189 مصوبه جدید برای خراسان شمالی

دنیای اقتصاد - رییس جمهور و هیات دولت در هفتادوهفتمین سفر استانی و در دور سوم سفرها به استان خراسان شمالی سفر کردند. بر اساس این گزارش نخستین سفر استانی رییس جمهور به این استان در سال ۸۵ و دومین سفر در سال ۸۷ انجام شد‌ که ۹۵ درصد مصوبات دور اول اجرایی شده اما از ۲۰۷ مصوبه دور دوم، تاکنون ۶۱ مصوبه ‌معادل ۲۹ درصد در قالب پروژه‌های عمرانی به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده ، ۱۰۹ مصوبه معادل ۵۲ درصد در دست اجرا و ۳۷ مصوبه معادل ۱۷ درصد نیز در دست پیگیری است.

دکتر محمود احمدی نژاد در بدو ورود به این استان و در فرودگاه بجنورد گفت: در ‌سومین سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی، تصمیمات جدیدی برای پیشرفت هر‌چه سریع‌تر این استان اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه این استان خلاصه همه خوبی‌های ملت ایران است، گفت: همه زیبایی‌های جای جای ایران اسلامی در این استان جمع است.

وی مردم استان خراسان شمالی را ‌مومن، فداکار، پرتلاش و با ایمان‌های مستحکم و اراده‌های قوی توصیف و خاطرنشان کرد: مردم ‌استان خراسان شمالی مردمی هستند که نافع به حال همه ملت ایران هستند و سرتاسر این استان سرشار از جوانان، زنان و مردان با استعداد، پرتلاش و صمیمی است.

۱۸۹ مصوبه جدید

جلسه هیات دولت در این استان ۱۸۹ مصوبه جدید برای توسعه و پیشرفت خراسان شمالی به‌همراه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمدرضا رحیمی‌، معاون اول رییس جمهور در پایان سومین دور نشست استانی هیات دولت در خراسان شمالی گفت: آمار مصوبات هیات دولت در سفر سوم برای رشد و توسعه استان بیش از سفرهای قبلی است.

وی اضافه کرد: هیات دولت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بخش فرهنگی استان خراسان شمالی مصوب کرد که در مدت پنج سال علاوه بر بودجه سالانه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در اختیار استان قرار می‌گیرد.

رحیمی‌افزود: هیات دولت ۳۲۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های دستگاه فرهنگی و هنری و کانون‌های مساجد، تجهیز مراکز فرهنگی و مرمت بافت‌ها تاریخی تصویب کرد.

وی ساخت سه موزه در شهرهای شیروان، اسفراین و مانه و سملقان، ساخت هشت گود باستانی و ساخت بازارچه بین‌المللی صنایع دستی را از محل بودجه سال ۸۹ و ۹۰ از مصوبات بخش فرهنگی دولت برای استان خراسان شمالی برشمرد.

معاون اول رییس‌جمهور اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت ۱۴۰ فرستنده تلویزیونی، ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد مجتمع ورزشی و توانبخشی و ساماندهی گلزار شهدا و ساخت ۱۲ مجتمع فرهنگی در گلزار شهدا از دیگر مصوبات این نشست بیان کرد.

وی در ادامه گفت: یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی دانش آموختگان،۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای از محل صندوق مهر امام رضا(ع) برای فعالیت‌های اشتغالزایی و شش هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های زودبازده از مصوبات مهم هیات دولت برای توسعه اشتغال در استان خراسان شمالی بود.

معاون اول رییس جمهور گفت: براساس مصوبه هیات دولت بانک‌های دولتی استان خراسان شمالی موظف شدند تا پایان آذرماه سال‌جاری تسهیلات لازم را برای طرح‌های بنگاه‌های زودبازده نیمه کاره معرفی شده بپردازند.

