تحلیل «نهاوندیان» از وضعیت اقتصادی سال 1391

محمد نهاوندیان، رییس اتاق صنایع، معادن و بازرگانی ایران سال ۱۳۹۱ را به لحاظ اقتصادی دشوار ارزیابی کرد گروه بازرگانی- محمد نهاوندیان، رییس اتاق صنایع، معادن و بازرگانی ایران سال ۱۳۹۱ را به لحاظ اقتصادی دشوار ارزیابی کرد و گفت: امسال سال دشواری بود که خوشبختانه گذشت. او افزایش هزینه‌های تولید، مضاعف شدن فشار برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و تلاطم در شاخص‌های کلان اقتصادی را عمده مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در سال ۱۳۹۱ برشمرد. به اعتقاد نهاوندیان، درصد بالایی از این دشواری‌ها قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود.

به عبارتی فشارهای تحریمی غیرقابل پیش‌بینی نبود و با توجه به پیش‌آگهی باید اقداماتی صورت می‌گرفت، او در این مورد مثالی زد و به ایسنا گفت: در رابطه با مدیریت منابع ارزی تدبیر در سازوکارهای ایجاد توازن در عرضه وتقاضای ارز می‌توانست در دستور کار قرار گیرد. به‌ویژه حداقل این امکان وجود داشت که از افزودن به عوامل التهاب جلوگیری کرد. او افزود: همچنین برخی از تدابیری که اندیشیده شده بود عملی نشد. به طور مثال پرداخت سهم تولید در هدفمندی‌ یارانه‌ها تصمیمی بود که تدبیر آن اتخاذ شده بود ولی تحقق پیدا نکرد. رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در برابر این موانع ما مشکل اندیشیدن و پیش‌بینی کردن نداشتیم، بلکه مشکل اصلی ما در اجرا بود.

نهاوندیان توضیح داد: به طور مثال در رابطه با تسهیلات بانکی در سالی که نام تولید ملی را به خود گرفته بود توقع می‌رفت که سیاست‌های پولی و اعتباری توجه ویژه‌ای به بخش تولید کند، اما در حالی که در آخرین ماه از سال جاری هستیم، هنوز اعتبارات تخصیصی به بخش تولیدی در سال ۱۳۹۱ به پای سال ۱۳۹۰ نرسیده است. او گفت: با توجه به اینکه ما یک نرخ تورم بالای ۳۰ درصد را شاهد بودیم، نیاز واحدهای تولیدی برای نقدینگی که بتوانند با آن ارز خریده و واردات انجام دهند تامین نشد و حتی تا سه برابر هم این نیاز افزایش یافت و گشایش اعتباری که سابقا با ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد می‌توانست انجام شود، حالا با ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد انجام می‌شود. او افزود: همچنین جهشی در نیاز به نقدینگی در واحدهای تولیدی داشته‌ایم و اینها اموری بودند که با تدبیر مدیریت و اجرای هماهنگ می‌توانست شرایط را متناسب‌تر کند.