فارس در جذب مسافران نوروزی اول شد
مریم علیزاده
حجم مسافرت‌های نوروزی در سال جدید به رغم سهمیه‌بندی سوخت در مقایسه با ایام نوروز سال گذشته از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

استان فارس(تخت جمشید)
شاید تسهیلاتی که دولت در روزهای پایانی سال ۸۶ برای تامین سوخت خودروها در نظر گرفت، باعث شد هموطنان بدون دغدغه بنزین سفرهای نوروزی را پشت سر بگذارند.
آمار ستادهای نوروزی در شهرهای توریستی کشورمان نشان می‌دهد، حجم مسافرت‌ها در تعطیلات نوروز 87 به طور متوسط حدود 20درصد افزایش یافته است.
رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه در نوروز امسال با توجه به آمار رسیده، گردشگری داخلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به خبرگزاری مهر گفت: عرضه بنزین آزاد بدین شکل هیچ تاثیر منفی بر روند توسعه سفر در کشور نداشته است. این در حالی است که وضعیت مناسب جوی در اکثر استان‌های کشور در شروع سال جدید نیز عامل مهمی برای جذب مسافران نوروزی بود. طبق اعلام سازمان هواشناسی در تعطیلات نوروز امسال در همه استان‌ها، دمای هوا بیش از ۱۷درجه سانتی‌گراد بود، این در حالی است که سال گذشته در همین ایام در بیش از ۱۰استان کشور دما زیر ۱۲درجه سانتی‌گراد گزارش شده بود.
رشت گرم‌ترین شهر
طبق گزارش‌های سازمان هواشناسی در ایام تعطیلات نوروزی رشت گرم‌ترین شهر کشور گزارش شد. دمای هوا در این شهر شمالی در هفته اول تعطیلات نوروزی حتی از اهواز هم بیشتر بود.
مسافر کاشانه در گیلان
براساس این گزارش، از بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته دومیلیون و ۳۸۷هزار و ۸۲۰ مسافر وارد استان گیلان شدند.
بیژن ذهاب، جانشین ستاد تسهیلات سفرهای دائمی استان گیلان در این باره گفت: از این میزان مسافر، یک‌میلیون و 671هزار و 475 نفر گردشگر هستند.
وی با بیان اینکه ۷۵درصد از مسافران با خودروی سواری، ۲۴درصد با اتوبوس و مینی بوس و یک‌درصد نیز با کامیون به گیلان سفر کرده‌اند، افزود: از این تعداد خودرو، یک‌میلیون و ۷۹۴هزار و ۵۴۸ دستگاه سواری و وانت، ۵۶۷هزار و ۷۸۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ۲۵هزار و ۴۹۲ دستگاه کامیون بودند.وی با اشاره به وضعیت هتل، آپارتمان‌ها و مجتمع های سیاحتی، تفریحی و پذیرایی استان گیلان برای اسکان و اقامت میهمانان نوروزی نیز یادآور شد: در ایام نوروز، هشت واحد هتل آپارتمان در رشت، بندر انزلی، آستارا و چابکسر با مجموع ۶۰ سوئیت و ۱۰۰ واحد آپارتمان با ۵۲۴ تخت نسبت به پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی اقدام کردند.
ذهاب ادامه داد: برای رفاه حال میهمانان نوروزی در سفر به این منطقه و در راستای ساماندهی خانه‌های استیجاری در قالب طرح «مسافرکاشانه» بیش از 900 خانه در گیلان شناسایی و در ایام نوروز در اختیار مسافران قرار گرفت.
رشد ۲۳درصدی مسافرت به مازندران
براساس این گزارش تعداد مسافر و سرویس‌های انجام شده در هفته اول فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آن در مازندران 23درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، جانشین دبیر ستاد تسهیلات نوروزی مازندران گفت: یک‌میلیون و ۶۹۸هزار مسافر، هفته اول امسال در مازندران جابه‌جا شدند که این میزان جابه‌جایی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲درصد رشد داشته است.
محمدرضا شیدفر خاطرنشان کرد: در هفته اول امسال نیز 109هزار و 959 سرویس برون استانی و 167هزار و 201 سرویس درون استانی در مازندران انجام شده است.
معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه در هفته اول امسال، دو میلیون و ۳۵۹هزار و ۵۵۰ لیتر بنزین توسط شرکت نفت منطقه ساری توزیع شده است، یادآور شد: این میزان توزیع سوخت در منطقه ساری ۵۵درصد کاهش نشان می‌دهد.
