افزایش 14درصدی خالص ارزش دارایی‌های «سرمایه‌گذاری بانک ملی»
شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی عصر روز چهارشنبه شانزدهم تیرماه جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود. به گزارش خبرنگار ما، در مجمع «وبانک» که با استقبال چشمگیر سهامداران شرکت روبه‌رو شده بود، دکتر ایرج اکبریه، ریاست جلسه را بر عهده گرفت و آقایان محمدعلی احمدزاد اصل و سیادتی نیز به عنوان ناظران مجمع انتخاب شدند، ضمن اینکه خانم سلطانی دبیری جلسه را عهده‌دار شد.

بنابراین گزارش، در مجمع این شرکت سرمایه‌گذاری، مهندس مرتضی داداش، مدیرعامل «وبانک» به قرائت گزارش هیات مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت. این گزارش می‌افزاید: متفاوت بودن عملکرد سرمایه‌گذاری بانک ملی نسبت به ۵ سال گذشته که آن را می‌توان در تغییر قابل ملاحظه خالص ارزش دارایی‌ها و قیمت سهام «وبانک» در بورس تهران مشاهده کرده، موجب شد تا پس از قرائت گزارش هیات مدیره از سوی مهندس داداش، سهامداران بابت عملکرد مناسب و تحولات مثبت رخ داده و مشهود در این شرکت سرمایه‌گذاری از هیات مدیره، مدیرعامل و کلیه کارکنان «وبانک» تشکر و قدردانی کنند.
با این وصف رضایت سهامداران از عملکرد سال 88 «وبانک» می‌تواند پاداشی برای مدیران و کارکنان این شرکت تلقی شده و هم می‌تواند راهگشای رسیدن به اهداف آتی شرکت باشد. گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است، قرائت گزارش بازرس قانونی شرکت که فاقد بند حسابرسی قابل اهمیت بود و از رسیدگی مناسب به تکالیف مجامع سنوات گذشته حکایت داشت نیز مورد توجه سهامداران قرار گرفت و مجمع شفاف بودن حساب‌های شرکت را عاملی برای ارائه چنین گزارشی از سوی حسابرس ارزیابی کرد. شایان ذکر است، مجمع سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی کلیه صورت‌های مالی «وبانک» برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 88 را موردتصویب قرار داد، همچنین با در نظر گرفتن منافع سهامداران جزء در حالی که پیشنهاد هیات مدیره تقسیم 150 ریال سود نقدی بود، نسبت به توزیع 200 ریال سود در مجمع اقدام شد، اتفاقی که موجب شد تا سهامداران حقیقی مجمع «وبانک» را با رضایت کامل ترک کنند. افزون بر این، در مجمع این شرکت، با توجه به تعلق بیش از 85 درصد از سهام «وبانک» به مجموعه بانک ملی، اعضای حقوقی هیات مدیره سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز از میان شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی طبق سال گذشته انتخاب و معرفی شدند.
***
جایگاه شرکت در بازار سرمایه
مجموع درآمدگروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ۸,۷۸۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ به ۸,۸۹۴ میلیارد ریال معادل ۳/۱ درصد افزایش یافته است و شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران با درآمد بالغ بر ۱,۰۳۹ میلیارد ریال برای سال ۱۳۸۸ در رتبه چهارم قرار دارد.
جمع درآمدهای شرکت
جمع درآمدهای شرکت در سال مالی مورد گزارش ۱,۴۰۵,۶۲۸ میلیون ریال است که در مقایسه با بودجه برآوردی برای دوره مورد گزارش افزایشی معادل ۱۲۲ درصد را در بر دارد که متشکل از اقلام زیر است:

سود هر سهم
سود هر سهم در سال مالی مورد گزارش ۳۱۹ ریال به‌صورت خالص شناسایی شده است و رقم سود هر سهم در اولین زمان انتشار آن با رقم ۱۴۴ ریال به‌صورت خالص اعلام گشته و اکنون به رقم ۳۱۹ ریال به‌صورت خالص افزایش یافته است. مراتب تغییرات مربوط به این امر در مقاطع مختلف و در زمان مقرر از طریق اعلام به سازمان بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم رسیده است. افزایش مذکور عمدتا مربوط به افزایش سود حاصل از فروش سهام، کاهش ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌باشد.
