سفر به قلب اروپا با قطار
میترا یزدچی
بخش اول
زندگی انسان همواره در طول تاریخ با سفر همراه بوده و حتی تولد و مرگ انسان به سفر از یک دنیا به دنیای دیگر تعبیر شده است.

بنابراین، انسان با سفر زاده شده، زندگی می‌کند و از دنیا می‌رود. اما نحوه سفر در طول عمر بشر همیشه یکسان نبوده و در هر مقطعی از زمان شرایط و دلایل مسافرت‌ها تغییر می‌کرده است.
شاید بتوان گفت اولین سفرها با پای پیاده و به جهت یافتن غذایی برای خوردن و مکانی برای زیستن انسان بوده است. پس از آن چارپایانی مانند شتر که در برابر شرایط سخت و سفرهای طولانی مقاوم بودند به کمک انسان آمدند و به مرور چارپایان تندرو مانند اسب‌های چالاک جای آنها را گرفتند.
اما همیشه انسان با دیدن پرندگان، رویایی برای پریدن را در ذهن خود می‌پروراند و به مرور زمان به این رویا جامه عمل پوشاند. اختراع هواپیما نیز به دنبال کنجکاوی انسان برای سفر به آسمان شد، همانطور که خودرو و لوکوموتیوها به او کمک کردند که سرعت حرکتش در سفرها سریع‌تر شود.
امروزه کمتر جایی است که انسان برای دیدن و رفتن به آنجا وسیله‌ای نداشته باشد و از اعماق دریاهای بیکران تا آفاق کهکشان‌ها در سیطره انسان درآمده است. در این راستا، تنوع وسایل نقلیه سفری اگرچه فواید زیادی دارد ولی انتخاب را برای افراد دچار مشکل کرده است. بنابراین شرکت‌های حمل‌ونقل (هوایی، زمینی، دریایی و ریلی) سعی می‌کنند با ارائه بهترین خدمات، گزینه برتر مسافران باشند. یکی از این وسایل نقلیه که در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد، راه‌آهن است که در بیشتر شهرهای ایران کشیده شده است. آیا تاکنون با راه‌آهن به اروپا هم سفر کرده‌اید؟ اگر بخواهید به این سفر بروید می‌دانید چه کار باید بکنید؟
سفر به اروپا با راه‌آهن سراسری
اغلب مسافران ایرانی برای دیدار از نقاط مختلف اروپا، سفرهای هوایی را انتخاب می‌کنند که گرچه سریع‌تر است، اما برای آشنایی با سرزمین‌های مختلف وسیله نقلیه مناسبی به نظر نمی‌آید، در نتیجه این مسافران تنها نقاطی از یک کشور را که در آن فرود آمده و مدتی را در همانجا اقامت داشته‌اند می‌بینند و از سایر نقاط کشور تصویری به دست نمی‌آورند. این در حالی است که سفرهای ریلی و جاده‌ای فرصت بهتر و بیشتری برای آشنایی با سرزمین‌های دور و ناشناخته و همچنین تماس با فرهنگ‌های بومی و مردمان عادی در اختیار مسافران می‌گذارد. بنابراین اگر شرایط برای سفرهای جاده‌ای و ریلی مهیا باشد، شاید استفاده از وسیله ریلی انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌آید. در این راستا شبکه خطوط ریلی اروپا، به دلیل فراوانی قطارها و بالا بودن تنوع انتخاب‌های مسافر، توانسته افراد زیادی را برای سفر به اروپا جذب کند و از آنجایی که به تازگی این شبکه راه‌آهن در ایران نمایندگی خود را تاسیس کرده و به شما امکاناتی را می‌دهد که پیش از این وجود نداشته است، لذا به معرفی این خدمات و مزایای آن پرداخته‌ایم تا در صورت داشتن تصمیم برای سفر به اروپا بتوانید در وقت، انرژی و هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.
مزایای سفر به اروپا با قطار سراسری
شبکه ریلی اروپا با بیش از 240هزار کیلومتر ریل، دسترسی شما را به نزدیک‌ترین نقطه ممکن به مقصدتان امکان‌پذیر می‌کند.
اجرای دقیق برنامه‌های زمانی حرکت قطارها به علت عدم ترافیک‌های غیر قابل پیش‌بینی در مقایسه با سفرهای هوایی که شما را دچار تاخیرهای احتمالی می‌کنند.
