‌و‌سازها در چند سال گذشته در خیابان‌های آبشار و مشتاق صورت گرفته است و از همین مناطق به سمت سایر مناطق اصفهان رو‌به‌گسترش است.
از آنجا که امکان انبوه سازی در مناطق داخلی شهر وجود ندارد، شهرک‌های جدیدی در کنار اصفهان ساخته شده‌اند. به‌رغم دوری این شهرک‌ها از اصفهان قیمت آپارتمان در این شهرک‌ها در بسیاری از موارد با قیمت آپارتمان در خود شهر در حال رقابت است. از این شهرک‌های جدید می‌توان به سپاهان شهر، بهارستان و شهرک‌ مجلسی اشاره کرد.
در مورد نحوه قیمت‌گذاری املاک در اصفهان هر چه املاک به آب که منظور همان زاینده‌‌رود است، نزدیک‌تر باشند از قیمت بالاتری برخوردارند.
از مراکز و پاساژهای معروف اصفهان می‌تواند به: مجتمع پارک، مجتمع کوثر، مجتمع سپاهان و مرکز خرید بلوار اشاره کرد. از آنجا که اصفهان یک شهر توریستی به شمار می‌رود، فروش صنایع دستی از پررونق‌ترین اصناف این شهر به شمار می‌رود. طبیعتا هرچه املاک تجاری به آثار باستانی نزدیک‌تر باشند، از قیمت بالاتری برخوردارند. در واقع می‌توان گفت بر خلاف املاک مسکونی حاشیه آثار باستانی املاک تجاری این مناطق از ارزش بالاتری نسبت به مناطق مسکونی برخوردارند.
خیابان‌های خیابان خاقانی، شیخ صدوق، چهار باغ، زینبیه و میدان نقش جهان مراکز اصلی تمرکز املاک تجاری به شمار می‌روند.