پژو 405 SLX رونمایی شد

حمیدرضا بهداد

مراسم افتتاح خط تولید موتورهای کم‌مصرف ایران‌خودرو و همچنین رونمایی از محصول جدید این شرکت با نام پژو ۴۰۵ SLX در حالی روز گذشته برگزار شد که علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن طی کنفرانس مطبوعاتی در این مراسم با زیر سوال بردن تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو، از نمایندگان خواست تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. عکس: دنیای اقتصاد، نسیم گلی

وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور، رو به توسعه بوده و نیاز به حمایت دارد، گفت: با کاهش تعرفه واردات خودرو، ممکن است لطمات جبران‌ناپذیری به این صنعت روبه رشد وارد شود.

وی افزود: صنعت خودرو کشور دارای اهمیت خاصی است که امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوبه کمیسیون تلفیق را مبنی بر کاهش تعرفه واردات از ۹۰درصد به ۷۵درصد را بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در وزارت صنایع قانونی اخیرا مصوب و آیین‌نامه آن در حال تکمیل است که طی آن اهدافی در جهت کاهش هزینه‌های تولید خودروهای کم‌مصرف و افزایش هزینه‌های تولید خودروهای پرمصرف اعمال می‌شود. به دنبال این مراسم منطقی نیز در مورد محصول جدید ایران‌خودرو گفت: پژو SLX ا ۴۰۵، مدل پیشرفته‌ و آپشن شده، پژو GLXا۴۰۵ محسوب شده که تیراژ تولید آن متناسب با همان طرح قدیم این خودرو (۴۰۵GLX) است.

وی در مورد قیمت نهایی SLX سخنی نگفت و در عین حال اعلام کرد که ظرف یکی دو روز آینده، بهای این خودرو روی سایت خبری شرکت قرار خواهد گرفت. اما مدیرعامل ایران‌خودرو که این روزها به دلیل عقد قرارداد شرکت متبوعش و چری چین، مبنی بر تولید خودروی ارزان‌قیمت در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته در حاشیه مراسم مذکور به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا وزارت صنایع و معادن خواستار ارسال قرارداد ایران‌خودرو و چری به این وزارت شده است، پاسخ شفاف و روشنی ارائه نکرد و به نوعی موضوع را تکذیب و تایید نکرد. وی در این زمینه گفت: وزارت صنایع بررسی ابعاد قرارداد و تولید خودروی ارزان‌قیمت چینی در کشور را به عهده ایران‌خودرو گذاشته است ولی این موضوع را هم که خواستار ارسال قرارداد مربوطه به وزارت شده است را تکذیب نمی‌کنم. اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در حالی است که محرابیان چندی پیش تلویحا از منطقی خواست تا قرارداد مذکور را فراموش کرده و به توان تولید داخل تکیه کند. وزیر صنایع نیز در شرایطی بازبینی پروژه چری را خواستار شده که قرار بود طی ایام دهه فجر کلنگ احداث کارخانه تولید خودروی S۲۱ چری در شهرستان بابل به زمین زده شود. منطقی در مورد نتایج پیگیری اخذ غرامت از شرکت پژو فرانسه برای بروز آتش‌سوزی در خودروهای پژو ۴۰۵نیز به خبرنگار ما گفت: به شدت پی‌گیر این مساله هستیم.

اما روز گذشته خط تولید موتور جدید کم‌مصرف ایران‌خودرو نیز به بهره‌برداری رسید. موتور جدید از این پس روی خودروهای پژو ۲۰۶، سمند، پارس و پژو۴۰۵ نصب می‌شود.

مصرف سوخت این موتور با ردیف تی‌یو ۳، پنج لیتر در بیرون شهر (در ۱۰۰کیلومتر) و ۶ و ۴دهم لیتر در داخل شهر بوده و نوع دیگر این موتور با ردیف تی‌یو۵ در بیرون شهر در هر ۱۰۰کیلومتر ۵ و ۴دهم لیتر و در داخل شهر ۶ و دو دهم لیتر است.

ظرفیت خط تولید این موتور ۵۰هزار دستگاه در سال است که در آینده تا ۴۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت.

محرابیان در این مراسم با تاکید بر تسریع در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت به ویژه در شرکت‌‌های خودروسازی گفت: امسال به میزان قابل توجهی خودروهای گازسوز در شرکت‌های خودروسازی تولید شد که امیدواریم باز هم بیشتر شود.

وی خطاب به مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: افزایش تولیدات باید با نگاه به بازارهای جهانی انجام و به صادرات توجه جدی شود.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به طرح‌های مشترک تولید خودرو در ونزوئلا افزود:‌قرار بود این کار به طور مشترک با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع، سایپا و ایران‌خودرو انجام شود، اما به منظور تسریع در اجرای آن، مسوولیت برنامه‌ریزی و اجرای طرح تولید خودرو به شرکت ایران‌خودرو واگذار شد.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه در ونزوئلا سالانه بیش از ۵۰۰هزار خودرو خریداری می‌شود که ۴۰درصد آن خودروهای مونتاژی است، گفت: در صورت تسریع در اجرای طرح‌ها می‌توانیم ظرفیت تولید خودرو در ونزوئلا را به بیش از ۲۰۰هزار خودرو در سال برسانیم.

وزیر صنایع و معادن ونزوئلا نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: کاراکاس برای توسعه روابط‌ در بخش صنعت و معدن آمادگی کامل دارد و می‌تواند بازار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی ایران به کشورهای حوزه دریای کارائیب باشد.

فردا طی گزارشی مشخصات کامل پژو ۴۰۵ SLX و همچنین قیمت آن، منتشر خواهد شد.