شیدفر با بیان اینکه یک‌میلیون و 448هزار لیتر بنزین در هفته اول نوروز امسال در مازندران توزیع شده است، یادآور شد: 17میلیون لیتر نفت گاز در این مدت در مازندران توزیع شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 32درصد کاهش در مصرف داشته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع 360 تصادف خسارتی، 56 تصادف جرحی در هفته اول امسال در استان بیان داشت: یک‌هزار و 271 مورد جراحی در این هفته در استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 15درصد رشد داشته است.
خارجی‌ها ۳درصد مسافران مازندران
این گزارش می‌افزاید: حدود سه‌درصد مسافران نوروزی به استان را گردشگران خارجی تشکیل دادند.
شنای بهاری در دریای‌شمال
براساس این گزارش دمای هوا در شهرهای شمالی آنقدر بالا بود که گردشگران را برای شنا به دریا کشاند این در حالی است که شنای گردشگران در دریا در ستاد تسهیلات سفر و توسعه گردشگری مازندران پیش‌بینی نشده بود.
فرماندار و رییس ستاد تسهیلات سفر وتوسعه گردشگری شهرستان نور در ستاد تسهیلات نوروزی این شهرستان در این باره گفت: با گرم شدن زودهنگام هوا تمایل مردم به حضور در سواحل و شنا در دریا مقوله‌ای بود که در ستاد تسهیلات نوروزی پیش‌بینی نشده بود.
چابکسر پذیرای 2هزار مسافر
همچنین براساس آمار از آغاز تعطیلات نوروز دو‌هزار مسافر نوروزی وارد شهر چابکسر شده‌اند. چابکسر آخرین شهر گیلان در مسیر ورود به مازندران است.
شهردار چابکسر در حاشیه بازدید از محل‌های اسکان مسافرین نوروزی در این شهر اعلام کرد: در هر دقیقه 200 دستگاه خودرو از مازندران وارد این شهر توریستی می‌شوند.
وی همچنین گفت: روزانه پنج‌هزار نفر در محل‌های اقامتی شهر چابکسر و ۱۲هزار نفر در کمپینگ‌های تعیین شده این شهر اسکان یافتند.
علیزاده با اشاره به اینکه پنج هتل و 12 رستوران در شهر چابکسر وجود دارد، خاطر نشان کرد: در طول این مدت حدود 100‌هزار مسافر نوروزی در این شهر سرویس و خدمات‌دهی شده است.
وی همچنین به جاذبه‌های گردشگری شهر چابکسر اشاره کرد و گفت: چابکسر با ۱۲ کیلومتر مربع مساحت در پهنه جغرافیایی گیلان واقع شده که از نظر گردشگری موقعیت استراتژیکی برای استان گیلان دارد.
اصفهان، دومیلیون و 350 هزار نفر مسافر
اصفهان نیز تا پایان روز دهم فروردین ماه سال‌جاری به دو‌میلیون و ۳۵۰‌هزار نفر مسافر خدمات‌رسانی کرد.
احمد امین‌پور دبیر ستاد نوروزی و رییس سازمان میراث فرهنگی اصفهان در این باره گفت: روزانه ۱۷۰هزار مسافر در کلیه اماکن اقامتی اصفهان اسکان داده شدند که به طور میانگین سه روز در اصفهان اقامت داشتند.
وی تصریح کرد: از این تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر به شهر اصفهان سفر کردند.
وی تعداد نفر روز گردشگر که در این ایام به اصفهان سفر کرده‌اند را پنج‌میلیون و چهار صد‌هزار نفر دانست و افزود: در استان ‌اصفهان ‌علاوه بر اماکن اقامتی، هتل‌ها و میهمان‌پذیرها، چهار کمپینگ شهرداری، فضای آموزش و پرورش و فضاهای دولتی نیز برای اسکان در نظر گرفته شد.
امین‌پور افزود: میزان سفرهای نوروز در استان اصفهان امسال با رشد ۳۷درصدی مواجه بود.
چهارمیلیون زائر در مشهد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از ۲۵ اسفندماه تا پایان روز هشتم فروردین بیش از چهار‌میلیون زائر وارد مشهد مقدس شدند.
ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: نزدیک به سه‌میلیون نفر از زائران با خودروی شخصی، 630‌هزار و 927 نفر از طریق پایانه مسافربری، 255‌هزار و 370 نفر از طریق راه‌‌آهن و افزون بر یکصد‌هزار نفر از طریق فرودگاه به مشهد آمدند.
دبیر ستاد تسهیلات سفرهای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۷۰۰‌هزارنفر از بناهای تاریخی و موزه‌های این استان بازدید کردند. آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد: در ایام نوروز روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تشرف به حرم مطهر امام‌رضا(ع) انجام شد.