ارزش روز شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به ازای هر سهم
ارزش روز شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به ازای هر سهم، به عنوان یکی از شاخص‌های عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ارزش مذکور از رقم 1,903 ریال به ازای هر سهم در ابتدای سال مالی مورد گزارش به رقم 1,950 ریال در پایان سال مذکور افزایش یافته که بیانگر افزایش ارزش سبد سهام بورسی شرکت به میزان 150,446 میلیون ریال در مجموع ارزش شرکت‌های مذکور بوده، که این افزایش به‌رغم فروش برخی از شرکت‌های بورسی موجود در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران از جمله فروش شرکت کاشی اصفهان و فروش تعدادی از شرکت‌های بورسی مندرج در پرتفولیوی مشاع ناشی از تغییرات مثبت بازار بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.
خالص ارزش دارایی‌ها به ازای هر سهم(NAV)
به طوری که سهامداران محترم استحضار دارند ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا با تعیین این ارزش مشخص می‌گردد، لیکن با اعمال سایر عوامل موثر، نرخ نهایی سهام در بازار سرمایه تعیین و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
ارزش مذکور به شرح اقلام ترازنامه شرکت در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۸ و براساس یادداشت الف- ۶- فصل سوم گزارش رقم ۴,۰۲۵ ریال به ازای هر سهم بوده که در مقایسه با رقم ابتدای دوره به میزان ۳,۵۴۳ ریال، مبلغ ۴۸۲ ریال معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است.
این رشد نیز حاکی از افزایش 1,551,860 میلیون ریال در خالص ارزش دارایی‌های شرکت بوده که این امر ناشی از افزایش ارزش بازار سبد سهام بورسی و کاهش در ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌ها بوده و با احتساب آن، ارزش مذکور در تاریخ ترازنامه جمعا بالغ بر 12,960,883 میلیون ریال گشته است.
ترکیب سبد سهام شرکت
سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران از 120 شرکت در 22 گروه صنایع گوناگون تشکیل شده است.
این شرکت از مجموع ۱۲۰ شرکت موجود در سبد سهام خود در ۲۵ شرکت دارای حق کنترل و نظارت (شرکت‌های فرعی) و در ۱۰ شرکت دارای نفوذ قابل ملاحظه (شرکت‌های وابسته) است.
57 درصد از ارزش روز شرکت به سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران اختصاص داشته و مابقی به سهام شرکت‌های خارج از بورس و سایر سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص یافته است.
ارزش روز سبد سهام شرکت در پایان اسفندماه ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۱,۰۶۲ میلیارد ریال با قیمت تمام شده ۱۰,۲۷۰ میلیارد ریال بوده است که ۷/۷ درصد افزایش ارزش روز سبد سهام شرکت را نسبت به قیمت تمام شده آن نشان می‌دهد. این امر در شرایطی است که برخی از سرمایه‌گذاری‌های خارج بورس شرکت به لحاظ رعایت استانداردها به قیمت تمام شده انعکاس یافته است.
همچنین ارزش روز سبد سهام شرکت نسبت به ابتدای دوره افزایش نشان می‌دهد.
تغییرات ارزش بازار و بازدهی سهام شرکت
ارزش بازار سهام شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی از مبلغ 2,959 میلیارد ریال در ابتدای سال 1388 به 3,990 میلیارد ریال در پایان سال 1388 معادل 8/34 درصد افزایش یافت. طی همین مدت، شاخص شرکت‌های معظم چند رشته‌ای از 470 به 799 واحد برابر 70 درصد صعود داشته است. با در نظر داشتن آنکه شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران طی سال 1388 به میزان 34 درصد افزایش یافته است، لذا قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران عملکرد بهتری داشته است. از طرف دیگر، با احتساب سود تقسیمی پیشنهادی هیات مدیره به مجمع عمومی عادی برابر 150 ریال، بازدهی سهام شرکت به 1/51 درصد افزایش می‌یابد.
به طوری که سهامداران محترم استحضار دارند ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس تحت تاثیر ترکیب سبد سهام اینگونه شرکت‌ها قرار دارد. با توجه به آنکه وزن قابل توجهی از بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها به صنعت کانی غیرفلزی، صنعت واسطه‌گری مالی و مواد و محصولات شیمیایی اختصاص دارد و سیاست‌های کلان در خصوص صنایع فوق‌الذکر به علاوه مسائل بین‌المللی و انتظارات بازار از پارامترهای کلان اقتصادی، ارزش بازار شرکت را تحت تاثیر قرار داده و طی ۵ سال اخیر سهام شرکت کمتر از خالص ارزش دارایی‌های معامله شده است.
