مدیر‌عامل فیات :برند آلفا رومئو را نمی‌فروشیم

مونا مشهدی رجبی - در ماه‌های اخیر بارها اخباری در مورد ابراز تمایل شرکت فولکس‌واگن آلمان برای خرید برند آلفا رومئو مخابره شده است‌. البته این خبر همراه بود با اخبار زیادی که در مورد مشارکت یا ادغام شرکت‌های خودروسازی در جهان مطرح می‌شد‌. مشارکت شرکت‌های خودروسازی یا واگذاری بخشی از سهام یا بخشی از برندها به یکدیگر راه حلی بود که خودروسازان برای پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی دو سال گذشته انجام دادند‌. این کار سبب می‌شد تا هزینه تولید این شرکت‌ها کاهش یابد و بتوانند به سلامت رکود را به پایان ببرند‌. در همین بازه زمانی بود که فیات بخشی از سهام کرایسلر آمریکا را خریداری کرد و مدیرعامل این شرکت خبر از ورود دوباره فیات به بازار آمریکا با مشارکت شریک آمریکایی خود داد‌. اما مساله واگذاری آلفا رومئو به فولکس واگن در این ماه‌ها مسکوت ماند و خبری در مورد آن مطرح نشد تا اینکه در روز گذشته مدیر عامل شرکت فیات رسما سخنرانی کرد و به این پیشنهاد پاسخ منفی داد.

پیشنهاد فولکس واگن چندین بار در سطح رسانه‌های دنیا مطرح شد و بارها هم پیشنهاد این شرکت به صورت غیرعلنی به مقامات شرکت فیات داده شده بود‌. طی ماه‌های گذشته پیشنهاد فولکس واگن از طرف شرکت فیات رد شده بود، ولی تاکنون هیچ سخنرانی رسمی‌یا پاسخ رسانه ای به این پیشنهاد داده نشده بود‌. سرجیو مارچیونه مدیر عامل شرکت خودروسازی فیات ایتالیا که به‌تازگی بخشی از سهام کرایسلر آمریکا را نیز خریداری کرده است در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد آلفا رومئو فروخته نخواهد شد و این برند همچنان بخشی از فیات باقی می‌ماند‌. ما بازسازی برند را خودمان انجام می‌دهیم و با عرضه مدل‌های تازه خودرو به بازار مصرف و ورود دوباره به بازار مصرف آمریکا جایگاه گذشته را بدست می‌آوریم‌. آلفا رومئو برای تبدیل شدن به یک برند مطرح و پر مصرف در دنیا نیازی به سرمایه‌ یا شرکت‌های خارجی ندارد.

این مطلب در شرایطی عنوان شد که آمارهای اقتصادی خبر از کاهش سودآوری فیات می‌دهند و انتظار می‌رود تا دو سال آینده این شرکت ایتالیایی دوباره وارد رکود شود‌. مارچیونه در این سخنرانی تاکید کرد برای اینکه برند آلفا رومئو به سودآوری برسد باید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر دنیا فروخته شود ولی با توجه به روند معاملات خودروهای این برند یا به تعبیر بهتر با توجه به بازار کنونی خودرو در دنیا پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۳ میلادی این مهم تحقق نیابد‌. اولین مدل آلفا رومئو در سال ۱۹۱۰ میلادی تولید شدو از آن جهت برای فیات اهمیت دارد که این برند تنها برند لوکس شرکت فیات در دنیا است‌.

ماکس واریتون یکی از تحلیل گران اقتصادی در مرکز برنشتاین آمریکا می‌گوید: شرکت فیات سالانه ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۴۱۶ میلیون دلار آمریکا روی برند آلفا رومئو از دست می‌دهد‌. این برند که تولید انبوه ندارد، تنها برای مصرف‌کنندگان خاص تولید می‌شود ولی در جریان بحران اخیر تقاضا برای آن کاهش زیادی پیدا کرده است‌.

ولفرام مراوتز یکی از سهامداران بزرگ فیات و یکی از سرمایه‌داران بزرگ ایتالیایی می‌گوید: فیات برای بازسازی آلفا رومئو و مطرح کردن دوباره آن در سطح دنیا نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است‌. این مبلغ بسیار زیاد است و تامین آن کار ساده‌ای نیست‌. از نظر من مارچیونه چاره‌ای جز واگذاری برند آلفا رومئو ندارد و اگر امسال از انجام این کار امتناع ورزد حتما تا دو سال آینده این اتفاق می‌افتد‌.

طبق گزارش مالی شرکت فیات ایتالیا ، این شرکت در سه ماه سوم سال ۲۰۱۰ میلادی شاهد دو برابر شدن درآمد خالص خود بود‌. در سه ماه سوم سال جاری فیات ۳/۴۲ میلیون یورو درآمد خالص بدست آورد که اصلی‌ترین دلیل آن رشد تقاضا برای کامیون‌های iveco بوده است‌. انتظار می‌رود فروش سالانه فیات در سال جاری با ۹/۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۱۲/۸میلیارد یورو برسد. مارچیونه در این مورد می‌گوید: اگر این روند سودآوری در شرکت ما ادامه داشته باشد تامین سرمایه مورد نیاز برای بازسازی برند آلفا رومئو کار سختی نخواهد بود‌. وی پیش‌بینی می‌کند از انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی محصولات آلفا رومئو دوباره وارد بازار آمریکا شود و از سال ۲۰۱۴ میلادی فروش این برند در دنیا به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ارتقا یابد‌. خودروهایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار آمریکا می‌شوند عبارت خواهند بود از سدان guilia و استیشن واگون و خودرو اسپرتی که با مشارکت کرایسلر آن را تولید کرده است‌.

مارکو سانتیو یکی از مشاوران اقتصادی شرکت فیات در رم می‌گوید: برند آلفا رومئو برندی گران‌قیمت است و هم اکنون در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت زیادی دارد‌. رسیدن به سطح فروشی که باعث رشد درآمد و سودآوری ما شود در کوتاه مدت محقق نخواهد شد ولی بدون شک در میان مدت ما شاهد تاثیر گذاری مثبت این برند روی گردش مالی و شرایط اقتصادی فیات خواهیم بود‌.

بنابراین تقریبا تمامی‌مقامات مسوول در فیات واگذاری این برند را نادرست می‌دانند و به همین دلیل هم تاکنون درخواست فولکس واگن مورد تایید قرار نگرفته است‌. ولی این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند و فیات تا چه زمانی می‌تواند بدون کسب درآمد مکفی این برند را حفظ کند؟ پاسخ این سوال را گذر زمان خواهد داد.