فارس مقام اول جذب مسافر
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس آمار مسافران نوروزی وارد شده به این استان را تا پایان روز دهم فروردین ماه چهار‌میلیون و۹۸۰هزار نفر اعلام کرد.
این تعداد مسافران از ۲۷اسفند ماه سال گذشته وارد استان فارس شده‌اند.
وی با بیان ‌اینکه آمار ورود مسافران نوروز نسبت به سال‌ گذشته افزایش داشته‌است، گفت: تعداد کل مسافران نوروزی وارد شده‌به استان فارس در تمام روزهای تعطیلات نوروز پارسال چهار‌میلیون و ۹۰۰هزار نفر بود.
وی آمار ورود مسافران نوروز به ‌شیراز را چهار‌میلیون ‌و ۶۰۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: دو‌میلیون و ۵۹۰هزار نفر از مسافران در شیراز اسکان یافتند.
به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی فارس، آمار بازدید مسافران از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی استان فارس تا پایان روز دهم فروردین ماه از مرز یک‌میلیون و ۷۲۰هزار نفر گذشت.
وی گفت: تخت‌جمشید و آرامگاه حافظ بیشترین آمار بازدیدکننده را به خود اختصاص دادند.
افزایش ۳۰۰درصدی مسافرت به بوشهر
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی امسال تاکنون دو میلیون و 78هزار مسافر به این استان سفر کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 300درصد افزایش داشته است.
احمد دشتی گفت: این در حالی است که در ایام تعطیلات نوروزی در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر به بوشهر سفر کرده بودند.
وی با اشاره به این که شهرهای گناوه، بوشهر و دیلم به ترتیب بیشترین مسافران نوروزی را پذیرا بوده اند، افزود: از این تعداد مسافر نوروزی، 665هزار و 574 نفر وارد شهر بوشهر و 675هزار و 251 نفر نیز وارد شهر گناوه شده‌اند.
دشتی طراوت و شادابی آب و هوای بوشهر در این فصل، وجود ۶۲۵ کیلومتر نوار ساحلی با خلیج فارس، تعدد آثار تاریخی و همان نوازی مردم این استان را موجب جذب هزاران مسافر نوروزی به این استان دانست.
کرمانشاه
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای نوروز امسال تاکنون، شمار گردشگران و مسافران نوروزی استان کرمانشاه به ۵/۱میلیون نفر رسیده است.
علیرضا مرادی با بیان اینکه: حضور این تعداد گردشگر نوروزی در استان کرمانشاه طی سالیان گذشته بی‌سابقه بوده تا پایان تعطیلات اظهار امیدواری کرد این آمار به بالای دو میلیون نفر برسد.
وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این سازمان تعداد ۲۷۰هزار بروشور و نقشه راهنما را برای اهدا به مسافران و گردشگران نوروزی استان کرمانشاه در نظر گرفته بود که با توجه به افزایش شمار گردشگران مجبور به تجدید چاپ این بروشورها شد.
کردستان
دبیر ستاد تسهیلات نوروزی استان کردستان از افزایش ۸۰درصدی مسافران نوروزی به این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی فعله‌گری اعلام کرد: براساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد‌های تسهیلات نوروزی در شهرستان‌های استان میزان مسافران و مهمانان نوروزی به استان کردستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 80درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: تا کنون نزدیک ۵۰۰هزار نفر به استان کردستان سفر کرده و از اماکن فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان دیدن نموده اند.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد تسهیلات نوروزی استان کردستان، سال گذشته 900هزار نفر در قالب مسافران نوروزی به استان مسافرت کرده بودند.
ساوه
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: طی یک هفته اخیر، ۲۰هزار و ۳۰۰مسافر نوروزی وارد این شهرستان شدند.
محسن نبوی افزود: این تعداد مسافر از طریق مبادی ورودی و پایانه‌های مسافربری وارد ساوه شدند.
وی اظهار کرد: بیشتر این افراد از مناطق تاریخی و تفرجگاه‌های گردشگری از جمله مسجد جامع، چارسوق، مسجد سرح و بام ساوه دیدن کرده‌‌اند.
شهرستان ساوه به لحاظ برخورداری از ۲۲۳اثر تاریخی و باستانی و شرایط ترانزیتی، همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.
مریوان
معاون فرماندار مریوان از حضور بیش از ۲۲۰هزار مسافر نوروزی در این شهرستان خبر داد.
محمد فلاحی در حاشیه دیدار با مسافران نوروزی در کنار تالاب زریبار گفت: شمار مسافران نوروزی به شهرستان مریوان به بیش از 220هزار نفر رسید.
وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ کلاس درس در ۱۶ مدرسه شهر مریوان برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص داده شده بود که به دلیل افزایش حضور مسافران نوروزی، سه مسجد بزرگ شهر به اضافه مهمانسراهای کلیه ادارات و سازمان‌های دولتی شهرستان نیز به این امر اختصاص داده شد.
فلاحی یادآور شد: همچنین پنج مهمانپذیر، دو هتل شهر مریوان و چندین تخته چادر از سوی هلال احمر و حفاظت از محیط زیست این شهرستان در این مدت پذیرای مسافران نوروزی هستند.
معاون فرماندار شهرستان مریوان با اشاره به افزایش شش برابری مسافران نوروزی به شهرستان مریوان در مقایسه با سال گذشته افزود: سال گذشته در مدت تعطیلات عید نوروز کمتر از ۵۰هزار مسافر وارد شهر مریوان شدند که براساس آمارهای اعلام شده تا روز یازدهم فروردین امسال شش برابر سال گذشته مسافر نوروزی وارد این شهرستان شدند.
زنجان
کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز از ورود بیش از ۴۹۷‌هزار و ۸۰۰ نفر به استان زنجان از آغاز سفر‌های نوروزی امسال خبر داد.
سید میکائیل موسوی افزود: امسال ورود و توقف مسافران در استان زنجان و بازدید از آثار تاریخی این استان روند مطلوبی داشته و برای توسعه این فرآیند در آینده، برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارای اهمیت است از بازدید ۸۳‌هزار و ۶۰۵ گردشگر داخلی و خارجی از اماکن تاریخی و گردشگری استان زنجان خبر داد.
موسوی افزود: از این تعداد گردشگر 105 نفر گردشگران خارجی بودند که از کشورهای انگلیس، اسپانیا، سوئیس، لهستان، بلژیک، ژاپن و چین وارد استان زنجان شدند.
کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: عمده گردشگران داخلی و خارجی از موزه رختشویخانه و ذوالفقاری، گنبد تاریخی سلطانیه و غار کتله‌ خور بازدید کردند.
موسوی ادامه داد: از مجموع گردشگران ورودی به ‌استان زنجان سه‌هزار و 590 نفر در مراکز اقامتی شامل هتل، مهمان‌پذیر و مدارس، اسکان یافتند.
قم
رییس ستاد اسکان نوروزی قم، گفت: از آغاز سال نو تاکنون حدود ۱۱میلیون و۵۰۰‌میلیون مسافر نوروزی از این استان عبور کرده‌اند.
مهدی متقیان در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: از این تعداد سه‌میلیون و ۴۴۰هزار زائر به منظور زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و دیگر اماکن مقدس در قم توقف چهار تا ۱۲ساعت داشته‌اند.
وی کل مسافران اقامت یافته در قم را نیز یک‌میلیون و ۲۹۷هزار نفر دانست و گفت: ۵۵هزار نفر ازمسافران نوروزی در تاسیسات اقامتی ازجمله هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، میهمان‌پذیرها و زائرسراها اسکان یافتند.
وی تعداد مسافران اسکان یافته در تاسیسات اقامتی موقت از جمله مدارس، منازل شخصی، چادرها و اردوگاه‌ها را یک‌میلیون و ۲۴۱هزار نفر عنوان کرد.
بازدید 23هزار گردشگر خارجی از نوروز ایرانی
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی امسال ۲۳‌هزار گردشگر خارجی وارد ایران شدند.
محمد علی پاک سرشت افزود: میانگین مدت اقامت گردشگران خارجی کشور در سال گذشته بین یک تا دو هفته بوده است.
وی خاطر نشان کرد: عمده گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی بوده و بخش اعظم این گردشگران از کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشورهای منطقه نوروز امسال وارد ایران شدند.
بازرس ویژه ستاد تسهیلات نوروزی کشور گفت: مقصد اول گردشگران خارجی به ترتیب مشهد، اصفهان و شیراز بوده است.
پاک سرشت با بیان اینکه مازندران می‌تواند جایگاه مطلوبی در جذب گردشگر خارجی ایفا کند، یادآور شد: اعتبارات گردشگری در استان‌ها بر اساس توانایی‌های گردشگری همان استان توزیع می‌شود.
این مسوول با تاکید بر اینکه مازندران به لحاظ جذب گردشگر خارجی مشکل خاصی ندارد، افزود: عمده مشکل مازندران در عدم شناسایی گردشگران از اماکن این استان و فراهم نشدن زیرساخت‌های مرتبط با آن است.

استان آذربایجان شرقی(منطقه کندوان)

استان مازندران(ساحل خزر)