بهترین‌ها را از کجا بخریم؟

فرید قدیری

در گزارش قبلی درباره سوءاستفاده‌هایی که ممکن است برخی به اصطلاح‌ فروشنده‌ها در این روزهای آخر سال انجام دهند، برایتان گفتیم. عکس: آکو سالمی

اگر یادتان باشد گزارش را با باتری ساعت ۱۵هزارتومانی شروع کردیم که یک ساعت‌فروشی در یکی از پاساژهای تجاری غرب تهران قصد داشت باتری ۳هزارتومانی را به قیمت ۱۵هزارتومان به مشتری ساده قالب کند. در آن گزارش توصیه شد گول حراجی‌ها را هم نخورید.

در این قسمت از سلسله‌ گزارش‌های توصیه برای خرید شب عید به معرفی نزدیک‌ترین محل عرضه پوشاک به ساکنان مناطق مختلف شهر تهران خواهیم پرداخت.

متاسفانه در جامعه ما به دلیل رشدنیافتگی فرهنگ «برند»، مردم و به‌خصوص قشر جوان در انتخاب لباس کاملا ناتوان هستند. یعنی اینکه اغلب نمی‌دانند چه لباسی برای پوشیدن لازم دارند.

اغلب نسبت به علاقه خود نسبت به رنگ، طرح، مدل و نوع لباس مورد نیازشان گنگ هستند.

همین بی‌خبری و ناآگاهی درباره پوشاک باعث شده هرآنچه تولید‌کننده و واردکننده کالا به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند، مصرف‌کننده مجبور شود آنها را خریداری کند.

شما برای تهیه لباس شب عید کجا می‌روید؟

این پرسشی است که در ترافیک‌های کور شب‌های عید از اهمیت ویژه برخوردار است و پاسخ آن نیز می‌تواند برای شما ارزشمند باشد.

اگر ساکن جنوب تهران هستید، بهترین مکان برای یافتن لباس مورد علاقه‌تان خیابان ولیعصر حدفاصل چهارراه طالقانی تا ابتدای خیابان مطهری است. هرگز فکر نکنید اگر بوتیک‌های مثلا شهرک‌غرب را نبینید از مد عقب افتاده‌‌اید. آسمان لباس فروشی‌ها همه‌جا یک‌رنگ است. تنها تفاوت موجود، «قیمت» است.

در خیابان ولیعصر حدفاصل چهارراه طالقانی تا ابتدای خیابان مطهری می‌توانید انواع کت و شلوار، شلوار جین و کتان، پیراهن و تی‌شرت را برای خرید انتخاب کنید. این منطقه برای ساکنان مرکز تهران نیز توصیه می‌شود. البته ساکنان مرکز، یک انتخاب دیگر هم دارند و آن بازار بزرگ فردوسی است. در بازار بزرگ فردوسی در سه طبقه انواع و اقسام لباس‌های اسپرت و کلاسیک مردانه موجود است. اتفاقا اغلب بوتیک‌ها در این بازار در حراجی به سر می‌برند و خیلی از آنها هم لباس‌های تابستانی را در ویترین‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

اگر قصد سفر به بازار بزرگ فردوسی را دارید، درباره خرید کفش هم از قبل فکری بکنید. روبه‌روی این بازار، بورس انواع کفش ورزشی و چرمی است که البته زور کفش‌های ورزشی در این بازار بیشتر از کفش‌های چرمی است.

برای سفر به بازار بزرگ فردوسی بهترین وسیله اتوبوس و مترو است. اگر با خودروی شخصی به این بازار بیایید، مطمئن باشید موفق به دیدن لباس‌های آن نخواهید شد، چون در چهارراه استانبول و خیابان فردوسی جایی برای پارک خودرو پیدا نخواهید کرد. بازار بزرگ فردوسی در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. بنابراین اگر با وسیله نقلیه عمومی به این بازار بروید، بهتر است.

در غرب تهران اوضاع برای خرید لباس از نظر تعداد پاساژ بهتر است. اما از نظر قیمتی، خیر.

جالب اینکه به رغم گرانفروشی‌هایی که در این منطقه از تهران موجود است، اما دیده می‌شود ساکنان خیلی از مناطق جنوبی، مرکزی، شرقی و شمالی تهران خرید از بوتیک‌های غرب تهران را ترجیح می‌دهند. ۵۰۰متر پایین‌تر از میدان پونک، پاساژ تجاری تیراژه در بیش از سه طبقه بهترین محل برای خرید پوشاک اهالی غرب تهران است. پاساژ تیراژه حتی برای خانواده‌هایی که صاحب فرزند خردسال هستند، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده تا پدرها و مادرها با خیال راحت‌ بتوانند یکی دو ساعتی در این پاساژ پرسه بزنند.

طبقه بالای این پاساژ، شهربازی کوچکی وجود دارد که بچه‌ها با انواع و اقسام وسایل بازی می‌توانند سرگرم شوند.

امکانات جانبی این پاساژ در غرب تهران به لحاظ پارکینگ خودرو نیز مناسب است.

مراکز تجاری گلستان و میلاد نور در شهرک غرب نیز جزو در دسترس‌ترین مناطق عرضه لباس در غرب و شمال تهران به حساب می‌آیند.

این دو مرکز تجاری تقریبا برای همه تهرانی‌ها شناخته شده است. برندهای پوشاک در این دو مرکز نسبت به سایر پاساژهای تجاری در شهر بیشتر وجود دارد. بنابراین اگر حتما اصرار دارید لباس‌های برند دار را برای میهمانی‌های نوروزی بخرید، توصیه می‌کنیم به این دو پاساژ سری بزنید.

بازار قائم و پاساژ تندیس در میدان تجریش هم برای شمال شهری‌ها توصیه می‌شود. بازار قائم با عمر بیشتر از پاساژ تندیس در جنوب میدان تجریش دارای بوتیک‌های فروش مانتو، کفش زنانه و مردانه، لباس‌های مردانه، عطر، طلا و نقره، اسباب‌بازی و خلاصه هر آنچه در سبد کالایی یک خانوار قرار می‌گیرد، است. پاساژ تندیس نیز در شمال میدان، ابتدای خیابان دربند که یکی دو سالی است، احداث شده با سه طبقه پارکینگ وسیع محل مناسبی برای خرید محسوب می‌شود.