فارس- عضو هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: دستورالعمل پیشنهادی نظام راهبری شرکتی هفته پیش تصویب و به سازمان بورس ارسال شده تا در صورت نهایی شدن، همه شرکت‌های حاضر در بازار سهام طی سال جاری ملزم به رعایت این اصول باشند.

غلامرضا ارجمندی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای اصول راهبری شرکتی اظهار داشت: هیات‌مدیره شرکت بورس هفته پیش دستورالعمل مربوطه را که تهیه شده بود، مورد بررسی قرار داد و در نهایت این آیین‌نامه با اهمیت مورد تصویب قرار‌گرفت و به سازمان بورس ارسال شد.
وی ادامه داد: با تصویب و نهایی شدن مفاد این دستورالعمل ‌همه شرکت‌های حاضر در بازار سهام مکلف به رعایت اصول راهبری شرکتی از جمله راه‌اندازی حسابرسی داخلی خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود اصول راهبری شرکتی در سال جاری عملیاتی شود. به گفته رییس کمیته حسابرسی شرکت بورس، به تازگی یکی از اعضای سازمان حسابرسی عضو این کمیته شده و در نظر است یک عضو دیگر به کمیته اضافه شود. پیش از این نیز محسن قاسمی، مدیر امور ناشران شرکت بورس اعلام کرده بود برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه، نظام راهبری شرکتی طی نیمه اول سال جاری به اجرا در خواهد آمد.
به گفته وی، طبق آخرین نسخه سازمان OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی) ۴ اصل مهم شامل تحقق انصاف، شفافیت، پاسخگویی و مسوولیت پذیرش در رابطه با اجرای نظام راهبری شرکتی وجود دارد. مهم‌ترین سازوکار برای تحقق این ۴ اصل، حضور مدیران مستقل در هیات‌مدیره شرکت‌ها بوده که بسیار حائز اهمیت است، چرا که هم‌اکنون در شرکت‌های حاضر در بورس ایران همه اعضای هیات‌مدیره وابسته به سهامداران عمده بوده و سرمایه‌گذاران جزء نماینده‌ای ندارند. بر اساس این ۴ اصل و حضور مدیران مستقل در هیات‌مدیره شرکت‌ها امکان حضور۲ عضو از ۷ عضو هیات‌مدیره شرکت‌ها وجود خواهد داشت. از طرف دیگر کمیته‌های تخصصی می‌توانند به راحتی بر انجام وظایف هیات‌مدیره شرکت‌نظارت داشته باشند که شناخته‌ترین این کمیته‌ها، کمیته حسابرسی است که باید حتما مدیر مستقل داشته باشد.
علاوه بر این موارد وجود حسابرس داخلی شرکت‌ها، ایجاد نظام روابط سرمایه‌گذاری و به کارگیری دبیر هیات‌مدیره نیز از دیگر موارد با اهمیت در اجرای نظام راهبری
شرکتی است.
طبق ماده 35 دستورالعمل پذیرش، شرکت‌های عضو بورس باید اصول با اهمیت راهبری شرکتی را رعایت کنند، اما به دلیل فقدان دستورالعمل‌های مورد نیاز چنین امکانی تا به امروز وجود ندارد.
براین اساس شرکت بورس اوراق بهادار دستورالعمل پیشنهادی را با حدود ۴۰ ماده تهیه کرده است.