در وزن بار همراهتان محدودیتی ندارید! مگر در برخی از قطارها یا هتل قطارها مانند Eurostar ضمن پرداخت هزینه کمتر نسبت به هواپیما، مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار نیستید.
از آنجا که ایستگاه‌ها در مرکز شهر قرار دارند،‌ در پرداخت هزینه‌ رفت و آمد صرفه‌جویی می‌کنید.
شما با استفاده از پرطرفدارترین وسیله حمل‌ونقل محلی یعنی قطار، فرصت آشنایی با زندگی و فرهنگ ساکنان اروپا را به دست خواهید آورد.
قطارها تمام ۳۶۵روز سال و بدون توجه به شرایط جوی، در نهایت امنیت کار می‌کنند. این ویژگی موجب آن شده است که شما در انتخاب تاریخ و ساعت حرکت،‌ هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداشته باشید.
شما همواره از مرکز شهر مبدا به مرکز شهر مقصد و در ایستگاه‌های دیدنی و دارای امکانات رفاهی سفر می‌کنید.
ایست‌های بازرسی وقت‌گیر و خسته‌کننده متداول در سفرهای هوایی، در سفرهای ریلی وجود ندارند و کافی است ۱۰دقیقه پیش از حرکت قطار در ایستگاه باشید.
بهره‌مندی از تخفیف تا 15درصد برای گروه‌ها، فرصت بسیار مناسبی برای مسافرت‌های گروهی است.
کودکان زیر ۱۲سال درهر حال از ۵۰درصد تخفیف نسبت به بزرگسالان استفاده می‌کنند.
با خرید پاس‌های ویژه که به شما امکان سفرهای نامحدود با قطارهای شبکه ریلی را می‌دهد، در مقایسه با سفرهای هوایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای می‌کنید.
راحتی و آرامش در قطار وصف‌ناپذیر است. شما می‌توانید غذا یا نوشیدنی خود را روی صندلی‌تان و یا در رستوران قطار با آرامش میل کنید. مجله یا کتاب بخوانید. رایانه‌تان را به پریز وصل کرده و فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید و حتی در برخی کوپه‌های قطارهای شبانه دوش آب گرم بگیرید. (دیگر چه می‌خواهید!)
می‌توانید در سفرهای طولانی از سفرهای شبانه استفاده کنید و پس از خوابی راحت، صبح هنگام در مقصد به کارهایتان برسید.
با عبور از شهرهای اروپا، از مناظر بسیار زیبای آنها لذت می‌برید.
بازپرداخت بلیت‌های مصرف‌نشده در مقایسه با بلیت‌های هواپیما از شرایط بهتر و آسان‌تری تبعیت می‌کند.
تخفیف‌های ویژه متناسب با بلیت‌ یا پاس موردنظرتان به شما تعلق می‌گیرد. تخفیف در هتل‌ها، قطارهای محلی، کشتی‌های تفریحی و مسافرتی، موزه‌ها و مکان‌های دیدنی و فروشگاه‌ها، سفر خوشی را برایتان فراهم می‌آورد.پاس چیست؟
پاس نوعی بلیت است که دارنده آن مجاز به استفاده از کلیه خدمات ریلی کشور یا کشورهای ثبت شده به تعداد روزهای مشخص به طور متوالی یا غیرمتوالی در مدت اعتبار بلیت است.
برای سفر با برخی قطارها با این نوع بلیت، نیاز به رزرو جا نیز دارید. پاس‌های راه‌آهن سراسری اروپا، ۲۶ کشور را پوشش می‌دهند.
ویژگی‌های پاس قطار سراسری اروپا
روزهای استفاده از پاس می‌توانند به طور متوالی یا غیرمتوالی انتخاب شود. برای سفر در روزهای غیرمتوالی پاس فلکسی (Flexi) در نظر گرفته شده است.
به طور کلی سفر کودکان زیر 4‌سال در این سیستم رایگان است مگر در مواردی خاص که نیاز به رزرو کردن جا باشد. کودکان 4 تا 11سال نیز از تخفیف 50درصد برخوردارند.
مسافران بالای ۶۰سال در بسیاری از پاس‌ها، نرخ‌های ویژه‌ای دارند.
به غیر از تعداد خاصی از پاس‌های کشوری و منطقه‌ای، جوانان زیر 26 سال می‌توانند از 35درصد تخفیف برای مسافرت با قطارهای درجه یک استفاده‌کنند. علاوه بر این نرخ‌های ویژه‌ای در درجه 2 برای جوانان در نظر گرفته شده است.
