نگران کاهش خرید نفت نیستیم

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تایید کاهش خرید نفت ایران توسط کشورهای چین، هند و ژاپن تصریح کرد که میزان صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکرده و نگرانی در این مورد وجود ندارد. به گفته حمید حسینی، میزان خرید نفت ایران توسط چینی‌ها روزانه ۵۰ درصد کاهش یافته است و علاوه بر این، شرکت ریلاینس هند که صاحب یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های‌ نفت دنیا است دیگر از ایران نفت نمی‌خرد و در کنار اینها کشور ژاپن نیز میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد صحت داشتن یا نداشتن کاهش خرید نفت ایران توسط چین گفت: این کاهش قطعی است. چینی‌ها روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام از ما می‌خریدند که به ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قاعدتا آمریکا‌یی‌ها از زمان بوش به دنبال این بودند که چینی‌ها را راضی کنند که به جای ایران از کشورهای دیگر نفت بخرد. قبل از این هر که می‌خواست با چین مذاکره کند، برای چین مهم‌ترین مساله تایوان بود، اما اکنون تامین انرژی برایش مهم‌ترین مساله است. کشوری که مهم‌ترین مساله برایش تامین انرژی است، سعی می‌کند که آینده‌نگری کند تا اگر مشکلاتی برای تامین انرژی‌اش پیدا شد، منابع خود را متنوع کند که دچار مشکل نشود.

حسینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مازاد تولید نفت نیز در جهان وجود دارد، افزود: ظرفیت کل اوپک در سال ۲۰۰۵، بالای ۸۶ میلیارد بشکه در سال و ۸۶ میلیون بشکه در روز بود. به عبارتی الان میزان تولید در دنیا بیش از ۸۶ میلیون بشکه است و در مقابل مصرف دنیا روزانه ۸۴ میلیون بشکه است. این یعنی روزانه یک تا ۵/۱ میلیون بشکه نفت مازاد جهانی وجود دارد؛ بنابراین برای خریداران نفت امکان مانور دادن هست و این خود کمک کرده که اکنون بازار، بازار فروشنده نباشد و این خریدار است که حرف اول را می‌زند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در حالی که این فشارها به چین و هند برای تحریم‌های بنزین و این گونه موارد وارد می‌شود، پشت سر کارهای دیگر در حال انجام شدن است؛ چرا که اگر فروش نفت ما را با مشکل مواجه کنند، قطعا فشارهای تحریم آنها می‌تواند موثر باشد که به همین دلیل وزارت نفت ما باید آمادگی داشته باشد و یک مقدار به بخش خصوصی اجازه حضور دهد تا بازارهای جدید پیدا کند و علاوه بر این، سخت‌گیری‌ها را برای فروش نفت کم کند تا بتوانیم کشورهای کوچک‌تر را جایگزین کنیم.

به گفته این فعال بخش خصوصی، بازار نفت ایران عمدتا شامل چین، ژاپن، کشورهای اروپایی و هند است و کشورهای کوچک خیلی در بازار نفت ایران حضور ندارند که وزارت نفت باید آنها را جایگزین بازارهای دیگر کند.

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به روابط بازرگانی ایران و چین، آیا چین می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد و از ایران نفت نخرد؟ افزود: چین که خرید نفت را قطع نکرده، کمتر کرده است. این استراتژی چین است و خیلی نمی‌شود به آن خرده گرفت. چرا که می‌گوید هنوز تراز بازرگانی چین با ایران موازنه ندارد و ایران هم جلوی واردات کالاهای چینی را می‌گیرد و می‌گوید که این کالاها کیفیت ندارند. در حال حاضر آن قدر که ایران به چین نفت می‌فروشد، در مقابل کالا از چین وارد نمی‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه در مورد کشور هند نیز خاطرنشان کرد: شرکت ریلانس هند اعلام کرده که از ایران نفت خریداری نمی‌کند. این شرکت خریدار نفت سنگین و فراسنگین دارای پالایشگاه ۸۵۰ هزار بشکه‌ای است که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌‌های نفت دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ژاپنی‌ها هم خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: به صورت خیلی مرموز و در حالت مخفی دارند فشارهایی می‌آورند که اینها بستگی دارد ما چقدر آمادگی داشته باشیم. این زنگ خطری است برای ما که استراتژی وابستگی به کشورهای بزرگ و شرکت‌های بزرگ را تغییر دهیم و به کشورهای کوچک توجه کنیم که کمتر تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ هستند.

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام شرکت هندی تبعات خاصی برای این کشور نخواهد داشت؟ عنوان کرد: این شرکت متعلق به بخش خصوصی است و ربطی به کشور هند ندارد. این شرکت می‌گوید منافعی در آمریکا دارد و شاید هم از این اهرم استفاده کرده‌اند که قیمت نفت را تغییر دهند و به دنبال خرید ارزان تر باشند.

وی در مورد کشور چین نیز خاطرنشان کرد: چین قبلا عمده خرید خود را توسط شرکت «زینگ رونگ» وابسته به ارتش چین انجام می‌داد، اما اکنون ۱۰، ۱۵ شرکت چینی اجازه خرید نفت دارند که ممکن است اگر آن شرکت زینگ رونگ نفت نخرد، شرکت‌های وارداتی دیگر این کار را انجام دهند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه دنیا خیلی آمادگی شوک وارد کردن در بازار نفت را ندارد، تصریح کرد: به نفع آمریکا هم نیست که شوک به بازار نفت وارد شود، بلکه آمریکا می‌خواهد در حالت آرام و به صورت مرموزی و برای فشار آوردن به ایران این‌ اقدامات را انجام دهد.

وی متذکر شد: فکر می‌کنم چینی‌ها و هندی‌ها هم کمتر در بند تحریم باشند و بیشتر به فکر سوءاستفاده هستند. از طرف دیگر، با توجه به رشد اقتصادی دنیا که همه به دنبال خارج شدن از رکود هستند، آمادگی برای تحریم نفت ایران وجود ندارد. این بیشتر تهدید است تا تحریم که خیلی دل نگران آن نیستیم.

حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدامات از میزان صادرات نفت ایران کم نمی‌شود؟ یادآور شد: با وجود این اتفاقات هیچ گزارشی در اوپک یا منابع رسمی که نشان دهد صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده وجود ندارد، اما باید مشتری‌ها و بازارهای خود را حفظ کنیم و نباید بگذاریم تحریم‌ها اثر کنند.