ایرنا- «هوگو چاوز»، رییس‌جمهور ونزوئلا گفته است که کشورهای آمریکای مرکزی و منطقه کارائیب می‌توانند نفت را با خدمات و محصولاتی مثل موز و شکر مبادله کنند.

شبکه خبری بی.بی.سی دیروز اعلام کرد: هوگو‌چاوز که در کوبا در اجلاس منطقه‌ای «پتروکاریبه» شامل مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان نفت سخن می‌گفت، اظهارداشت که آنها درحال ایجاد یک شرایط «ژئوپولیتیک تازه نفتی» هستند. وی تصریح کرد که این گروه در خدمت «امپریالیسم و کاپیتالیست‌ها» نیست، ونزوئلا با قیمت‌های ترجیحی به ۱۷‌کشور این گروه نفت صادر می‌کند که هزینه آن با وام‌های بهره پایین تامین می‌شود.

در این اجلاس که در شهر سینفوئگوس برگزار شد، آقای چاوز به گسترش یک طرح داد‌و‌ستد مانند آنچه میان کوبا و ونزوئلا وجود دارد اشاره کرد و گفت: ونزوئلا روزانه تقریبا ۱۰۰‌هزار بشکه نفت سوبسیدی به کوبا می‌فرستد و در مقابل هزار پزشک و آموزگار کوبایی در ونزوئلا خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

به گزارش بی.بی.سی اعضای گروه «پتروکاریبه» دارای اقتصادهای شکننده هستند و برای پرداخت بهای فزاینده نفت مشکل دارند.

به گفته چاوز، این سازمان کمک اقتصادی قابل‌توجهی برای بسیاری از این کشورها است، هرچند وی اذعان کرد که بدهی آنها به ونزوئلا درحال انباشته شدن است. ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین درآمد نفتی در خارج از خاورمیانه است.

این گزارش می‌افزاید: ابتکار عمل پتروکاریبه به اعضا اجازه‌ می‌دهد پرداخت بهای ۴۰‌درصد از نفت خریداری شده از ونزوئلا را برای ۲۵‌سال، با سود تنها یک‌درصد، عقب بیاندازند.