جابه‌جایی 31 شرکت در 3 تابلوی بورس

فارس- مدیر امور ناشران شرکت بورس با بیان نتایج طبقه‌بندی ۳۳۷ شرکت بورسی در جلسه روز گذشته هیات پذیرش اوراق بهادار از جابه‌جایی ۳۱شرکت در بازارهای اول و دوم و حذف نشدن شرکت‌ها خبر داد و جدیدترین طبقه‌بندی شرکت‌ها را اعلام کرد.

محسن قاسمی با اشاره به برگزاری جلسه صبح دیروز هیات پذیرش اوراق بهادار، آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص طبقه‌بندی ۳۳۷ شرکت بورسی را اعلام کرد و از جابه‌جایی ۳۱ شرکت در بازارهای اول و دوم و دو تابلوی اصلی و فرعی خبر داد.

تغییرات طبقه‌بندی ۳۱ شرکت بورسی

وی با بیان اینکه طبقه‌بندی انجام شده برای سومین مرتبه بعد از تصویب دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در جریان دسته‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌ها در ۳گروه تغییراتی ایجاد شد. بدین ترتیب که ۱۳شرکت از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی بازار اول منتقل شدند. این شرکت‌ها شامل حفاری شمال، گروه بهمن، قطعات اتومبیل، داروسازی سبحان، پتروشیمی اصفهان، کف، توسعه صنایع بهشهر، شاهد، ساختمان ایران، توکا فولاد، سرمایه‌گذاری بانک سپه، لیزینگ ایران و سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن هستند.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر ۱۱ شرکت دیگر نیز از بازار دوم معاملات به تابلوی فرعی بازار اول جابه‌جا شدند که شامل شرکت‌های ایران ترانسفو، تراکتورسازی، داروسازی کوثر، سیمان خزر، فارسیت دورود، سیمان هگمتان، پاکسان، فروسیلیس ایران، کاشی سینا، ایران ارقام و لیزینگ صنعت و معدن بودند.

این مقام مسوول با بیان اینکه ۷ شرکت دیگر بورسی نیز از تابلوی فرعی بازار اول به بازار دوم منتقل شدند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ساختمان اصفهان، سایپا آذین، شهد ایران، آلومینیوم ایران، گروه صنعتی سدید و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران از این پس در فهرست شرکت‌های بازار دوم خواهند بود.

جدیدترین دسته‌بندی ۳۳۷ شرکت بورسی

قاسمی با اشاره به اینکه از جمع ۳۳۷ شرکت بورسی، شرکتی حذف نشده است به جدید‌ترین ترکیب حضور ۳۳۷ شرکت در دو بازار اول و دوم و همچنین تابلوی‌های اصلی و فرعی اشاره کرد و گفت: با توجه به این تغییرات که از فردا اعمال خواهد شد، ۶۱ شرکت در تابلوی اصلی و ۵۲ شرکت دیگر در تابلوی فرعی بازار اول حضور خواهند داشت. ۲۲۴ شرکت دیگر نیز در فهرست شرکت‌های بازار دوم لحاظ خواهند شد.

معیارهای اصلی در طبقه‌بندی شرکت‌ها

مدیر امور ناشران شرکت بورس با بیان اینکه این تغییرات طبق دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و همچنین تصمیمات هیات پذیرش انجام شده، ادامه داد: طبق مفاد دستور‌العمل اوراق بهادار چندین معیار در طبقه‌بندی و جابه‌جایی شرکت‌ها ملاک قرار می‌گیرد.

به گفته وی این معیارها شامل مبلغ سرمایه اسمی شرکت‌ها، سهام شناور آزاد، تعداد سهامداران، سود آخرین سال مالی، پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی بعد، سود انباشته، درصد حقوق صاحبان سهام به دارایی‌ها، جمع جریان خالص وجه‌نقد ناشی از عملیات دو سال مالی قبل، اظهار نظر حسابرس، تعداد روزهای معاملاتی، درصد معاملات سهام و همچنین امتیازات اطلاع‌رسانی است.

