گروه بازرگانی- همایش روسای اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی کشور با حضور رییس انتخابی اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی کشور، جمعی از اعضای اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی، مدیران و مسوولان مرکز اصناف و بازرگانان ایران، هیات‌عالی نظارت وزارت بازرگانی، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور صبح دیروز برگزار شد. در این همایش رییس اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی کشور با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه مستقل تاسیسات مکانیکی در تهران گفت: بر اساس ماده ۴ قانون نظام صنفی و قانون جامع ساختمانی، ایجاد اتحادیه تاسیسات مکانیکی در تهران الزامی است.

چراغیان با اشاره به خسارات ناشی از سرما به لوله‌کشی آب و شوفاژ در تهران گفت: در زمستان امسال ۲۰۰ هزار کنتور و ده‌ها‌هزار منبع آب ترکیده که به دلیل نبودن اتحادیه و متولی هیچ کس پاسخگوی خسارات میلیاردی به مردم نشده است.

وی با بیان این مطلب که در سال ۵۳ رسته لوله کشی آب و فاضلاب به اتحادیه آهنگران سپرده شده است اظهار داشت: در حال حاضر تعداد صنف لوله کش و تاسیسات مکانیکی در تهران به حد نصاب رسیده است؛ بنابراین لازم است تا اتحادیه مستقل برای تاسیسات مکانیکی ایجاد شود.

رییس انتخابی اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی سراسر کشور با اشاره به مرگ و میر ناشی از مسمومیت گاز گفت: در زمستان امسال بیشترین مرگ و میر ناشی از مسمومیت گازی در تهران رخ داد؛ اما متاسفانه هیچ بخشی متولی پاسخگویی به علت بروز این تلفات نشد.

چراغیان در ادامه از امضای توافقنامه‌ای میان وزارت بازرگانی و وزارت مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: بر اساس این توافقنامه افراد بدون صلاحیت صنفی و اشتغال حق انجام کارهای فنی ساختمان را ندارند، اما به دلیل عدم وجود اتحادیه تاسیسات مکانیکی در تهران، این توافقنامه قابلیت اجرا نداشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: از سال ۱۳۷۴ طرح آموزش و آزمون مجریان ساختمان توسط وزارت مسکن و کار تصویب شد که دولت بودجه اجرایی کردن این طرح را پرداخت، اما هنوز این طرح اجرا نشده است.

رییس انتخابی اتحادیه‌های تاسیسات مکانیکی سراسر کشور با اشاره به زیان‌های ملی ناشی از عدم وجود متولی برای لوله‌کشی آب و شوفاژ گفت: این مساله منجر شده تا سالانه ۸۰‌میلیارد تومان ضرر و زیان به مردم وارد شود.

وی در ادامه گفت: نخستین کنگره اتحادیه‌های سراسر کشور در قم برگزار شد که به دلیل عدم حضور نماینده‌ای از تهران متوجه نبود اتحادیه تاسیسات مکانیکی در تهران شدیم و پس از پی‌گیری‌ها دریافتیم که فعالان این صنف از سال ۱۳۵۳ تحت پوشش اتحادیه آهنگران فعالیت می‌کنند. چراغیان افزود: پی‌گیری‌های مکرر برای تشکیل این اتحادیه به‌رغم همکاری وزارت بازرگانی و وزارت مسکن متاسفانه با مخالفت‌های شدید مجمع عمومی تولیدی تهران مواجه شد. وی گفت: متاسفانه این مجمع تهمت‌های بسیاری را به متقاضیان تشکیل اتحادیه مستقل تاسیسات مکانیکی در تهران وارد کرد و با استنباط‌های شخصی از قانون نظام صنفی و قانون نظام مهندسی تاکنون مانع تشکیل این اتحادیه شده است.