میزان صرف قیمت هر سهم در بازار بورس نسبت به خالص ارزش دارایی‌های هر سهم در نیمه اول سال 1383 به حدود 100 درصد بالغ شد. موقعیت و شرایط اقتصاد کلان و بازار سبب گردید در آخرین روزهای سال 1384 سهام شرکت با کسری معادل 17 درصد، در آخرین روزهای سال 1385 با کسری معادل 29 درصد، در روزهای پایانی سال 1386 با کسر 60 درصد، در روزهای پایانی سال 1387 با کسر بیش از 70 درصد و در پایان سال 1388 با کسر نزدیک به 70درصد معامله گردد. انتظار می‌رود با بهبود شرایط اقتصاد و بورس اوراق بهادار تهران، واگذاری شرکت صنعتی دریایی ایران که ارزش بازار سبد سهام شرکت را به شدت متاثر نموده بود و اجرای برنامه‌های راهبردی و ورود به سایر صنایع تولیدی و خدماتی، افق مطلوبی پیش روی قرار گیرد.
اهم برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های آتی شرکت
شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در سال 1386، اقدام به تهیه برنامه استراتژیک پنج‌ساله (90-1386) نموده است. طبق سیاست‌های کلان شرکت، این برنامه در هر سال مورد ارزیابی قرار گرفته و تغییرات لازم در آن صورت می‌پذیرد. رئوس کلی برنامه استراتژیک عبارتند از:
۱ - بررسی اقتصاد جهانی مشتمل بر بررسی، ارزیابی و تحلیل ...
تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در مقیاس جهانی، تورم در سطح جهانی، حجم مبادلات تجاری در مقیاس جهانی، قیمت نفت و نوسانات آن، قیمت کالاهای غیرنفتی به خصوص فلزات اساسی و نوسانات آنها، ارزهای معتبر جهانی و نرخ برابری این ارزها، پارامترهای مهم در اقتصاد جهانی، وضعیت بازارهای بورس بین‌المللی و وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و جایگاه اقتصادی ایران.
۲ - بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی کشور شامل مطالعه، ارزیابی و تحلیل ...
سند چشم‌انداز 20 ساله، برنامه‌های توسعه پنجساله به خصوص برنامه‌ توسعه پنجساله چهارم، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، بودجه کشور در سال‌جاری، پارامترها و شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در سال‌جاری و سال‌های آینده از جمله تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، تورم، نرخ ارز، بدهی‌های دولت، نرخ بیکاری، رشد و بهره‌وری، نفت، صادرات و واردات و ...
۳ - بررسی حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور شامل مطالعه، بررسی و تحلیل ...
بخش‌های صنعت و معدن، خدمات، نفت و کشاورزی، صنایع مختلف مانند پتروشیمی، معدنی‌ها، سیمان، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، خودرو، نفت و گاز، نیروگاهی و ...، وضعیت بعضی شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس اوراق بهادار تهران (شامل هلدینگ‌ها) و وضعیت بازار سرمایه.
۴ - بازبینی و شناخت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران شامل ...
مطالعه و بررسی تاریخچه، موضوع فعالیت، سرمایه، سهامداران شرکت و ...، ترکیب سبد سهام شرکت (به تفکیک بورسی و غیربورسی)، بررسی و تجزیه و تحلیل صنایع حاضر در پرتفوی شرکت، تحلیل شاخص‌های اصلی عملکرد شرکت طی چند سال گذشته شامل درآمدها، سودآوری، خالص ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت و بررسی اهم فعالیت‌های انجام گرفته طی چند سال گذشته.
۵ - برنامه استراتژیک شرکت شامل؛
چشم‌انداز، ماموریت، ارزش‌های محوری، عوامل کلیدی موفقیت، عوامل خارجی و داخلی (فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت، ضعف)، اهداف بلندمدت، استراتژی‌ها، برنامه‌های داخلی، اهداف کیفی برنامه و برنامه‌های کمی سال‌های برنامه.
