فارس - مدیر امور اعضا و ناشران شرکت بورس با تشریح چگونگی اختصاص نماد معاملاتی به شرکت‌های بورسی از جمله حفاری شمال‌‌، از اضافه شدن یک صنعت دیگر به جمع ۳۷ صنعت حاضر در بورس خبر داد.

هیات پذیرش اوراق بهادار در حالی چهارشنبه دو هفته گذشته شرکت حفاری شمال را مورد پذیرش قرار داد که درج نام این شرکت با نماد «حفاری» موجب تعجب کارشناسان و همچنین برخی خبرنگاران آگاه به جزئیات اختصاصی نماد معاملاتی به شرکت‌‌ها شد.

چرا که تا پیش از این و به جز یکی دو مورد ( مانند نماد معاملاتی «رمپنا» ) نماد معاملاتی شرکت‌‌ها با در نظر گرفتن حرف اول صنعت و اسم خلاصه شده شرکت تعیین می‌شد. این در حالی است که نماد «حفاری» این ذهنیت را در نزد اکثر فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد که این شرکت فعال در صنعت استخراج نفت در صنعت حمل و نقل منظور شده است.

اختصاص نمادبر اساس کدینگ بین‌المللی

این اقدام در شرایطی با کنجکاوی و ابهام در اذهان عمومی‌‌مواجه شده که محسن قاسمی‌‌مدیر امور اعضای ناشران شرکت بورس با تشریح چگونگی اختصاص نمادهای معاملاتی، در خصوص نماد شرکت حفاری شمال توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: اختصاص نماد و کد معاملاتی شرکت‌های بورس ایران و دیگر بورس‌‌ها بر اساس کدینگ بین‌المللی ISIC انجام می‌شود. در این روش با استفاده از سایتunstats.un.org نوع صنعت و کد اختصاصی شرکت‌‌ها بر اساس ۱۰ طبقه و چندین زیر گروه تعیین می‌‌شود.

قاسمی ‌‌افزود: بورس ایران در حالی از مدل سوم کدینگ این سایت استفاده می‌‌کند که کد معاملاتی شرکت‌‌ها دارای ۶ رقم شامل چهار رقم صنعت کل و زیرمجموعه‌ها و دو رقم آخر، اعلام ترتیب و تعداد شرکت‌های یک صنعت است.

دلیل تعیین نماد «حفاری»

این مقام مسوول در شرکت بورس با بیان اینکه کد معاملاتی شرکت‌های بورس ایران از سال ۶۸ طبق این روش تعیین می‌شود درباره نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال نیز توضیح داد: باتوجه به حضور ۳۷ صنعت در بورس ایران و اختصاص نماد معاملاتی بر اساس حرف اول صنعت هر شرکت و اسم خلاصه شده شرکت ها، از ۳۲ حرف الفبای فارسی فقط ۵ - ۴ حرف باقی مانده است. به همین دلیل از چند سال پیش این موضوع مطرح شد که به مانند دیگر بورس‌‌ها، نماد شرکت‌‌های بورس کشور خلاصه‌تر و بدون در نظر گرفتن صنعت باشد.

وی ادامه داد: این رویه جدید قرار بود به هنگام پذیرش بانک ملت با اختصاص نماد «ملت» عملی شود اما حساسیت‌های حفظ رویه گذشته مانع از این اقدام شد ولی با پذیرش حفاری شمال مورد توجه قرار گرفت. وی با بیان اینکه قرار بود نماد معاملاتی حفاری شمال «صحفاری» باشد، ادامه داد: باتوجه به لزوم خلاصه‌تر شدن نماد شرکت‌‌ها به مانند بورس‌‌های دیگر دنیا و همچنین باقی ماندن چند حرف از حروف الفبا، مقرر شد نماد شرکت حفاری شمال همان «حفاری» و با کد ۱۱-۲۰-۰۱ باشد. در این حالت چهار رقم اول مربوط به طبقه و صنعت حفاری و استخراج بوده و عدد آخر (۰۱) نشان دهنده این است که حفاری شمال اولین شرکت این صنعت است.

تغییر در تخصیص نماد شرکت‌‌ها

به گفته قاسمی،‌ ‌از این پس نماد شرکت‌های جدید بورس ایران بدون توجه به حرف اول صنعت و با تکیه بر کد معاملاتی تعیین و اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: باتوجه به ورود شرکت‌های جدید بورس مانند صنعت بیمه و افزایش تنوع شرکت‌‌ها و صنایع، دیگر چندان حساسیتی در تعیین نماد معاملاتی شرکت‌‌ها با تکیه بر حرف اول صنعت نخواهد بود.

قاسمی ‌‌با بیان اینکه تاکنون ۳۷ صنعت در بورس حضور دارند، خاطرنشان کرد: در حالی با حضور شرکت مخابرات در ۱۹ خردادماه سال گذشته، صنعت مخابرات به صنایع بورسی افزوده شده بود که با ورود حفاری شمال به بورس یک صنعت دیگر به نام صنعت استخراج حفاری به صنایع بورس اضافه شد تا صنایع بورس کشور به ۳۸ صنعت برسد.