مرکز خدمات فولاد ایران- صادر‌کنندگان بیلت سی‌آی‌اس شرایط مطلوبی ندارند. فعالیت بازار‌های فروش پایین آمده و قیمت قراضه همچنان رو به پایین است. خریداران خاورمیانه هنوز در انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند و برخی کشورهای آسیایی هفته اخیر را در تعطیلات بوده‌اند. تولید فوریه، اواخر دسامبر و اوایل ژانویه پیش فروش شده و آن‌ها عجله‌ای در فروش محصول مارس ندارند. به‌رغم فشار مشتریان، عرضه‌کننده‌ها قصد کاهش قیمت ندارند و امیدوارند در آینده وضعیت بهتر شود.

البته تجار اطمینان چندانی به نقشه فولاد‌سازان برای حفظ قیمت محصولات نیم ساخته ندارند، چرا که ناآرامی‌های سیاسی خاورمیانه مطرح است. وضعیت مصر موجب شده ترکیه عرضه به این کشور را متوقف کرده و حاضر شود در قیمت پایین‌تر به کشور‌های دیگر بفروشد. از این رو قیمت بیلت ترکیه ۱۵ تا ۲۰ دلار کاهش یافته و به ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار فوب رسیده است. برخی عرضه‌کننده‌ها حاضرند ۵ تا ۱۰ دلار دیگر ارزان‌تر بفروشند.

برای سومین هفته متوالی تنها تجار دریای سیاه که بیلت را پیش از این در ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار فوب خریده بودند عرضه داشتند، البته کسی تمایل به خرید محصول آنها نداشت. اغلب خریداران در خاورمیانه از خرید بیلت در قیمت بالا اجتناب می‌کنند چون قیمت مقاطع در بازار داخلی آن‌ها افت داشته است. محموله کوچکی از بیلت اوکراین ۶۲۰ دلار فوب به جنوب ایران صادر شده است.

به توجه به شرایط نامساعد خاور میانه، برخی عرضه‌کننده‌ها به بازار اروپا توجه بیشتری دارند. به ویژه کارخانه متینوست اوکراین محصول مارس را ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار تحویل در محل به لاتویا عرضه کرده است. در دریای خزر نیز عرضه‌کننده‌ها تمام سعی خود را داشتند تا بتوانند معامله‌ای داشته باشند. به‌رغم نبود تقاضا قیمت‌ها را برای دومین هفته متوالی در سطح بالایی نگه داشتند و منتظر خریداران ایرانی هستند تا پایان فوریه فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند.

قزاق‌ها بیلت فوریه را ۶۳۰ دلار سی‌پی‌تی (۶۴۰ دلار فوب) عرضه کرده و قصد دارند این هفته محموله‌هایی را بفروشند. با توجه به تعطیلات در جنوب شرق آسیا، توزیع‌کنندگان بیلت روسیه عجله‌ای در عرضه تولید مارس ندارند. از طرفی مصرف داخلی روسیه بالا است و صادرات کاهش یافته است. کارخانه اوراز بیشتر از ۲۰ هزار تن از تولید مارس را به خاوردور صادر نخواهد کرد.

با حساب قیمت تازه‌ترین معاملات انجام گرفته و قیمت درخواستی خریداران قبل از تعطیلات، قیمت بیلت روسیه ۶۴۵ تا ۶۶۵ دلار در هر تن فوب خواهد بود. با در نظر گرفتن افت احتمالی قیمت قراضه، قیمت محصولات نیمه تمام نیز شاید کاهش یابد. افزایش قیمت به میزان تقاضا بستگی دارد که به نظر فولاد‌سازان پس از تعطیلات بالا می‌رود.