رحیمی ‌افزود: دولت برای توسعه صنعت در خراسان شمالی نیز شش هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح آمایش تصویب کرد.وی ادامه داد: تصویب ۲۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تعاونی‌های فراگیر و توسعه فرهنگ تعاونی و اختصاص تسهیلات برای سرمایه در گردش شرکت‌های تعاونی از دیگر مصوبات هیات دولت برای بخش تعاون استان خراسان شمالی است.

وی افزود: ساخت یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اقشار آسیب‌پذیر و اختصاص ۶۷ میلیارد ریال اعتبار برای خرید سه هزار جهیزیه برای زوج‌های جوان خانواده‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر با نظر استاندار خراسان شمالی و تامین هزینه گازکشی دو هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد از دیگر مصوبات دولت در استان است.

وی در عین حال اختصاص تسهیلات مورد نیاز برای اجرای پروژه راه‌آهن مشهد- بجنورد- گرگان و راه‌آهن بجنورد-اسفراین را از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت در بخش زیربنایی استان خراسان شمالی و توسعه شبکه ریلی در این استان اعلام کرد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: هیات دولت در نشست استانی اجرای قطعه دوم محور بجنورد- چمن بید و چمن بید - آزاد شهر را نیز به تصویب رساند.

رحیمی‌گفت: هیات دولت برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه‌کاره در شهرهای آش خانه، فاروج و راز ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه سال ۸۹ تصویب کرد که باید این سه بیمارستان تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: دولت برای توسعه مسکن روستایی در استان خراسان شمالی سقف تسهیلات برای واحدهای مسکونی روستایی را حذف کرده و بانک‌ها موظف شدند تا هر میزان متقاضی که برای ساخت مسکن روستایی معرفی شدند تسهیلات در اختیارشان قرار دهند.

معاون اول رییس‌جمهوری اختصاص ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای ناوگان راهداری استان، تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تجهیز فرودگاه بجنورد و ارتقای این فرودگاه به سطح فرودگاه‌های بین‌المللی و ممتاز را از دیگر مصوبات هیات دولت اعلام کرد.

وی اضافه کرد: هیات دولت برای کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خراسان شمالی و نیز بهبود امکانات شهری و معابر عمومی‌۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب کرد که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ این اعتبار تامین و در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.رحیمی‌اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ارتباطات و زیرساخت‌های توسعه دولت الکترونیک را نیز از مصوبات دولت در بخش توسعه ارتباطات در استان خراسان شمالی اعلام کرد.وی افزود: دولت همچنین ۲۰۰ میلیارد ریال برای احیای بافت فرسوده شهرها و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی‌در شهرهای استان تصویب کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری تصویب توسعه واحد دوم مجتمع پتروشیمی‌خراسان مستقر در بجنورد از سوی سازمان تامین اجتماعی و تصویب ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی برای این طرح را از دیگر مصوبات سومین نشست استانی هیات دولت در استان خراسان شمالی برشمرد.

رحیمی‌همچنین افزود: دولت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح‌های نیمه تمام صنعتی و نوسازی تجهیزات فرسوده این ناوگان تصویب کرد.

وی تصویب مشارکت سازمان گسترش برای سرمایه‌گذاری در ۱۰ طرح تولیدی و صنعتی را از دیگر مصوبات دولت در بخش توسعه صنعت در استان خراسان شمالی اعلام کرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت برای توسعه دانشگاه بجنورد و ایجاد پارک علم و فناوری تا سال ۹۱ در استان خراسان شمالی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب کرد.

رحیمی‌در ادامه این نشست خبری افزود: تصویب ساخت ۲۴ خانه بهداشت جدید در مناطق روستایی، ایجاد اردوگاه ملی، گازرسانی به ۲۰۰ روستای موجود بالای یک‌هزار خانوار مناطق روستایی، تامین اعتبار لازم برای توسعه راه‌های روستایی و ارتقای راه‌های روستایی آسفالته استان تا سال ۹۲ به میانگین کشوری از دیگر مصوبات سومین نشست استانی هیات دولت در استان خراسان شمالی بود.