آرایش چهره با عینک
میرمحمد طجوزی
اگر چشم‌هایتان به تازگی درد می‌کند یا اینکه هنگام مطالعه دچار تاربینی می‌شوید و در هنگام نوشتن سردردهای مزمن شما را اذیت می‌کند، حتما چشم‌هایتان بیمار شده است. البته نباید نگران باشید چون این مشکل با یک عینک مناسب رفع می‌شود.

نخستین عینک قابل قرار دادن روی صورت را سالوینو دارماتی اهل ایتالیا، در سال 1284 میلادی ساخته است و از آن زمان تا امروز تغییرات بسیار زیادی بر روی ساختار عینک‌ها صورت گرفته است که این فرصت را به افراد می‌دهد تا با دقت و میدان انتخابی وسیع، هر نوع عینکی را که می‌خواهند، تهیه کنند.
عینک دیگر طبی نیست
زندگی زیبا است؛ ولی گروهی با عینک آن را زیباتر و شفاف‌تر می‌بینند. از طرفی دیگر در نگاه اول عینک بر قضاوت اطرافیان نسبت به شما تاثیر بسزایی دارد.
امروزه دیگر زمان آن نیست که عینک صرفا یک وسیله اصلاح‌کننده عیب چشم و دید آن باشد؛ بلکه علاوه بر این عینک تبدیل به یک وسیله تزئینی شده که بیانگر شخصیت و موقعیت اجتماعی-اقتصادی فرد است.
امروزه انواع فریم‌های عینک این فرصت را فراهم می‌کند که چهره شما زیباتر و متناسب‌تر شود.
مرتضی سربالین‌دار از فعالان صنف عینک‌فروشی می‌گوید: دیگر تنها عینک‌فروشی‌ها در انحصار خریدارانی که چشم‌هایشان دچار بیماری شده است، نیست؛ بلکه اکثر مردمی هم که از بیماری چشمی رنج نمی‌برند برای آنکه مقداری جلوه صورتشان بهتر شود از عینک‌های غیرطبی استفاده می‌کنند.
کدام را انتخاب کنیم
برای خرید هر کالایی باید ابتدا اطلاعاتی از انواع آن کالا داشته باشید؛ لذا برای خرید یک فریم مناسب باید حتما به نکات مهمی توجه کنید که با خرید عینک نه به زیبایی صورتتان لطمه‌ای وارد شود و نه اینکه بعد از خرید از عینک خریداری شده رضایت لازمه را نداشته باشید.
عینک همواره باید زیبایی طبیعی فرد را تقویت کند؛ اما هرگز نباید بر آن پیشی بگیرد.
به طور معمول، باید آرایش چهره منطبق با شکل و رنگ عینک باشد. به طور کلی عینک نباید ابروها را بپوشاند، بلکه لبه فریم باید در موازات ابروها باشد.
بد نیست بدانید پشت شیشه‌های عینک نزدیک‌بین، چشم‌ها ریزتر به نظر می‌رسند؛ پس نباید فریم باریک توام با شیشه ضخیم انتخاب کنید.
در چنین شرایطی همیشه شیشه‌های کم‌رنگ را انتخاب کنید. ولی اگر دوربین هستید، چشم‌هایتان پشت عینک درشت‌‌تر به نظر می‌رسد و عینک باعث تشدید و پررنگ‌تر شدن رنگ چشم‌ها و آرایش آن در خانم‌ها می‌شود.
در صورت کلی نباید فراموش کنیم که برای انتخاب یک فریم مناسب، توجه به خطوطی که صورت شخص را تشکیل می‌دهند یا شکل هندسی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است و در نظر گرفتن موی سر، امری موقتی است.
توجه به رنگ، اندازه، ضخامت و ظرافت فریم نیز به جهت تاثیرگذاری آن در ترکیب صورت دارای اهمیت خاصی است.
تا به حال هر آنچه که بیان شد برای زیبایی صورت و بیماری‌های چشم بود اما عینک‌هایی نیز موجود است که باعث جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های چشم در مقابل نور خورشید خواهد شد. عینک‌های آفتابی گذشته از زیبایی خاصی که به چهره آدمی می‌‌دهد، وظیفه اصلی‌اش نیز محافظت از چشم‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب است. اگر می‌خواهید چشمانتان در مقابل اشعه خیره کننده خورشید که احتمالا آب مروارید را هم به دنبال می‌آورد، مراقبت کنید، برای انتخاب عینک آفتابی به دلایل دیگری غیر از زیبایی ظاهری توجه کنید. اگرچه بدن انسان سلول‌های آسیب دیده خود را به خوبی جایگزین می‌کند، اما سلول‌های عدسی چشم در صورت آسیب‌دیدگی جایگزین نمی‌شود. با وجود آب مروارید دید فرد ضعیف شده و نیاز به عمل جراحی پیدا می‌شود. در ضمن بیشترین محافظتی که از چشمان در مقابل اشعه‌های مختلف به عمل می‌آورید را باید در مورد اشعه ماورا بنفش عملی کنید؛ البته کمی هم مادون قرمز؛ چرا که این دو اشعه بیشترین آسیب را به چشم‌ها می‌رسانند.
چشم پزشکان عقیده دارند که تمام انسان‌ها باید از عینک آفتابی استفاده کنند؛ چرا که علائم آب مروارید حتی در نوجوانان نیز دیده می‌شود. استفاده از عینک آفتابی به خصوص مابین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر مهم است. حتی در چشم‌هایی که رنگ تیره دارند استفاده از این عینک توصیه می‌شود.
تیمور پوراسکندری مدیر فروشگاه نیوتن در خیابان شاهپور می‌گوید: رییس اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان تهران با فراهم کردن بستر بسیار مناسبی برای عرضه و تولید انواع عینک‌های آفتابی و فریم‌های مختلف زمینه‌ای را ایجاد کرده تا بازار عرضه و تقاضای عینک وضعیت مناسبی پیدا کند و فروشندگان و مصرف‌کنندگان از مشکل‌های جدی در این عرصه دور شوند.


وی در مورد قیمت انواع فریم‌ها می‌گوید: البته قیمت‌ها بسیار متفاوت است و با توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان قیمت فریم‌ها فرق می‌کند؛ ولی میانگین قیمت فریم‌های معمولی که اصولا تقاضای بیشتری نسبت به سایر فریم‌ها نیز دارند، چیزی حدود 17هزار تومان تا 24هزار تومان است.
بورس عینک
اگر خواستید عینک تهیه کنید، می‌توانید سری به خیابان فلسطین بزنید چرا که در این خیابان با چندین فروشگاه عینک‌های طبی و آفتابی کنار یکدیگر مشغول فعالیت بوده و خدمات تعیین نمره چشم و ساخت عدسی و ارائه فریم را انجام می‌دهند. گذشته از زیبایی که حاصل چیدمان انواع عینک‌های پشت ویترین‌های این فروشگاه‌ها است به دلیل وسعت توان انتخاب به جهت بورس بودن، این خیابان منطقه‌ای مناسب برای خرید انواع عینک‌های طبی، زیبایی و آرایشی شده است.
حامد جلالی، مدیر فر وشگاه شهر عینک می‌گوید: به تمام کسانی که قصد خرید عینک را دارند، توصیه می‌کند هنگام خرید به تمام نکاتی که برای خرید یک عینک مناسب لازم است، توجه کنند. لذا خریداران ابتدا خوب باید فکر کنند و بعد از آن اقدام به خرید کنند، تا با خریدی مناسب، استفاده از عینک هم به بهبود بیماریشان کمک کند و هم اینکه به زیبایی صورتشان خدشه وارد نکند.