بازار کیف و کفش با «هدفمندی» رونق گرفت

گروه صنعت و معدن- بازار خرید کیف و کفش در شب عید،بار دیگر رونق گرفته است، اگرچه کفش‌های چینی همچنان یکه‌تاز بازار شب عید هستند، اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسید‌ه‌اند که وارِیز عیدی‌، یارانه‌های نقدی وچه و چه توانسته بازار کفش را حرکت دهد. بازار کفش و رقابت «برند»ها

این روزها فقط کفش‌های چینی ارزان قیمت رقیب کفش‌های ایرانی در بازار نیستند‌. نایب رییس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران می‌گوید که بازار کفش ایران در سال‌های اخیر، شاهد ورود کفش‌هایی گران با «برند»های معروف اروپایی است که آنها با توجه به تغییر ذائقه مشتریان، توانسته‌اند از فروش خوبی برخوردار شوند.

۱۸ درصد کفش‌های خاورمیانه برای ایرانی‌ها

«علی لشکری» در خصوص بازار مصرف کفش به این نکته اشاره کرد: «پژوهش‌های بین‌المللی نشانگر افزایش میزان مصرف کفش در ایران است که این رقم در سال۲۰۰۹ به یک میلیون و ۴۶۳ دلار در سال رسیده است. این رقم به معنی در اختیار داشتن سهم ۱۸درصدی ایران از بازار مصرف کفش در بین کشورهای خاورمیانه است.»

افزایش تقاضا در بازار ایران درحالی صورت می‌گیرد که به گفته مدیر مسوول مجله صنعت کفش، جهان با بحران کاهش تقاضا رو به‌رو است.

رونق بازار خرده فروشی

«به نظر می‌رسد اسفند امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته، بازار خرده فروشی از یک روند رو به رشد برخوردار بوده است.» این را «علی لشکری» در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد.

وی که معتقد است دلایل مختلفی برای رونق بازار این محصولات در اسفند ماه وجود دارد، می‌افزاید: «به طور سنتی در ماه‌های محرم و صفر تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید کالایی نظیر کیف و کفش کاهش می‌یابد. افزون بر این‌، بهبود قدرت خرید مصرف‌کننده در سال جاری تا ‌اندازه‌ای متاثر از واریز پول یارانه‌ها به ویژه در شهرستان‌ها است.»

«لشکری» با بیان اینکه در دوهفته اول اسفند امسال، فروشندگان توانسته‌اند به فروش ۳۰درصدی دست پیدا کنند، ابراز امیدواری کرد که تولید کنندگان و فروشندگان در هفته جاری و آینده ۷۰درصد از محصولات در اختیار را بفروشند.

تقاضایی که برگشت می‌خورد

«لشکری» سپس در گفت‌وگو با خبرنگار ما،به مشکلات واحد‌های تولیدکننده کفش اشاره کرده و عنوان می‌کند: «افزون بر این ورود بی رویه کفش به صورت قانونی‌، قاچاق این محصول به کشور سرعت گرفته است.»

مشکلات این صنف، وقتی عمیق تر می‌شود که تولیدکنندگانی که در تهیه مواد اولیه خود ناتوان هستند، خود به واردکنندگان کفش‌های خارجی تبدیل می‌شوند.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان کفش در حال حاضر تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از طریق بورس کالا است.

نایب رییس هیات مدیره جامعه صنعت کفش در این خصوص به خبرنگار ما عنوان می‌کند: «در چند ماه اخیر به دلیل سیاست‌های قیمت گذاری در بورس کالای کشور، این بورس با تقاضای زیادی مواجه شده است و عرضه مواد اولیه به تولیدکنندگان بر اساس قاعده «تسهیم به نسبت» صورت می‌گیرد به این ترتیب که میزان تقاضا، میزان عرضه را مشخص می‌کند.»

وی با بیان این نکته می‌افزاید: «تولیدکنندگان واقعی برای دریافت مواداولیه مورد نیاز خود مجبور به تقاضای بیشتر و به دنبال آن تخصیص سپرده بیشتر هستند. این درحالی است که به دلیل مشکلات نقدینگی آخر سال و عدم توانایی برای تقاضای بیشتر، مجبور به پس گرفتن بخشی از تقاضای خود می‌شوند.»

«لشکری» تصریح کرد: «هم اکنون پودر «پی.وی.سی» که یکی از مواد اساسی در تولید کفش و صنایع مرتبط همچون چرم مصنوعی است، در بورس کالا به قیمت هر کیلو یک هزار تومان عرضه می‌شود. درحالی که قیمت این محصول در بازار آزاد به بیش از ۱۳۰۰ تومان نیز می‌رسد.»

وی افزود: «گاه میزان تقاضا به دویست هزار تن در ماه می‌رسد، در حالی که عرضه تنها ۷۵ هزار تن است.»

تولید‌کنندگان بر این باورند که تامین سرمایه در گردش واحدها از طریق تعیین سود منطقی برای تسهیلات بانکی و تعیین قیمت منطقی برای محصولات پتروشیمی ‌در سال آینده می‌تواند چالش‌های کمبود منابع مالی واحدهای تولیدکنندگان را به حداقل برساند.