ایران سینا - بر طبق آخرین اطلاعات رسیده کارشناسان اعلام کرده‌اند به دلیل کاهش تقاضا ممکن است قیمت آهن اسفنجی در کوتاه مدت کاهش پیدا کند. به گفته منابع آگاه قیمت آهن اسفنجی (آهن احیای مستقیم) سال آینده حدود ۳۰۰ روپیه در هر تن کاهش خواهد یافت؛ همچنین به دلیل پیش‌بینی کاهش قیمت، سفارش‌های جدیدی برای تحویل دو تا سه ماهه نیز تنزل یافته است. این روند از اواسط نوامبر آغاز شده و می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر موجودی تولیدکنندگان شود.

طی این مدت دو ماه قیمت آهن اسفنجی ۱۴هزار و ۵۰۰ روپیه در هر تن بوده است. کارشناسان اعلام کرده‌اند سود تولیدکنندگان آهن اسفنجی کاهش یافته است که به علت قیمت بالای سنگ آهن می‌باشد، زیرا سنگ آهن تنها ماده اولیه برای تولید آهن اسفنجی است. در یک سال گذشته قیمت نقدی سنگ آهن تقریبا ۲ برابر شد و به ۱۷۵ تا ۱۶۰ دلار رسید.

با توجه به این که قیمت کلاف گرم و دیگر محصولات فولادی نیز در حال افزایش است، تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز تمایل ندارند که به میزان چشمگیری قیمت را کاهش دهند. هند در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۶، به مقدار ۲۸/۱۶میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد که از این مقدار ۲۷‌میلیون تن آن را تولید کنندگان آهن اسفنجی بر مبنای گاز و ۰۲/۱۱‌میلیون تن آن را تولید کنندگان بر مبنای زغال سنگ تولید کردند.