قطارهایی به راحتی یک هتل
راهنمای روز - در شماره‌های گذشته به بررسی انواع پاس (PASS) پرداختیم. در این شماره به معرفی انواع قطارهای اروپایی و پاسخ به برخی از سوالات شما عزیزان می‌پردازیم.

علاوه بر قطارهای عادی در اروپا، قطارهای ویژه‌ای نیز نقاط مختلف اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند و امکانات خاصی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.
این قطارها عبارتند از:
قطارهای تندرو (HIGH SPEED)
قطارهای توریستی (SCENIC TRAIN)
هتل قطارها (HOTEL TRAIN)
قطارهای تندرو
(HIGH SPEED TRAINS)
می‌خواهید سریع‌تر به مقصد برسید؟ نظرتان راجع به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت چیست؟
قطارهای تندرو هر روزه در اروپا با ارائه سرویس‌های درجه یک و 2 در حرکت هستند.
سفر با این قطارها نیاز به رزرو جا دارد که با پرداخت هزینه‌ای جداگانه صورت می‌گیرد.
دارندگان پاس‌های (PASS) مختلف با توجه به نوع پاس خود از تخفیف‌های متنوعی برخوردار می‌شوند.
از انواع قطارهای تندرو می‌توان به قطارهای زیر اشاره کرد:
EUROSTAR: این قطار مسیرهای زیر را می‌پیماید:
بروکسل به لندن - پاریس به لندن
THALYS: پاریس به بروکسل و آمستردام - پاریس به بروکسل و کلن - پاریس به بروکسل و استند (OOSTENDE)
TGV: این قطار سراسر فرانسه را پوشش می‌دهد.
AVE: این قطار مادرید به سویلا - مادرید به بارسلون - مادرید به زاراگوزا را پوشش می‌دهد.
ICE: این قطار کشور آلمان را پوشش می‌دهد.
هتل قطارها (Hotel Train)
اگر قصد سفر کردن از مبدا به مقصدی نسبتا دور را دارید و در میانه راه توقفی ندارید، استفاده از قطار شب بسیار مناسب است.
در این قطارها به راحتی استراحت می‌کنید و صبح در مقصد بیدار می‌شوید، رستوران و بوفه در این قطارها امکانات بسیار خوبی در اختیار شما می‌گذارد.
هزینه رزرو: هزینه اضافی برای کابین‌های تخت‌دار و خوابگاه‌ها جدا از هزینه پاس‌ها پرداخت می‌شود.
کابین‌های تخت‌دار (Sleeper)
استفاده از سلیپر، روشی ایده‌آل برای سفر با قطارهای شبانه است. سلیپر به کابین‌های تخت‌داری اطلاق می‌شود که حداکثر سه‌تخته هستند. برای راحتی بیشتر می‌توانید کابین درجه یک رزرو کنید. در این کابین محلی برای شستن دست‌ها تعبیه شده است و در برخی قطارها در کابین‌های درجه ۱ دوش نیز تعبیه شده است. در کابین‌های درجه ۲ دستشویی‌ها در انتهای راهروی واگن قرار گرفته‌اند.
هر یک از این کابین‌ها برای مسافران زن یا مرد رزرو می‌شوند به طوری که خانم‌ها و آقایان در کابین‌های جداگانه استراحت می‌کنند که راحتی بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. با این حال خانواده‌ها و زوج‌ها می‌توانند کابین‌ها را جداگانه رزرو کنند.
خوابگاه‌ها (COUCHETS)
کوپه خوابگاه‌ها شامل چهار تخت در درجه 1 و 4 تا 6 تخت در درجه 2 و به صورت مختلط رزرو می‌شوند.
یک ملحفه و یک بالش و لحاف برای هر تخت در نظر گرفته شده است. با توجه به مختلط بودن خوابگاه‌ها انتظار می‌رود مسافران با لباس‌های مناسب به استراحت بپردازند.
اکثر قطارهای شبانه فقط کابین‌های تخت‌دار و خوابگاه دارند و در صورت برخورداری از صندلی به صندلی‌های راحت و تخت‌شو در درجه 2 مجهز شده‌اند.
از انواع قطارهای شب می‌توان به قطارهای زیر اشاره کرد:
ARTESIA: پاریس به فلورانس و رم- پاریس به ونیز- پاریس به میلان
DB-Nachtzug: این قطار از کشورهای فرانسه (پاریس) آلمان، ایتالیا (ونیز و میلان)، دانمارک (کپنهاگ) عبور می‌کند.
City Night Line: این قطار از کشورهای آلمان، هلند، سوییس و اتریش عبور می‌کند.
Elipsos: این قطار کشورهای فرانسه، اسپانیا، سوییس و ایتالیا را پوشش می‌دهد.
Riveria: این قطار کشور ایتالیا را پوشش می‌دهد.
قطارهای توریستی
اگر دلتان می‌خواهد از مناظر وصف نشدنی و دور از دسترس دیدن کنید، سفر با قطارهای توریستی که عموما با سقفی شیشه‌ای منظره‌ای تمام‌نما را به نمایش می‌گذارند، برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود. این قطارها از مناطق صعب‌العبور و دیدنی در کمال امنیت عبور می‌کنند و شما می‌توانید در داخل این قطارها از امکانات مختلفی بهره برید.