وی گفت: این جابه‌جایی‌ها و تغییرات انجام شده بیانگر وضعیت ریسک شرکت‌ها در بازار سهام است. به این ترتیب که شرکت‌های حاضر در تابلوی اصلی و همچنین تابلوی فرعی بازار اول نسبت به دیگر شرکت‌ها از ریسک کمتری برخوردار است.

۴ نوع ریسک در دسته‌بندی ۳۳۷ شرکت بورس

قاسمی با اشاره به اینکه مبنای طبقه‌بندی شرکت‌ها دستورالعمل پذیرش بوده و برای اینکه بازار از ماهیت آن شناختی داشته باشد، شرکت‌های بورس در دو بازار اول شامل تابلوهای اصلی و فرعی و بازار دوم طبق ریسک‌های ۴گانه مختلف دسته‌بندی می‌شوند، ادامه داد: ریسک اول شامل ریسک اندازه شرکت با در نظر داشتن معیار سرمایه اسمی است. به این معنی که فرض براین است هر چه سرمایه شرکتی بیشتر باشد از عمق و اعتماد بیشتری برخوردار بوده و ریسک کمتری دارد.

این مقام مسوول در شرکت بورس ادامه داد: دومین ریسک، ریسک نقدشوندگی با توجه به ۴ معیار درصد سهام شناور آزاد، تعداد سهام، روزهای معاملاتی و درصد معاملات نسبت به سرمایه شرکت است. ریسک گزارشگری و وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت‌ها نیز شامل اظهارنظر حسابرس درباره صورت‌های مالی، وجود یا نبود بندهای با اهمیت در گزارش‌های ارائه شده حسابرس و امتیاز شرکت‌ها از وضعیت اطلاع‌رسانی است که حداقل امتیاز برای شرکت‌های بازار اول ۲۰ باید باشد.

به گفته قاسمی ریسک ورشکستگی شرکت‌ها نیز طبق مواردی چون آخرین سود و زیان، عدم وجود زیان انباشته و مشمول نبودن ماده ۱۴۱ قانون تجارت، مجموع جریان وجوه نقد ناشی از عملیات و درصد حقوق صاحبان سهام به دارایی‌ها است که برای شرکت‌های تابلوی اصلی و فرعی بازاراول باید ۳۰ و ۲۰ درصد و برای شرکت‌های بازار دوم ۱۵ درصد تعیین شده است.

سابقه حذف و جابه‌جایی شرکت‌های بورسی

براساس دستور‌العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس (مصوب اول دی ۸۶) درپایان اردیبهشت ماه هر سال، همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس علاوه بر احراز شرایط حضور، بر اساس اطلاعات سال گذشته برای تداوم حضور نیز باید شرایط را رعایت کنند.

هیات پذیرش اوراق بهادار اوایل خردادماه

سال گذشته به ریاست علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بوس تشکیل جلسه داد تا بعد از گذشت ۱۶ ماه از تصویب دستورالعمل

۱۶ ماده‌ای پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، برای دومین بار نسبت به جابه‌جایی شرکت‌های بازار اول و دوم و حذف شرکت‌های غیرمنطبق با شرایط بورس اقدام کند.

این نشست با جابه‌جایی ۲۱ شرکت در بازارهای اول و دوم و تابلوهای اصلی و فرعی و اخراج ۱۵ شرکت به دلیل زیان انباشته انبوه و عدم اطلاع‌رسانی همراه شد.

این در حالی است که تا قبل از اخراج ۳۶ شرکت در خرداد ۸۶،کل شرکت‌های بورسی ۴۱۶ شرکت بود که با کسر ۳۶ شرکت، این آمار به ۳۸۰ شرکت رسید؛ اما با توجه به اخراج ۳۵ شرکت دیگر و بازگشت ۲۴ شرکت به بازار دوم، ۳۴۴ شرکت طی سال ۸۷ در بازار سهام حضور داشتند که با حذف ۱۵ شرکت و پذیرش چند شرکت جدید مانند مخابرات، بانک‌های ملت، صادرات و تجارت، بیمه‌های آسیا و البرز، حفاری شمال و... تعداد شرکت‌های بورسی در اسفند گذشته به ۳۳۷ شرکت رسید.