فرش بخش جدا نشدنی از هویت تاریخی ایران است

فرش ماشینی نه‌تنها رقیب فرش دستباف نیست، بلکه به صورت مکمل در کنار آن به حفظ و گسترش هویت تاریخی کشورمان کمک چشمگیری می‌کند. مدیرعامل فرش ستاره کویر یزد ضمن اعلام مطلب فوق افزود: بالا بودن قیمت تمام شده تولید در ایران سبب شده است صادرات برای فعالان اقتصادی ایران چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد. احمد صادقیان گفت: هر سال قیمت تمام شده تولید در ایران بالا می‌رود، اما ثبات قیمت ارز طی سال‌های اخیر سبب شده است صادرات ایران با مشکلات بزرگی روبه‌رو شود. هرچند در حوزه فرش ما با واردات حدود پنج درصد نیاز بازار مواجهیم و ۹۵ درصد نیاز بازار از طریق فرش‌های تولید داخل تامین می‌شود، اما اگر چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده نشود، بازار فرش در معرض خطر قرار می‌گیرد.

صادقیان با اشاره به اشتغالزایی واحدهای صنعتی فعال در کشور، از هموطنان درخواست کرد که برای حمایت از تولید داخلی و کارگران شاغل، کالای ایرانی بخرند. او در پاسخ به این سوال که جایگاه فرش ماشینی ایران در بازار صادراتی چگونه است، گفت : هر چند ما به پنج قاره صادرات فرش داشته‌ایم، اما همان مسائلی که عنوان کردم سبب شده صادرات چندان سودآور نباشد.

مدیرعامل فرش ستاره کویر یزد که در حاشیه مراسم اعطای جایزه به ۱۶۰ نفر از کودکانی که در نوروز امسال نام خاطره بر آنها گذاشته شده بود صحبت می‌کرد، در خصوص وضعیت فعلی فرش در کشور گفت: ظرفیت نصب شده فرش ماشینی در کشور در حدود ۱۵۰ میلیون مترمربع است، اما تولید ما در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع در سال است. علت این تفاوت نیز نارسایی واحدهای تولیدی و نبود بازار نیست. در حال حاضر صنایع با نیمی از ظرفیت‌شان کار می‌کنند و اتفاقا فکر می‌کنم همین حجم کار نیز نشان دهنده تلاش شبانه‌روزی این صنعت برای بقا است. او در جواب این سوال که آیا واحدهای تولید‌کننده فرش ماشینی خود را به نوعی رقیب دستباف‌ها تلقی می‌کنند و در صدد در اختیار گرفتن این بازارها هستند یا خیر؟ گفت: ما اصلا رقابتی با فرش دستباف نداریم. سالانه بین ۴ تا ۵ میلیون مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود. آنها کالاهای بسیار ارزشمندی را تولید می‌کنند که از نظر صنایع دستی و هنری مقام بالایی دارد و به نظر من می‌تواند به نیاز برخی از اقشار جامعه پاسخ دهد حال آنکه ما کالایی مصرفی را تولید می‌کنیم و مکمل آنها هستیم تا نیاز همه اقشار به فرش پاسخ داده شود.

او اضافه کرد: سی سال پیش وقتی می‌خواستیم ماشین‌آلات تولید فرش ماشینی را به ایران بیاوریم، آلمانی‌ها و بلژیکی‌ها که در این صنعت و ساخت ماشین‌آلات آن صاحب حرف بودند، به ایرانی‌ها توصیه می‌کردند که آخرین تکنولوژی را خریداری نکنند؛ چراکه برایشان قابل استفاده نیست، اما با همه مشکلات امروز با افتخار می‌گویم که بلژیکی‌ها با ایده‌های ایرانی ماشین‌آلاتشان را طراحی می‌کنند و این افتخار عظیمی برای ما است. او گفت: ما از دولت توقع خاصی نداریم فقط می‌خواهیم مشکلات همه صنایع و از جمله صنعت فرش را حل کند و از سهم بازار ما حفاظت کند.