براساس آمار به دست آمده در جهان بیش از ۶/۱ میلیارد نفر حساب بانکی دارند و در مقابل ۴ میلیارد نفر از خدمات تلفن همراه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در پاکستان بیش از ۲۰ میلیون نفر دارای حساب بانکی هستند، اما ۹۰ میلیون نفر از خدمات موبایل بانک استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در دنیای امروز علاوه بر پیشرفت تکنولوژی صرفه‌جویی در زمان نیز سبب شده است، بانک‌ها تمهیدات دیگری نیز بیندیشند. امروزه تلفن همراه به جزئی جدانشدنی از زندگی مدرن تبدیل شده است؛ به همین جهت بخش مهمی ‌از خدمات الکترونیکی که بانک‌های سراسر دنیا به مشتریان خود ارائه می‌دهند، خدماتی است که با موبایل انجام می‌شود. مشتریان می‌توانند با تلفن همراه خود به سیستم آنلاین بانک‌ها متصل شده و از جزئیات حساب‌های بانکی خود اطلاع یابند، صورتحساب پرداخت کنند و...

این خدمات را می‌توان با دریافت برنامه‌ای از بانک یا به وسیله پیامک در اختیار گرفت. این نوع از خدمات الکترونیکی مزایای بسیاری برای مشتریان دارد، نخست آنکه مشتری می‌تواند در هر زمان و هر مکانی از این خدمات استفاده کند، مشتری از خدمات و امنیت آن اطمینان دارد، بهای این خدمات عادلانه است، وجود امنیت در مبادلات مالی، برنامه‌های امنیتی برای مواقعی که موبایل دزدیده شود، ارائه خدمات جدید و در آخر دیگر نیازی به حمل پول نقد نیست و این مزیت برای مشتریان بسیار مهم است. در حال حاضر خدمات گفته شده از کانال‌های متعددی ارائه می‌شود.

IVR: نرم‌افزاری که به صدا حساس است و به محض صحبت کردن مشتری خدمات مورد نظر را در اختیار او قرار می‌دهد.

SMS: سرویس خدماتی با پیام‌های کوتاه.

WAP: پروتکل دسترسی وایرلس.

در کشورهایی که سیستم اینترنتی با مشکل مواجه است، این نوع خدمت رشد فراوانی کرده است؛ زیرا سیستم‌های هشداردهنده بانکی در ارسال پیام برای کاربران اینترنتی با مشکل مواجه می‌شوند، اما در سیستم موبایل بانک می‌توان با ارسال پیامکی به مشتری هشدار داد. به علاوه خدماتی که در موبایل بانک ارائه می‌شود،

پیشرفته‌تر هستند و این وسیله از امنیت بیشتری نسبت به حساب‌های الکترونیکی برخوردار است. به علاوه این نوع خدمات فراگیرتر هستند. براساس آمار به دست آمده در جهان بیش از ۶/۱ میلیارد نفر حساب بانکی دارند و در مقابل ۴ میلیارد نفر از خدمات تلفن همراه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در پاکستان بیش از ۲۰ میلیون نفر دارای حساب بانکی هستند، اما ۹۰ میلیون نفر از خدمات موبایل بانک استفاده می‌کنند، این امر نشان از گسترش سریع این خدمات در مدت زمان کوتاهی دارد.

البته این آماری است که فقط دوشرکت ودافون و تله کام ارائه می‌کنند و با توجه به مشترکان دیگر مراکز خدمات موبایل، می‌توان پیش‌بینی کرد رقم واقعی فراتر از آمار گفته شده باشد.

در انگلیس این خدمات پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال در جولای سال گذشته، گروه بانکداری لوید اعلام کرد مشتریان این بانک می‌توانند با استفاده از پیامک از بالانس‌های حساب خود، آخرین نقل و انتقالات مالی آن و ... اطلاع یابند . این خدمات در پی درخواست‌های مکرر مشتریان ارائه و به روز شد. پیش از این در سال ۲۰۰۸ این خدمات چنان در انگلیس محبوب شده بود که این بانک بزرگ تجهیزات بیشتری را برای مشتریان در این بخش در نظر گرفت.

این بانک سیستم‌های هشدار دهنده درباره بالانس حساب مشتری را به همراه تلفن‌های همراه رایگان به مشتریان خود ارائه کرد. هزینه ماهانه این خدمات تنها ۲۰ پوند بود و به دنبال این بانک دیگر غول‌های بانکی این کشور مانند بانک بارکلیز و RBSهمین بسته خدماتی را با قیمتی مشابه به مشتریان خود ارائه کردند.

موبایل بانک در دنیا

هم‌اکنون بانک‌های آمریکایی نیز در نظر دارند خدمات نوین‌تری را برای مشتریان مهیا کنند تا بتوانند در سطح جهانی با بانک‌های اروپایی رقابت کنند. در حال حاضر ۱۰۶ میلیون نفر از کسانی که در بانک‌های این کشور حساب دارند، معتقدند بانک‌هاباید خدمات ارزان‌تر و سریع‌تری مانند خدمات بانکی تلفن‌همراه را به مشتریان ارائه کنند.در شبه قاره هند و آفریقا که اکنون به مرکزی نوین برای گسترش سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند، خدمات موبایل بانک به پدیده‌ای نوین و محبوب تبدیل شده است. دلیل این امر ساده است؛ اگر میلیون‌ها نفر نمی‌توانند به بانک بروند، پس بانک به نزد آنان می‌رود. همین منطق ساده میلیون‌ها مشتری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.براساس تحقیقات موسسه آماری Celent (یکی از موسسات برتر ارائه خدمات مشاوره در اروپا) رشد سریع این خدمات در اروپا تحت تاثیر میزان گسترش استفاده از بانکداری الکترونیک است. سال گذشته نوکیا که شرکت برتر تولیدکننده موبایل در دنیاست اعلام کرده بود، قصد دارد در سال‌جاری برنامه Nokia Money را راه‌اندازی کند و این خود نشان از گسترش این خدمات در قاره اروپا دارد.