استراتژی‌های آتی
استراتژی‌های شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران عبارتند از:
۱ - انجام مطالعات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی و مرتبط با آن و در نهایت تشکیل هلدینگ تخصصی در این صنعت.
2 - انجام مطالعات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت املاک و مستغلات و در نهایت تقویت هلدینگ تخصصی در این صنعت، مشارکت در صندوق سرمایه‌گذاری مسکن و استفاده از مزیت‌های اقتصادی موجود.
در همین راستا شرکت ساختمان و صنعت ملی تاسیس و فعال گردید تا حداکثر استفاده از دوران رکود مسکن شود و در زمان رونق فعالیت‌های انجام شده در این حوزه بتواند موجب افزایش ثروت شرکت گردد.
3 - سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی (کانی‌های فلزی و فلزات اساسی).
۴ - توسعه فعالیت‌های هلدینگ تخصصی سیمان در جهت افزایش تاثیرگذاری بر بازار سیمان کشور، به همین لحاظ هلدینگ تخصصی سیمان تشکیل گردید و کلیه شرکت‌های سیمانی مندرج در پرتفولیوی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران یا به هلدینگ مذکور منتقل گردیده یا وکالت اداره آن به این شرکت سپرده شده است.
5 - حضور موثر در بورس اوراق بهادار از طریق شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و مشارکت در حوزه‌های مربوطه به واسطه‌گری مالی مانند موسسات تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری. در همین راستا به میزان 3/10 درصد در شرکت تامین سرمایه امین مشارکت گردید.
۶ - بررسی سیستماتیک، همه‌جانبه و دائمی شرکت‌های موجود در پرتفوی و ادامه واگذاری سهام شرکت‌هایی که مزیت اقتصادی ندارند.
7 - ورود به عرصه تجارت‌های کلان از طریق تاسیس و راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه بین‌الملل تجارت ملی که در سال 86 تاسیس و فعال گردیده است.
۸ - استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت بانک‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در سهام اصل ۴۴ که در زنجیره ارزش گروه قرار داشته یا دارای مزیت اقتصادی قابل توجه باشند، در صدر اولویت‌های شرکت قرار دارد.
اهداف بلندمدت
اهداف بلندمدت، اهدافی می‌باشند که سازمان‌ها قصد دارند جهت انجام ماموریت‌‌‌های خود، به آنها دست یابند. اهداف بلندمدت معمولا چالشگر، قابل سنجش و به سختی قابل دستیابی (و نه کاملا دور از دسترس) می‌باشند. اهداف بلندمدت از ماموریت و بررسی عوامل خارجی (فرصت‌ها و تهدیدها) و داخلی (نقاط قوت و ضعف) سازمان به دست می‌آیند.
اهداف بلندمدت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران بر اساس سند برنامه استراتژیک شرکت عبارتند از:
تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی ایران از لحاظ ارزش بنگاه؛
برخورداری از توانمندی برای رقابت با برترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری موجود در منطقه؛
برخورداری از توانایی کارشناسی و قابلیت‌های بالا در جهت جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب.
اقدامات اجرایی جهت رسیدن به اهداف
۱ - اصلاح ساختار مالی، تولیدی، نیروی انسانی شرکت‌های زیان‌ده به ویژه اصلاح ساختار شرکت‌های نساجی.
2 - اخذ مجوزات خاص درخصوص این گونه شرکت‌ها از جمله اخذ مجوز تغییر کاربری املاک بعضی از این شرکت‌ها جهت تبدیل دارایی‌های آنها به وجه نقد و مصرف وجوه حاصل، جهت اصلاحات مورد نظر و پرداخت تعهدات آنها.
۳ - تلاش در جهت اخذ بخشودگی جرائم بیمه و وام‌های بانکی و تقسیط بلندمدت وام‌های این گونه شرکت‌ها.
4 - خروج از شرکت‌های زیان‌ده بعد از آماده‌سازی آنها و فروش بعضی از شرکت‌ها که بر اساس مطالعات اقتصادی خروج آنها به صرفه و صلاح شرکت می‌باشد.
۵ - فروش تدریجی سهام با بازدهی کم و جایگزینی نمودن آنها با سهام با بازدهی بالا.
6 - بهبود وضعیت نقدینگی و سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری با اقدامات فوق و سرعت بخشیدن به جریان نقدشوندگی سهام شرکت.