ابهام در برگزاری نشست امروز 1+5

ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا

نشست شش جانبه کشورهای ۱+۵ که قرار بود، روز شنبه در نیویورک درباره مساله هسته‌ای ایران برگزار شود، به تعویق افتاد. این در حالی است که وزارت خارجه روسیه این خبر را رد کرده و بر برگزاری این نشست در مکان و زمان از پیش تعیین شده، تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه دیپلماتیک در نیویورک به خبرنگاران اطلاع داد که دیدار گروه ۱+۵ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزیران خارجه روز شنبه ۱۶ ژانویه در نیویورک برگزار نخواهد شد. وی علت این مساله را اعلام نکرد.

پیش‌تر در ماه ژانویه جیان یسوی نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که پکن اعمال تحریمات جدید علیه ایران را زودهنگام می‌داند. جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد: هی یافئی، معاون وزیر خارجه چین، در جلسه مربوط به ایران که قرار بود روز شنبه در نیویورک برگزار شود، شرکت نمی‌کند. خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داد: یک دیپلمات تاکید کرد که نشست شش جانبه به تعویق افتاده است. سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده روسیه در این نشست، به خبرگزاری ایتارتاس گفت: اکنون زمان گفت‌وگو درباره تمرکز بر تحریم‌ها علیه ایران است.

وی افزود: هر قطعنامه‌ای علیه ایران در واقع ثمره مشاوره‌های مداوم در جهت همکاری و دستیابی به یک تعادل در منافع است. تاکنون ما نشانه‌هایی از شرکای غربی مان مبنی بر اینکه هم اکنون زمان مناسب برای رسیدگی به این مساله است، دریافت کرده‌ایم. روسیه همواره بر رویکرد دو جانبه تاکید کرده است، ریابکوف تصریح کرد: یکی از این رویکردها اعمال تحریم بوده است که از این رویکرد استفاده می‌کنیم. تحریم‌ها هرگز نمی‌تواند دارویی برای تمام درد‌ها باشد و در واقع این تحریم‌ها نمی‌تواند تمام مشکلاتی را که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، حل کند.

این مقام روسی با بیان این‌که رییس جمهور روسیه اعلام کرده است که در شرایط کنونی شاید اعمال تحریم غیرقابل اجتناب باشد، اضافه کرد: مواضع ما درباره مساله هسته‌ای ایران بدون تغییر باقی مانده است که در روابط خود با دیگران نیز بر اساس آن رفتار می‌کنیم. در آینده مشاهده خواهیم کرد که چه اتفاق‌هایی می‌افتد. اکنون باید گام‌هایی مشخص در این باره برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کرولی سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این که چین در سطح پایین در این مذاکرات شرکت می‌کند، گفت: ما همه آگاه هستیم که نماینده چین پایین‌تر از سطح نمایندگان سیاسی دیگر است.

وی افزود: این نشست، بدون توجه به سطح نماینده چین مفید خواهد بود، ما روی این مساله با شرکایمان کار می‌کنیم، ما ادامه می‌دهیم تا دیگر کشورها قانع شوند.

در این حال، دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان بر این باورند که اعزام دیپلمات سطح پایین به معنای مخالفت چین با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران یا ابراز مخالفت با فروش تسلیحات آمریکا به تایوان است.

این درحالی است که یک دیپلمات چینی اعلام کرده است: پکن اغلب دیپلمات‌هایی در سطح پایین به نشست‌های مشابه با گفت‌وگوهای ۱+۵ اعزام می کند.رویترز گزارش داده است که سایر کشورهای گروه ۱+۵ مدیران سیاسی وزارت امور خارجه خود را به این نشست اعزام می‌کنند.

از سوی دیگر، منابع خبری گزارش می‌دهند که نشست گروه ۱+۵ برای بررسی جدیدترین تحولات مساله هسته‌ای ایران لغو نمی‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، رادیو مایاک روسیه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که نشست گروه ۱+۵ طبق برنامه‌ریزی قبلی در نیویورک برگزار می‌شود. در عین حال گفته می‌شود که مشکلات فنی، باعث برخی دشواری‌ها در سازماندهی این نشست شده است. این نشست ابتدا برای ۲۲ دسامبر (حدود یک ماه پیش) در بروکسل برنامه‌ریزی شده بود، اما لغو شد.