پاسخ به برخی از سوال‌ها
1 - پاس (Pass) چیست؟ و آیا ارتباطی با گذرنامه یا پاسپورت دارد؟
منظور از پاس بلیت‌های اعتباری قطار بدون تاریخ است که مبداء و مقصد سفر نیز در آنها مشخص نیست و فقط کشورهایی که سفر در آنها انجام خواهد شد در آن ثبت شده است.
دارندگان پاس می‌توانند از کلیه خدمات ریلی کشور یا کشورهای مندرج در پاس به صورت رایگان یا با تخفیف قابل ملاحظه در تعداد روزهای معین، استفاده‌کنند. دارندگان پاس می‌توانند روزهای سفر خود را در محدوده اعتبار پاس به صورت متوالی یا غیرمتوالی برنامه‌ریزی کنند.
در نتیجه شما با داشتن ویزای ورود به کشورهای اروپایی می‌توانید انواع پاس را خریداری کنید. پا‌س‌ها ویزای شما برای ورود به اروپا نیستند.
2 - تفاوت بین صندلی درجه 1 و درجه 2 چیست؟
در واگن‌های درجه ۱ تعداد صندلی‌ها کمتر و فضای بیشتری به چمدان‌ها اختصاص داده شده است. در برخی قطارها هزینه غذا نیز در هزینه صندلی لحاظ شده است.
صندلی‌های درجه 2 ارزان‌تر هستند، در واگن‌های درجه 2 تعداد صندلی‌ها بیشتر از درجه 1 است و هزینه غذا در آنها محاسبه نشده است.
۳ - اگر قطارهای شبانه را انتخاب کنیم. آیا باید دو روز متوالی پاس خود را استفاده کنیم؟
اگر شما قطار شبانه مستقیمی را سوار شوید که بعد از ساعت 7 شب حرکت می‌کند، فقط یک روز از پاس شما مصرف می‌شود. اگر قطار شما بعد از ساعت 7 شب حرکت کند و در میان مسیر نیاز به تعویض قطار قبل از نیمه شب باشد، 2 روز از پاس مصرف خواهد شد. یا اگر قطار شما قبل از ساعت 7 شب حرکت کند و فردا صبح به مقصد برسد باید در جدول مندرج در پاس هم تاریخ روزی را که سوار قطار شدید و هم تاریخ روزی که به مقصد رسیده‌اید را وارد کنید.
۴ - آیا تمام قطارهای اروپایی دارای واگن رستوران هستند؟
در بیشتر قطارهایی که مسافت طولانی را می‌پیمایند واگن رستوران وجود دارد. عموما شما می‌توانید به واگن رستوران رفته و در آنجا غذا سفارش دهید. اگر قطار شما واگن رستوران ندارد، بوفه در دسترس شما است.
۵ - آیا برای دانشجویان با کارت‌دانشجویی بین‌المللی تخفیفی وجود دارد؟
خیر، جوانان زیر 26 سال می‌توانند از تخفیف‌های ویژه در انواع پاس‌ها استفاده کنند.
۶ - مقررات کودکان در قطارهای شبانه چیست؟
کودکان زیر 4 سال که نیازی به تخت ندارند، رزرو کابین تخت‌دار یا بلیت برای آنها لازم نیست. اگر کودکان بین 4 تا 9 سال در قطار از تخت والدین خود به صورت مشترک استفاده کنند، نیازی به رزرو تخت برای آنها نیست، اما باید بلیت قطار برای آنها تهیه شود.
برای کودکان زیر ۱۱ سال در صورت استفاده از تخت جداگانه علاوه بر تهیه بلیت (هزینه بلیت نیم‌بها است) باید هزینه اضافی برای جای خواب نیز پرداخت شود.
ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رفتن به اروپا تمام مدارک موردنیاز خود را تهیه و آماده کنید.
۷ - در چه صورت بازپرداخت امکان‌پذیر است؟
بلیت‌ها و یا پاس‌های مصرف نشده یا اعتبار نخورده را به آژانس مسافرتی باز گردانید، در صورت امکان بازپرداخت انجام خواهد شد.
۸ - آیا یک بلیت (Ticket) جای من را در قطار تضمین می‌کند؟
خیر، بلیت به شما اجازه می‌دهد که وارد قطار شوید اما صندلی شما را تضمین نمی‌کند. شما باید صندلی خود را رزرو کنید تا صندلیتان تضمین شود.
توجه: در بعضی قطارها بلیت و رزرو با هم محاسبه شده‌اند و نیازی به رزرو جداگانه نیست.
9 - آیا در صورت داشتن بلیت مبدا و مقصد معین (point to point) می‌توانم در میانه راه از قطار پیاده شده و پس از چند ساعت دوباره سوار قطار شوم؟
بله شما می‌توانید در هر ایستگاهی که قطار توقف می‌کند از قطار پیاده شوید و دوباره به مسیر خود ادامه دهید، اما اگر از قطار سریع‌السیر استفاده می‌کنید هر بار که از قطار پیاده شوید و قطار خود را تعویض کنید نیاز به انجام رزرو مجدد دارید.
10 - با داشتن پاس چگونه می‌توانیم از امکانات کشتی‌ها استفاده کنیم؟
در صورت استفاده رایگان از سیستم کشتیرانی باید یک روز از پاس خود را مصرف کنید. اگر مایل به ذخیره کردن روز پاس خود هستید می‌توانید فقط از تخفیف ۲۵درصد در خطوط کشتیرانی استفاده کنید.