معامله فولاد هرمزگان قطعی شد

تصویری از چک ۸۵۵ میلیارد تومانی خرید بلوک ۱۰۰ درصدی فولاد هرمزگان گروه بورس - علیرضا باغانی: «چک ۸۵۰ میلیون دلاری خرید فولاد هرمزگان وصول شد» این خبر مهم و البته کوتاهی بود که روز گذشته در میانه معاملات بورس تهران غیررسمی منتشر شد. گرچه از آنجا که پیش از این بازار تاثیرات خرید بلوک فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه اصفهان را پیش خور کرده بود و این خبر تاثیر قابل‌ملاحظه‌‌ای بر روند معاملات فولاد در بازار نداشت، اما ساعتی پس از پایان معاملات بود که خبر پرداخت چک ۸۵۵ میلیارد تومانی خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمزگان توسط مبارکه تایید شد.

براساس اخبار رسیده، صبح روز گذشته نشستی با حضور رییس و اعضای هیات‌عامل ایمیدرو و مدیران شرکت‌های فولاد مبارکه و طرح فولاد هرمزگان برگزار شده و طی این جلسه قرارداد خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی مزبور مبادله شده است.

مبارکه، مالک قطعی فولادساز جوان

این گزارش می‌افزاید: پلارک رییس هیات‌عامل ایمیدرو در جلسه مزبور اعلام کرده که با توجه به پرداخت کل مبلغ قرارداد خرید فولاد مبارکه توسط فولاد هرمزگان این معامله قطعی است و از امروز مبارکه مالک قطعی این شرکت فولادسازی است. وی گفت: با توجه به توانمندی‌های فولاد مبارکه به نظر می‌رسد فولاد هرمزگان به سرعت به ظرفیت برسد و در تحقق ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای فولاد کشور ایفای نقش جدی داشته باشد. در همین حال، محمد مسعود سمیعی‌نژاد مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد ضمن تایید پرداخت ۸۵۵ میلیارد تومان بابت خرید کل بلوک ۱۰۰ درصدی طرح فولاد هرمزگان گفت: طی مراسمی که صبح روز یکشنبه در ایمیدرو برگزار شد، فولاد مبارکه با پرداخت کل مبلغ قرارداد، مالک قطعی فولاد هرمزگان شناخته شد.

نقش مبارکه در چشم‌انداز فولاد

وی سیاست‌های دولت و وزارت صنایع برای تحقق چشم‌انداز فولاد کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: در راستای برنامه چشم‌انداز فولاد تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور باید به ۵۵ میلیون تن برسد و براساس برنامه پنجم توسعه نیز تولید فولاد خام در کشور باید به ۴۲ میلیون تن برسد. این مقام مسوول سهم فولاد از تولید فعلی فولاد خام در کشور را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر فولاد مبارکه با ظرفیت تولید ۲/۵ میلیون تن فولاد بیش از ۴۴ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است و برنامه مبارکه این است که در زمان رسیدن ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن نیز سهم بیش از ۴۰ درصدی خود در تولید فولاد را حفظ کند، در واقع در افق ۲۰ ساله هم استراتژی بلندمدت فولاد مبارکه حفظ سهم از بازار بیش از ۴۰ درصدی است.

سمیعی‌نژاد با بیان این که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۱ میلیون تن برسد، گفت: بدون شک فولاد مبارکه برای حفظ سهم ۴۰ درصدی خود در تولید فولاد در کنار به ظرفیت رساندن طرح‌های توسعه به طرح‌های دیگری هم نیاز دارد، تا بخشی از توان خود را در این طرح‌ها به کار ‌گیرد، تا بر این اساس بتواند پتانسیل تولید ۲۵ میلیون تن فولاد را در آینده محقق کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید فولاد هرمزگان هم در راستای حضور مبارکه در طرح‌های فولاد صورت گرفته است، گفت: برنامه فولاد حضور جدی در طرح‌های فولادی است و شرکت فولاد هرمزگان هم طرح ارزنده‌ای بود که فولاد با خرید آن به واحد ۷ میلیون تنی فولاد تبدیل شد.

فولاد به دنبال خرید طرح‌های جدید

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی‌بر اینکه آیا خرید طرح‌های فولاد از جمله طرح‌های ۸ گانه فولاد، در دستور کار مبارکه قرار دارد، گفت: ‌فولاد مبارکه در راستای اهداف توسعه‌ای خود اخیرا قرارداد احداث خط گندله‌سازی ۵ میلیون تنی در سنگ‌آهن سنگان را نهایی کرده است تا از این طریق مواد اولیه موردنیاز تولید فولاد خود را تامین نماید. از سویی دیگر، شرکت معدنی متعلق به فولاد مبارکه هم اخیرا فعال‌تر شده و در حالی که پیش از این در حوزه تولید فرآورده‌های سنگ‌آهک فعال بود، در حال آماده شدن برای فعالیت در حوزه اکتشاف سنگ‌آهن است که به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌های معادن سنگان در آینده شاهد اکتشافات جدید ماده معدنی از سوی این شرکت باشیم.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه طرحی ملی است و توسعه آن دربردارنده منافع عمومی است. بر این اساس، با تبدیل فولاد به واحد ۷ میلیون تنی در عمل این شرکت به بزرگ‌ترین واحد فولادساز خاورمیانه تبدیل شد و از طرفی دیگر کل کشور می‌توانند از محصولات مبارکه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل فولاد در برابر این سوال که منابع مالی پرداخت چک ۸۵۵ میلیارد تومانی خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمزگان چگونه تامین شده است، پاسخ داد: فولاد مبارکه با استفاده از منابع داخلی، در پیش گرفتن روش‌های مختلف فروش و ... توانست منابع مالی خرید فولاد هرمزگان را تامین کند.

هرمزگان به ظرفیت می‌رسد

وی افزود: مهندسان و متخصصان فولاد مبارکه از امروز در فولاد هرمزگان مستقر شده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به توان موجود در فولاد به لحاظ فنی، واحد فولاد هرمزگان در سال آینده به ۷۵ درصد ظرفیت اسمی خود برسد.

وی تاکید کرد: کار به ظرفیت رساندن فولاد هرمزگان از امروز توسط متخصصان فولاد مبارکه اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ۹۰ فولاد هرمزگان بتواند ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن اسلب (تختال) تولید نماید.

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره برخی اخبار منتشرشده مبنی‌بر نحوه واگذاری فولاد هرمزگان گفت: فولاد مبارکه خریدار این بلوک است و در حال حاضر نیز این معامله از نظر ما قطعی است، چراکه بابت این معامله ۸۵۵ میلیارد تومانی پول پرداخت شده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خرید فولاد هرمزگان بر حاشیه سود مبارکه اثرگذار است، گفت: مبارکه قبل از خرید بلوک فولاد هرمزگان با ۳ ماه کار کارشناسی ابعاد مختلف این معامله بزرگ را سنجیده بود و اساسا این شرکت دارای مزیت‌های بسیار زیادی از جمله قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی و نزدیکی به دریا است، از این رو به طور قطع یکی از طرح‌های ارزنده فولادی است و در بلندمدت در سودآوری فولاد مبارکه اثرگذار است و ارزش افزوده اقتصادی مناسبی برای فولاد مبارکه خواهد داشت.