بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آغاز بهار ۱۳۹۰ با نوساناتی همراه بود. در هفته آغازین فروردین ماه کاهش ارزش دلار ایالات متحده و از سوی دیگر تقویت روپیه هند، منجر به افزایش معاملات طلا در بازارهای جهانی و به تبع آن رشد نرخ این فلز گرانبها شد. در روز سه‌شنبه دوم فروردین ماه جنگ دولت‌های غربی با لیبی بازار ارز را برای معامله‌گران کمی ناامن کرد و آنان ترجیح دادند سرمایه‌های خود را در بازار امن‌ همانند طلا به کار گیرند و در نتیجه تقاضای جهانی برای خرید طلا افزایش و به تبع آن قیمت این فلز گرانبها نیز افزایش یافت. طلا در روز چهارشنبه سوم فروردین در بازار لندن با نرخ ۱۴۳۸ دلار در هر اونس معامله شد؛ اما در روز

پنج شنبه چهارم فروردین ماه در همین بازار طلا به رکورد ۱۴۴۷ دلار در هر اونس رسید. در بازار فلزات گرانبها، بهای طلا در روز جمعه پنجم فروردین همراه با افزایش ارزش دلار آمریکا فشار وارده بر بازار طلا زیاد شد و همین امر منجر به افت نرخ این فلز گرانبها شد و میانگین هر اونس طلا در این روز با ۳/۱۴۳۳ دلار معامله شد.

در بازار داخلی در هفته نخستین بهار ۱۳۹۰ به دلیل تعطیلی نوروزی بازار و مراکز بورس سکه و طلا و به تبع آن نبود معاملات این فلزگرانبها با ثبات همراه بود؛ به طوری که در این روزها هر قطعه سکه طرح قدیم بهار آزادی بدون تغییر قیمت، چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی سه میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز در این معاملات بدون تغییر قیمتی نسبت به روزهای قبل به قیمت یک میلیون و ۹۵۰ هزار ریال و هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز به بهای یک میلیون و ۷۰ هزار ریال در بازار معامله شد.

قیمت جهانی نفت در آغاز معاملات هفته طی روز دوشنبه هشتم فروردین ماه با کاهش نسبی مواجه شد. اعلام آمادگی قطر برای فروش نفت تولیدی لیبی یکی از علل کاهش قیمت نفت در این روز عنوان شده است. به طوری که میانگین هر اونس طلا در بازار جهانی در این روز نسبت به روز قبل با کاهش ۲/۸ دلاری همراه بود. در این روز در بازار داخلی هر قطعه سکه طرح قدیم بهار آزادی بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی در این معاملات با ۱۰ هزار و ۲۷۰ ریال افزایش نسبت به روز قبل سه میلیون و ۹۱۰ هزار و ۲۷۰ ریال به خریداران عرضه شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز در این معاملات با افزایش پنج هزار و ۱۳۰ ریال افزایش نسبت به روز قبل به قیمت یک میلیون و ۹۵۵ هزار و ۱۳۰ ریال و هر قطعه سکه ربع بهار آزادی با یک میلیون و ۷۵ هزار و ۱۳۰ ریال در بازار عرضه شد. سکه طلای یک گرمی نیز در بازار آزاد تهران بدون تغییر نسبت به شنبه گذشته ۵۰۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد.

در نهم فروردین افزایش هزینه‌های مصرف کننده در ایالات متحده که نشان از رشد درآمد و اقتصاد این کشور بود و نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی در منطقه یورو منجر به افت مجدد نرخ طلا شد. در این روز میانگین قیمت هر اونس طلا با کاهش ۹/۳ دلاری نسبت به روز قبل با ۱/۱۴۱۹ دلار معامله شد. در این روز نیز قیمت هر قطعه‌ سکه‌ نیم‌ بهار آزادی نیز یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۸۴۴ ریال است. هر قطعه‌ سکه‌ ربع بهار آزادی یک میلیون و ۸۰ هزار ریال فروخته شد‌‌. هر قطعه سکه طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روزهای قبل چهار میلیون و سیصد و پنجاه هزار ریال معامله شد.

در دهم فروردین ناآرامی‌های شرق میانه و افزایش نرخ تورم در منطقه یورو با تاثیر مستقیمی بر نرخ طلا باعث تقویت بازار طلا شد و هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز بین ۱۴۱۴ دلار تا ۱۴۳۰دلار و ۸۰ سنت معامله شد. در این روز در بازار داخلی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار ۴۳۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۹۱ هزار و ۵۱۶ تومان معامله شد.

نیم سکه نیز در بازار به قیمت ۱۹۵هزارو ۵۷۵ تومان و قیمت هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱۰۸ هزار و ۵۱۶ تومان بود. همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز ۵۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار ۳۸ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد. در روز پنج‌شنبه یازدهم فروردین در بازار جهانی میانگین هر اونس طلا با ۱/۱۴۳۰ دلار معامله و در این روز در بازار داخلی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴۳۵ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز بین ۳۹۱ هزار و۳۹۲ هزار تومان عرضه شد. هر قطعه نیم سکه نیز به قیمت ۱۹۶هزار تومان و هر ربع سکه هم ۱۰۹ هزار تومان معامله شد.

در روز سیزده فروردین ماه در بازار جهانی، افزایش ارزش دلار در پی انتشار گزارش مشاغل آمریکا از قیمت طلا در بازارهای جهانی کاست و هر اونس طلا در این روز بین ۷/۱۴۲۷ دلار و ۴/۱۴۳۰ دلار در نوسان بود.

در روز چهاردهم و سیزدهم فروردین‌ماه در بازار داخلی قیمت انواع سکه و طلا در بازار چندان شفاف نبود؛ زیرا بازار هنوز فعال نشده و تقاضا کاهش یافته بود. در این روز در بازار داخلی قیمت سکه طرح قدیم ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۸۸ تا ۳۹۱ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۲ تا ۱۹۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۰۶ تا ۱۰۹ هزار تومان در نوسان بود. قیمت سکه‌های یک گرمی ۵۰ هزار تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار ۳۹ هزار تومان معامله شد.

در روز پانزدهم فروردین اقدام آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفتی خود به دلیل نگرانی نسبت به ناآرامی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و محدودیت عرضه نفت باعث رشد نرخ نفت و به دنبال آن افزایش قیمت طلا شد؛ به طوری که میانگین هر اونس طلا در این روز نسبت به روز قبل با افزایش ۶/۲ دلاری رو به رو بود. در بازار داخلی نیز در این روز قیمت‌ها تا حدی تعدیل شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای داخلی ۳۸ هزار و ۹۲۰ تومان، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴۳۵ هزار تومان، طرح جدید ۳۹۱ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۴ هزار تومان، ربع سکه ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه‌های گرمی ۵۰ هزار تومان در بازار تهران به فروش رفت.

بهای طلا در سال جدید تحت تاثیر عواملی چون بحران شرق میانه و لیبی، زمین لرزه ژاپن و بحران هسته‌ای این کشور بود و سرمایه‌گذاران در این مدت طلا را به عنوان پناهگاه امنی برای معاملات خود شناخته و حجم معاملات خود را افزایش دادند تا حدی که بهای طلا به رکورد ۱۴۴۷ دلار در هر اونس رسیده بود. از سوی دیگر، گسترش خشونت‌ها در شرق میانه و ترس دولتمردان اروپا از رشد بدهی‌های مستقل وام‌دهی در منطقه یورو باعث افزایش نرخ طلا شد.

منبع: شرکت کارگزاری مبین سرمایه