هشدار کره‌شمالی نسبت به آغاز جنگ در شبه‌جزیره کره

ناو هواپیما‌بر اتمی یو.اس.اس جورج واشنگتن - عکس: آرشیو / GETTY IMAGES سایه ماندگار

کره‌‌شمالی دیروز هشدار داد که رزمایش مشترک ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، شبه‌جزیره کره را در آستانه جنگ قرار خواهد داد. همزمان به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ قصد دارد تا مانور نظامی توپخانه‌ای خود را در دید‌رس جزیره‌ای متعلق به کره‌جنوبی انجام دهد که روز سه‌شنبه آن را زیر آتش شدید توپخانه‌ای و مرگبار خود قرار داده‌بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس از یئونپیواونگ - جزیره‌ای واقع در دریای زرد که روز سه‌شنبه زیر آتش توپخانه کره‌شمالی قرار گرفت- حملات جدید توپخانه‌ای کره‌شمالی حملاتی ستیزه‌جویانه و تحریک کننده بود؛ زیرا ژنرال والتر شارپ، فرمانده نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی در حال بازدید از جزیره یئونپیواونگ بود تا میزان خسارت‌های ناشی از حملات کره‌شمالی به این جزیره را که منجر به کشته‌شدن چهار نفر شد، مورد بررسی قرار دهد. هیچکدام از حملات اخیر کره‌شمالی به سرزمین‌های متعلق به کره‌جنوبی اصابت نکرد و به گفته مقامات ارتش ایالات‌متحده، ژنرال شارپ حتی صدای انفجار‌ها را هم نشنیده‌است، با این وجود ساکنان بخش دیگر جزیره از شنیدن صدای انفجار‌ها هراسناک شدند و به پناه‌گاه‌های حملات هوایی که چند روز پیش و همزمان با بلند‌شدن دود سفید از سرزمین‌های کره‌شمالی به آن پناه برده‌بودند، بازگشتند.

تنش میان دو کره روز سه‌شنبه و پس از حملات کره‌شمالی به جزیره یئونپیواونگ که منجر به ویران شدن بخش بزرگی از این جزیره شد، افزایش یافت. بر‌اثر این حملات دو غیر‌نظامی و دو تفنگدار دریایی کره‌جنوبی، جان خود را از دست دادند. این شدید‌ترین تنش در مرز دریایی دو کره پس از آتش‌بس میان دو کشور در سال ۱۹۵۳ میلادی به شمار می‌رود. دو کشور پس از سه سال جنگ در سال ۱۹۵۳ میلادی اعلام آتش‌بس کردند اما اکنون از لحاظ حقوقی و فنی در وضعیت جنگی به سر می‌برند؛ زیرا که هیچ پیمان صلحی میان دو طرف به امضا نرسیده‌است.

تنش میان دو طرف هشت ماه پس از آن انجام می‌شود که یک موشک ضد زیر‌دریایی یک ناو جنگی متعلق به کره‌جنوبی را در منتهی علیه غربی شبه‌جزیره دو کره غرق کرد، اتفاقی که به کشته‌شدن ۴۶ ملوان منجر شد و نشان‌دهنده ضعف دفاعی کره‌جنوبی، ۵۷ سال پس از پایان جنگ دو کره بود.

در همین حال و به دنبال تنش اخیر در شبه‌جزیره کره، وزیر دفاع کره‌جنوبی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود روز پنج‌شنبه استعفا کرد ولی میونگ باک، رییس‌جمهوری این کشور فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی را به عنوان وزیر دفاع جدید معرفی کرد. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که کره‌شمالی در حال گذراندن دوران بسیار حساس انتقال قدرت از کیم جونگ ایل به جوان‌ترین فرزندش یعنی کیم جونگ اون است. اون آخرین سال‌های دهه سوم زندگی خود را می‌گذراند و انتظار می‌رود که به تدریج جانشین پدر بیمارش شود.

همزمان و در شرایطی که واشنگتن و سئول به چین فشار می‌آورند تا از نفوذش بر پیونگ‌یانگ استفاده کند تا در میانه نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ تمام‌عیار، از تنش‌ها بکاهد، ایالات‌متحده خود را آماده می‌کند تا یک ناو هواپیما‌بر مسلح به بمب اتم موسوم به یو.اس.‌اس جورج واشنگتن را به منطقه اعزام کند تا در آب‌های این کشور رزمایش نظامی مشترک برگزار نماید. این رزمایش قرار است فردا- یکشنبه- آغاز شود.

کره‌شمالی که این رزمایش نظامی را به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ تلقی می‌کند، طی بیانیه‌ای آشکارا خشم خود را از این اقدام نشان داد. «خبرگزاری مرکزی کره‌ای» که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به شمار می‌رود در همین رابطه نوشت: «‌‌اوضاع در شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ قرار دارد.»

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به حملات توپخانه‌ای روز سه‌شنبه به جزیره یئونپیواونگ و ضمن بزرگنمایی قدرت نظامی کره‌شمالی نوشت که ارتش این کشور به دقت هدف مورد نظر را تحت نظر داشت و پایگاه توپخانه‌ای دشمن را مورد هدف قرار داد تا این اقدام مجازاتی برای انجام رزمایش نظامی مشترک با ایالات متحده باشد. در ادامه بیانیه‌ منتشر شده در خبرگزاری رسمی کره‌شمالی همچنین درباره آتش وحشتناک توپخانه‌‌ای به سرزمین‌های کره‌جنوبی هشدار داده‌شده است.

حکومت کره‌شمالی مرز‌های آبی با کره‌جنوبی که در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط سازمان ملل متحد تعیین شده‌است را به رسمیت نمی‌شناسد و آب‌های اطراف جزیره یئونپیواونگ را آب‌های سرزمین‌های خودش می‌داند.