فارس- مدیر امور ناشران شرکت بورس گفت: با تصویب دستورالعمل نظام راهبری شرکتی، برای اولین باردر بازار سرمایه کشور این رویه مهم در نیمه اول سال جاری به همراه نظام روابط سرمایه‌گذاری به کار‌گرفته خواهد شد. محسن قاسمی از ارسال دستورالعمل پیشنهادی نظام راهبری شرکتی از سوی شرکت بورس به سازمان بورس و اوراق بهادار و اجرای قطعی این رویه بسیار مهم در نیمه اول سال جاری برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه خبر داد.

تصویب کلیات دستورالعملی با اهمیت

وی در این رابطه اظهار داشت: طبق ماده ۳۵ دستورالعمل پذیرش، شرکت‌های عضو بورس باید اصول با اهمیت راهبری شرکتی را رعایت کنند اما به دلیل فقدان دستورالعمل‌های مورد نیاز چنین امکانی تا به امروز وجود ندارد.

این مقام مسوول درباره جایگاه اصول راهبری شرکتی در بورس و شرکت‌های حاضر در آن است، خاطرنشان کرد: طبق آخرین نسخه سازمان OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی) چهار اصل مهم در رابطه با اجرای نظام راهبری شرکتی وجود دارد. به گفته قاسمی این ۴ اصل و هدف شامل تحقق انصاف، شفافیت، پاسخگویی و مسوولیت پذیرش است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین سازوکار برای تحقق این ۴ اصل حضور مدیران مستقل در هیات‌مدیره شرکت‌ها بوده که بسیار حائز اهمیت است. زیرا هم‌اکنون در شرکت‌های حاضر در بورس ایران همه اعضای هیات‌مدیره وابسته به سهامداران عمده بوده و سرمایه‌گذاران جزء نماینده‌ای ندارند.

قاسمی با بیان اینکه مقررات نظام راهبری شرکتی در هر کشوری متفاوت است، ادامه داد: بر اساس این ۴ اصل و حضور مدیران مستقل در هیات‌مدیره شرکت‌ها امکان حضور۲ عضو از ۷ عضو هیات‌مدیره شرکت‌ها وجود خواهد داشت. از طرف دیگر کمیته‌های تخصصی می‌توانند به راحتی بر انجام وظایف هیات‌مدیره شرکت‌ها نظارت داشته باشند که شناخته‌ترین این کمیته‌ها، کمیته حسابرسی است که به طور قطع باید مدیر مستقل داشته باشد. قاسمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد وجود حسابرس داخلی شرکت‌ها، ایجاد نظام روابط سرمایه‌گذاری و به کارگیری دبیر هیات‌مدیره نیز از دیگر موارد با اهمیت در اجرای نظام راهبری شرکتی است.

به گفته وی در این حالت است که شعار بین‌المللی شدن بورس ایران از این طریق فراهم خواهد شد زیرا رعایت مقررات راهبری شرکتی از جمله پیشرفته‌ترین موارد در دیگر بورس‌ها است.

اصول راهبری شرکتی از توصیه تا الزام

وی در برابر این سوال که اصول راهبری شرکتی از چه زمانی برای شرکت‌های حاضر در بورس ایران به کار‌گرفته خواهد شد، پاسخ داد: این اصول بعد از تصویب نهایی دستورالعمل پیشنهادی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به طور قطع در نیمه اول سال جاری اجرایی خواهد شد. مدیر امور ناشران شرکت بورس افزود: این دستورالعمل که دارای اجزای مختلف و بخش‌های فرعی با اهمیتی چون نظام روابط سرمایه‌گذاران است ابتدا برای دوره یک تا دو ساله به صورت توصیه‌ای خواهد بود، اما بعد از آن برای همه شرکت‌های بورسی الزامی می‌شود. قاسمی گفت: بنابراین درسال جاری اصول راهبری شرکتی در چند شرکت برای نمونه پیاده می‌شود تا بعد از مدتی زمینه همگانی شدن آن فراهم شود.

پیاده‌سازی نظام روابط سرمایه‌گذاران

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم پیاده‌سازی نظام روابط سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: این رویه نیز در سال جاری مورد استفاده قرار خواهد‌گرفت و شرکت‌های بورسی موظف به برقراری ارتباطی نوین و در عین حال سالم با سهامداران و رسانه‌ها خواهند شد.

قاسمی ادامه داد: درصورت تصویب و ابلاغ دستورالعمل روابط‌ سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بورسی در اولین قدم باید اقدام به راه‌اندازی واحدی جدید بنام واحد روابط سرمایه‌گذاران کنند تا از طریق آن ناشران اوراق بهادار با هدف انعکاس دقیق امور و عملکرد مالی خود، ارتباطی دوسویه و اثربخش با مخاطبان برقرار‌کنند.

به گفته وی از سوی دیگربا تصویب این دستورالعمل، شرکت‌های حاضر در تابلوهای اصلی و فرعی بازار اول حداکثر یک‌سال و نیم فرصت خواهند داشت تا اقدامات مقتضی را در مورد رعایت مفاد این دستورالعمل انجام دهند. رعایت زودهنگام این دستورالعمل به تمام ناشران مشمول آن توصیه ‌شده و شرکت‌های بازار دوم نیز که از میزان سرمایه، تعداد و پراکندگی سهامداران قابل‌ملاحظه‌ای برخوردارند در رعایت مفاد این دستورالعمل الزام خواهند داشت.

وظایف واحد روابط سرمایه‌گذاران

این مقام مسوول در شرکت بورس با اعلام اینکه واحد روابط سرمایه‌گذاران شرکت‌های بورسی دارای دو وظیفه اصلی خواهد بود، ادامه داد: وظیفه اول برقراری و توسعه ارتباطی دوسویه با مخاطبان بوده و مشتمل بر مواردی چون برقراری روابط با سازمان و بورس به‌ منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات و الزامات حاکم بر بازار اوراق بهادار، افشای به‌موقع اطلاعات مطابق مقررات، برقراری جلسات مشترک با رسانه‌ها و تحلیل‌گران مالی و سرمایه‌گذاران روابط با رسانه‌ها و انجام اقدامات مورد نیاز برای برگزاری مجامع عمومی است. دومین وظیفه واحد روابط سرمایه‌گذاران نیز تحلیل ترکیب سهامداران، شناسایی و پیشنهاد سرمایه‌گذاران هدف تعریف شده است.

خط‌‌مشی‌های روابط سرمایه‌گذاران

قاسمی به خط ‌مشی‌های روابط سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: این خط‌ مشی باید علاوه بر اصول اساسی و اهداف کلی، فرایندها و رویه‌های اجرایی را نیز تعیین و مسوول هر مرحله را مشخص کند. قاسمی خاطرنشان کرد: خط‌‌مشی روابط سرمایه‌گذاران باید به تصویب هیات‌مدیره‌ ناشر برسد و حداقل سالی یک بار مورد بازنگری قرار گیرد. مفاد آن نباید مغایر قوانین و مقررات باشد و ناشر باید این خط‌ مشی را در وبگاه خود منتشر کرده و آن را بنا به درخواست سهامداران در اختیار آنان قرار دهد. وی افزود: از سوی دیگر واحد روابط سرمایه‌گذاران باید برنامه‌ اجرایی خود را بر اساس سرفصل‌های اصلی خط‌مشی روابط سرمایه‌گذاران تدوین و اجرا کند.