درخواست آمریکا از روسیه برای همکاری علیه ایران

معاون وزیرخارجه آمریکا که برای انجام مذاکراتی با مقامات وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه و مقامات کرملین در مسکو به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با گازیتا رو به سوالاتی در رابطه با ایران پاسخ داد. به گزارش ایسنا، ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا در این گفت‌وگو تلاش کرده است با تکرار ادعاها و مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران همکاری‌های روسیه و آمریکا علیه ایران را پررنگ جلوه دهد.

برنز در پاسخ به این که روند مذاکرات پیرامون ایران چگونه است؟ آیا می‌توان گفت که موضع روسیه در رابطه با بسته جدید تدابیر اعمال فشار بر ایران به موضع غرب نزدیک می‌شود؟ آیا تضمینی هست که در نتیجه اعمال تحریمات جدید منافع اقتصادی روسیه، از جمله ساخت نیروگاه اتمی ‌در بوشهر خدشه‌ای نبیند؟ گفت:در درجه اول من ترجیح می‌دادم که همکاران روس من درباره موضع خود در قبال ایران صحبت کنند. من می‌توانم بگویم که آمریکا و روسیه با شرکای بین‌المللی خود به طور تنگاتنگ و موثری روی چالش‌هایی که به علت بلندپروازی‌های ایران به وجود آمده‌اند، کار کردند. روسیه و آمریکا به خوبی کار کرده و از پیشنهاد مبتکرانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در رابطه با رآکتور تحقیقاتی تهران که ایران سوخت برای آن را درخواست کرده بود، حمایت کردند. براساس این پیشنهاد، ایران باید اورانیوم خود که به طور کامل غنی نشده است را برای غنی‌سازی تکمیلی منتقل کند.

وی افزود: با ابراز تاسف بسیار باید گفت که ایران امکانی برای اعلام پاسخ مثبت به این پیشنهاد پیدا نکرد. این نیز تاسف برانگیز است که ایران سایر گزینه‌های آلترناتیوی که طی دیدارهای ما اوایل اکتبر در ژنو پیشنهاد شده بودند را بررسی نکرد. آمریکا معتقد است که لازم است درها را برای مذاکره و جذب ایران به روند همکاری باز نگه داشت. اما همچنین ما باید آماده باشیم تا به روشنی (به ایران) نشان دهیم که پاسخ غیرسازنده به پیشنهادهای مبتکرانه‌ای که از سوی جامعه جهانی مطرح شده‌اند، پیامدهایی نیز خواهند داشت. آمریکا و روسیه بسیار موثر با هم کار می‌کنند و من امیدوارم که همینگونه نیز ادامه بیابد.

معاون وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اغلب گفته می‌شود‌، روسیه با داشتن روابطی خاص با ایران، از ابزاری برای اعمال فشار برخوردار است. در مدت اخیر در روابط دوجانبه روسیه و ایران سردی دیده می‌شود، تحویل نیروگاه اتمی‌بوشهر به ایران به تعویق افتاد، سیستم‌های اس-۳۰۰ که به ایران وعده داده شده بودند، عرضه نشدند و تهران با تکمیل غنی‌سازی اورانیوم خود در روسیه موافقت نکرد. آیا این‌ها بر مذاکرات تاثیر دارند؟ گفت: مهم این است که جامعه جهانی علامتی مشخص به تهران بدهد، مبنی بر این که صحبت درباره حقوق ایران در بهره‌برداری از اتم صلح‌آمیز نیست، هیچکس مخالف چنین چیزی نیست. مساله این است که آیا ایران همانند سایر اعضای جامعه بین‌المللی با تطبیق داشتن به استانداردهای بین‌المللی و نشان دادن صرفا صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود به همه ما، به تعهدات خود عمل خواهد کرد یا خیر.

وی افزود: همان طور که من گفتم، مهم این است که آمریکا، روسیه و سایر شرکا با هم علامتی سختگیرانه‌ای (به ایران) دهند تا گویای این باشد که ما به دنبال راه حلی دیپلماتیک هستیم، اما در عین حال در مقاصد خود کاملا قاطع هستیم و از ایران می‌خواهیم که در قبال تمامی ‌تعهدات خود پاسخگو باشد. روسیه در این راستا نقش بسیار مهمی ‌دارد و آمریکا امیدوار است که در آینده نیز با روسیه و سایر شرکا کار کند.