برای تورهای برنامه‌ریزی شده پاس‌های مخصوصی به نام «پاس تور» طراحی شده که توسط نمایندگی‌ها صادر می‌شود.
چه کسانی می‌توانند از پاس‌ها استفاده کنند؟
به طور کلی همه افراد، به جز افراد مقیم کشورهای اروپایی، روسیه، ترکیه، مراکش، الجزایر و تونس می‌توانند از مزایای پاس‌ها استفاده کنند.مقیم به کسانی اطلاق می‌شود که بیش از شش ماه در کشور خاص سکونت داشته باشند.
از آنجایی که پاس‌ها برای استفاده افراد غیراروپایی طراحی شده، عموما باید در خارج از اروپا تهیه شود و تعداد مراکزی که در اروپا به فروش این پاس‌ها بپردازند بسیار محدود است و دسترسی به آن آسان نیست.
چگونه می‌توانیم پاس‌ها را مسترد کنیم؟
در صورت لغو سفرتان برای بازپرداخت پاس، اصل بلیت‌های استفاده نشده را به مرکزی که تهیه کردید بدهید و 85درصد مبلغ بلیت به شما بازپرداخت می‌شود.
انواع پاس‌های قطار سراسری اروپا
- پاس EURAIL GLOBAL
برای سفر در کشورهای اتریش، آلمان، ایرلند، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، دانمارک، رومانی،‌ سوئد، سوئیس، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ، مجارستان، نروژ، هلند و یونان با امکان سفری نامحدود در روزهای مختلف.
- پاس EURAIL SELECT
برای مسافرت در ۳، ۴ یا ۵ کشور هم‌مرز که در ۲۳ کشور اروپایی دارای اعتبار هستند. این کشورها عبارتند از:
اتریش، آلمان، ایرلند، اسپانیا، اسلوونی، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، پرتغال، دانمارک، رومانی،‌ سوئد، سوئیس، فنلاند، فرانسه، کروواسی، لوکزامبورگ، مجارستان، مونته‌نگرو، صربستان، نروژ، هلند و یونان. کسانی که این پاس را انتخاب می‌کنند باید بدانند سفر نامحدود در کشورهای منتخبشان در هنگام خرید پاس باید مشخص شوند.
کشور بلژیک، لوکزامبورگ و هلند به کشورهای «بنلوکس» معروف هستند.
بلغارستان، مونته‌نگرو و صربستان یک کشور و اسلوونی و کروواسی هم یک کشور محسوب می‌شوند.
انتخاب کشورها می‌تواند از میان ۲۳ کشور که از طریق قطار یا کشتی با هم متصل هستند صورت گیرد. به این معنی که دو کشور منتخب باید با قطارها یا کشتی‌های تحت پوشش شبکه قطار سراسری اروپا مستقیم به هم متصل است و از میان کشور دیگری عبور نکنند.
ایرلند از این قانون مستثنا است و با این که مسیر مستقیمی با قطار یا کشتی به کشورهای بنلوکس ندارد، می‌تواند همسایه آنها محسوب ‌شود.
-پاس Eurail Regional
برای سفر به دو کشور منتخب از کشورهای تحت پوشش قطار سراسر اروپا طراحی شده است. قطار سراسری اروپا، مجموعه‌ای از 18پاس منطقه‌ای را تهیه کرده که هر یک از این پاس‌ها ویژگی‌های خاصی مانند تعداد روزهای معتبر، درجه 1 و 2 و ... دارند.
-پاس Eurail national
برای سفرهای نامحدود داخلی در 15کشور طراحی شده است.
قطار سراسری اروپا، ۱۵پاس کشوری را ارائه کرده است. این پاس‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود مانند تعداد روزهای معتبر، انواع طرح‌ها (جوانان، سالخوردگان، کودکان و بزرگسالان) دارند.
پاس انگلستان و سوئیس نیز در تعداد روزهای مشخص برای سفرهای نامحدود در شبکه ریلی این کشورها در دسترس است که به Britrail pass و Swiss pass معروف هستند.
دارندگان انواع پاس‌ها می‌توانند از امتیازات و تخفیف‌های قابل توجهی که قطار سراسری اروپا در اختیارشان می‌گذارد استفاده نمایند.
ادامه دارد