شمیران، ساز خودش را می‌زند

مهدیس فرقانی

خیابان تجریش و خیابان‌های اطراف آن در منطقه یک تهران و در ناحیه شمیرانات واقع شده است. قیمت مسکن در این منطقه نسبت به شش ماه گذشته تغییر آنچنانی نداشته و در حال حاضر هم رکود را تجربه می‌کند. عکس: منصور نمایشی

خیابان دیباجی یکی از بهترین خیابان‌های شمیران به حساب می‌آید. البته دیباجی به دو خیابان دیباجی شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که این دو خیابان در دو طرف بزرگراه آیت‌ا... صدر واقع شده‌اند.

درخیابان دیباجی بیشتر آپارتمان‌ها با متراژ دو هزار مترمربع به بالا بنا شده‌اند که البته در این خیابان، برج‌های مسکونی نیز به چشم می‌خورند؛ اما در خیابان دیباجی جنوبی متراژ آپارتمان‌ها پایین‌تر است.

با این حال تمامی واحدهای مسکونی از جمله آپارتمان‌ها و برج‌ها از امکانات کامل برخوردارند، البته آب‌و‌هوای خوب این منطقه را هم نباید نادیده گرفت.

قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در دیباجی شمالی بین چهار میلیون تا پنج میلیون تومان است و قیمت میانگین برای هر مترمربع آپارتمان نوساز در دیباجی جنوبی سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا چهار میلیون تومان است.

قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه براساس متراژ زمین، تعداد واحدها، پارکینگ، واقع بودن در خیابان اصلی یا فرعی و نوع بر خیابان تعیین می‌شود.

همچنین قیمت آپارتمان‌های چند سال ساخت حدود سه میلیون تومان است که این مبلغ به علت نوع امکانات و عمر بنا یا بازسازی شده تغییرات اندکی خواهد کرد.

خیابان دیباجی در مرکزیت خیابان‌های کامرانیه، اقدسیه، نیاوران و بزرگراه آیت‌ا... صدر واقع شده است.

خیابان فرمانیه به سه خیابان آبکویک، دو و سه تقسیم می‌شود. آبکو دو و سه، مکان مناسب‌تری برای سکونت هستند. چراکه آبکویک کاملا بر روی تپه قرار گرفته و همین مساله نشان‌دهنده سختی سکونت در آن است.

در این منطقه قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز حدود چهار میلیون تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان‌های چند سال ساخت بین سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

خیابان قیطریه از اواسط خیابان شریعتی تا پارک قیطریه گسترده‌ شده است. قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه بسیار متفاوت است. آپارتمان‌های مسکونی که در حوالی پارک قیطریه واقع شده‌اند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

به طوری که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در این قسمت بین سه تا چهار میلیون تومان است.

البته آپارتمان‌های مسکونی در دیگر نقاط قیطریه که اکثرا به صورت تپه هستند به طوری که بیشتر در کوچه‌هایی که به علت ارتفاع سطح شیب پله دارند، بنا شده‌اند. خیابان کوهساران نیز در شمال نیاوران واقع شده است.

بافت آپارتمان‌های این خیابان، قدیمی است و آپارتمان‌های نوساز بسیار کم به چشم می‌خورند در حالی که این آپارتمان‌های قدیمی‌ساز تقریبا از امکانات کامل بهره‌مند هستند.

قیمت هر مترمربع آپارتمان در این خیابان از سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و ساکنان این خیابان برای دسترسی به مراکز آموزشی، درمانی و خرید به خیابان منظریه رجوع می‌کنند.

بافت خیابان‌ها و همین طور آپارتمان‌های مسکونی در اطراف امام‌زاده قاسم، بسیار قدیمی است. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این خیابان‌ها دو میلیون تومان و البته اکثرکوچه‌ها، ماشین‌خور نیستند؛ چراکه این مکان مسکونی برروی کوه واقع شده است.

منبع: املاک تجریش